Recenzie „Orașul și câinii” de Mario Vargas Llosa

de | nov. 17, 2021 | Beletristică, Ficțiune, Literatura Universală, Recenzii cărți

🔥 CARTEA ORAȘUL ȘI CÂINII ARE REDUCERE PE:

We play the part of heroes because we’re cowards, the part of saints because we’re wicked: we play the killer’s role because we’re dying to murder our fellow man: we play at being because we’re liars from the moment we’re born. —JEAN-PAUL SARTRE

Aceasta este încă o capodoperă care își merită pe deplin laurii. Llosa scrie impecabil într-o manieră complexă și ambivalentă care te obligă să interpretezi și să tragi singur concluziile în funcție de modul personal de gândire, convingeri și raționament. E la fel de adevărat că, pentru mine, fan înfocat care însă își recunoaște păcatele, tot ce scrie Llosa intră în categoria #capodopera, #deneratat și #must deci recunosc că aș putea fi subiectivă în afirmații. Dar de gustibus non est disputandum…

Este prima carte a lui Llosa și, în ciuda acestui lucru, rămâne una dintre cele mai bune scrieri ale sale și de referință pentru societatea peruană a secolului XX din perspectiva convingerilor și nemulțumirilor autorului.

Scena o reprezintă, în egală măsură, colegiul militar Leoncio Prado cât și orașul Lima și pe această scenă se perindă o generație de adolescenți din toate categoriile sociale și din toate colțurile țării care timp de trei ani învață aici legea pumnului și își tocesc la maximum umanitatea și empatia. Se studiază după legea junglei, cu cât ești mai crud cu atât îți cresc sorții de izbândă. Unii se impun prin brutalitate și violență, ca Jaguarul, alții simulează nebunia ca Alberto, alții se aliază cu cei mai puternici și se folosesc de umbra acestora ca de un scut și alții rămân doar victime, sclavi, câini. Iar ofițerii sunt convinși că această adunătură pestriță nu poate fi educată decât cu bastonul și bătaia.

Ferocitatea și vulgaritatea sunt principii de bază în acest colegiu, tacit acceptate și respectate, dar ascunse de o fațadă poleită. Nu există disciplină, nu există corectitudine. Un om, unul singur, oricât ar fi de corect, nu poate înfrânge această caracatiță. Ba luptând contra ei se va trezi înghițit, iar ceea ce cunoștea ca regulamentar i se va șterge din memorie prin ordin, dacă singur nu e capabil să se supună majorității.

Cadeții chiar par o haită de câini turbați și înfometați care abia așteaptă să-și înfigă colții în ceva. Între ani există o rivalitate feroce. Cei tineri din anul 3, câinii sunt abuzați și maltratați fără milă din prima zi în care ajung. Botezul pe care îl primesc de la cei din anii mari lasă urme adânci și se trezesc înrăiți peste noapte, transformați din victime în mici psihopați. Dar toți se dedau exceselor și bullyingului. Este practic imposibil să-ți păstrezi empatia și principiile morale în acest colegiu unde violența și forța fizică sunt atât de apreciate și lăudate. Cei ajunși la colegiu sunt în marea lor majoritate copii problemă pe care părinții nu-i mai pot controla sau influența și îi trimit aici în speranța că această educație cazonă va scoate din ei bărbați adevărați.

Alberto, Poetul, și Ricardo, Sclavul, leagă o prietenie ciudată, care se bate cap în cap cu dragostea pe care o au pentru aceeași fată. Poetul și Sclavul sunt cele două elemente care fac notă discordantă în acest mediu ostil și violent. Sclavul este considerat de ceilalți slab și tratat în consecință, abuzurile asupra lui fiind la ordinea zilei. Alberto joacă un rol de șmecheraș și cu ajutorul vicleniei reușește să-și înșele colegii. Nici unul, nici celălalt însă nu se încadrează în clica bătăușilor și abuzatorilor. Problema lor este că abuzurile și violența nu se opresc nici în timpul permisiilor când părăsesc colegiul și petrec câteva zile în familie. Violență domestică, familii disfuncționale, adulter, discriminare sexuală, sărăcie, cam asta le oferă permisia acestor cadeți traumatizați, dezorientați și vulnerabili.

Sclavul dispare la un moment dat, victimă într-un incident ce tulbură rutina și stereotipiile ilicite ale colegiului și ai senzația că este înlocuit de Jaguar, dar este doar o senzație deoarece cei doi sunt temperamente și mentalități total diferite. Acest incident declanșează un iureș de remușcări și vină, acuze, exmatriculări, retrogradări, dar fără a stârni ceea ce ar fi fost normal, o anchetă. Aceasta este mușamalizată de conducerea colegiului și Vargas face o acuzație gravă: prestigiul colegiului este mai important decât viața unui cadet. Pare că educația, de fapt non-educația promovată de acest colegiu militar, are o influență nefastă și schimbă radical ideologia și convingerile cadeților, dar nu numai a lor ci și a ofițerilor. Este de fapt scena socială peruană redată la scară mai mică.

Principiile unora sunt sfărâmate de preconcepțiile colective, este promovată corupția, indiferența, negarea, cinismul, vulgaritatea și grotescul. Curajul, disciplina, onoarea și munca susținută nu sunt valori ce ghidează această societate. Iar acest lucru este evident mai ales în dialogurile și confruntările dintre locotenentul Gamboa și căpitanul Garrido. Chiar dacă amândoi își urmăresc promovarea, modul în care o fac este edificator pentru diferența de valori dintre ei. Pentru fiecare dintre ei noțiunea de „a fi bărbat” implica lucruri diferite. Pentru unul este disciplină și organizare, pentru altul este îndrăzneală și risc. Unul este cerebral, celălalt este slab, dar din cauza ierarhiei și a legilor nescrise are câștig de cauză cel cu valori greșite, iar celălalt înțelege că nu are puterea de a schimba ceva și se vede constrâns să renunțe la demascarea greșelilor și să accepte situația injustă și vicioasă.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții ORAȘUL ȘI CÂINII?

Vezi toată lista de cărți scrise de Mario Vargas Llosa sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA ORAȘUL ȘI CÂINII CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Orașul și Câinii
Autor: Mario Vargas Llosa
Editura: HUMANITAS
Nr. Pagini: 368
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 17.11.2021
Nota recenzorului: 9

Recenzie “Aventurile lui Choko” de Ștefania Tudorache

Un dar neprețuit pentru un copil poate fi o carte cu povești și ilustrații minunate care să-i aprindă imaginația, să-l emoționeze. O astfel de carte este Aventurile lui Choko, scrisă de Ștefania Tudorache. Aventurile lui Choko este o continuare a poveștii Surprizele iernii.

Recenzie „Colecționarul” de John Fowles

Recenzie „Colecționarul” de John Fowles

Este a doua mea întâlnire cu autorul. Am citit și Iubita locotenentului francez care este mult mai cunoscută probabil și datorită ecranizării pe care eu n-am urmărit-o, dar am apreciat cartea. Colecționarul prezintă tragedia unei tinere fete răpită și sechestrată de...

Recenzie „Near the bone” de Christina Henry

Inițial a fost foarte captivantă și teribil de creepy și dark, dar cred că autoarea a greșit complicând acțiunea cu acea tentă de paranormal. William era suficient pentru a menține teroarea la nivel ridicat, nu era nevoie și de acel Yeti/Big Foot sau ce creatură...

Angela este redactor Booknation.ro de 1054 zile și a scris până acum 303 articole. Se află pe poziția 4 din 42 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.