Recenzie Restless de William Boyd

Autor: William Boyd
An apariție : 2007
Editura: Bloomsbury
Nr. Pagini: 330
Recenzie de Florentina Turcanu
Publicată la December 14, 2014

390211Primul gând care mi-a venit în minte după ce am terminat cartea a fost o parafrazare  a unei de acum celebre exprimări a creativității românești “da ce vă mai place șaorma”, în “ce îți mai plac Flori cărțile de spionaj”. A nu se înțelege că am ceva împotriva celor care mănâncă produsul mai sus amintit, dar tare mi-ar place să cred că există oameni care iubesc cărțile la fel de mult ca  mâncarea. Acestea fiind scrise să revin la subiect.

Restless, titlul original în engleză (eu așa am citit-o) este poate cea mai bună carte de spionaj apărută în 2006, scrisă de un autor cu multe alte romane la activ, de altfel un scriitor foarte productiv și de succes. La momentul apariției acestui roman, critica a scris la unison că e cu siguranță cel mai bun roman al lui Boyd.

Un roman de spionaj clasic care începe cu plasarea acțiunii la mijlocul anilor 70 pentru a ne face cunoștință cu personajul prin ochii căruia vom vedea toată acțiunea care va urma. Este vorba despre fata personajului principal, Ruth Gilmartin și mama sa pe numele ei de spioană Sally Gilmartin. Autorul imaginează poate chiar inspirat din fapte reale petrecute înainte de cel de Al doilea Război Mondial dar și în timpul lui, o întreagă poveste de spionaj care poartă cititorul într-o lume plină de mister. Sally Gilmartin nu este cine credea fiica ei că este și tocmai pentru ca ea presimte că cineva îi dorește eliminarea totală chiar și după atâția ani o face să o implice pe Ruth într-o istorie incredibilă care vă va ține  imaginația la maxim conectată. Pentru că nu e puțin lucru să descoperi după un număr impresionant de ani că de fapt mama ta nu e cine știai tu că este, că nici numele, originea și alte detalii care definesc identitatea unui individ nu sunt cele cu care tu erai obișnuit din copilărie.

Călătorim alături de personaje prin aproape toată Europa de la Paris, la Londra în Belgia și Olanda iar apoi în minunata Americă care va complica si mai mult lucrurile. O femeie tânăra care devine spion al englezilor în urma asasinării fratelui său Kolia la Paris plus originea rusă a familiei lor declanșează tăvălugul conspirațiilor și identităților false care vor ține captiv cititorul până la final.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de William Boyd.

Boyd reușește să întrepătrundă viața actuală a celor două femei cu acea perioadă zbuciumată de după 1939 inserând povești de dragoste în care sunt implicate ambele personaje feminine. Acțiunea foarte alertă a romanului nu prea te lasă să respiri sau să faci previziuni asupra acțiunii.

Ideea că fiecare individ are micul său secret foarte șocant sau mai puțin șocant nu face din roman o scriere stereotipă ci din contră, transformă o idee atât de folosită în literatura și cinematografia de specialitate, într-o carte pe care nu o vei putea uita curând.

Autorul imaginează poate chiar inspirat din fapte reale petrecute înainte de cel de Al doilea Război Mondial dar și în timpul lui, o întreagă poveste de spionaj care poartă cititorul într-o lume plină de mister. Pentru că nu e puțin lucru să descoperi după un număr impresionant de ani că de fapt mama ta nu e cine știai tu că este, că nici numele, originea și alte detalii care definesc identitatea unui individ nu sunt cele cu care tu erai obișnuit din copilărie.

Nu o recomand celor care consideră că genul litarturii polițiste și de spionaj este depășit și numai poate aduce nimic nou.