ACUM GĂSEȘTI CARTEA PE Cartepedia

Nu e un secret că sunt fan Stephen King, unul dedicat care a citit și răscitit cu aviditate zeci dintre romanele lui. King n-are nevoie de recomandări, e aproape imposibil să nu ajungi la una dintre cărțile sale dacă ești cititor pasionat. Este posibil, în funcție de tipul de cititor, să nu prindă la oricine. Depinde ce anume aștepți de la o lectură, dar trebuie menționat că are câteva povești postapocaliptice sau apocaliptice care au făcut deliciul publicului amator de gen și care au fost transpuse în filme de excepție.

Bineînțeles că mi-am dorit cartea aceasta de când am văzut-o la precomandă. Singurul meu regret e că lipsesc ilustrațiile existente în versiunea din engleză, foarte sugestive, combinația de text și grafică având darul de a-ți ajuta imaginația și a-ți deschide ușa către un tărâm unde magia e la ea acasă. Nu m-am lăsat influențată de titlu și rău am făcut deoarece Un basm este un basm, dar cunoscându-l pe King și înclinația lui către supranatural, mă așteptam la cu totul altceva. Cred că o ecranizare ar fi binevenită.

Ce este neschimbat la reîntâlnirea cu regele este ușurința cu care acesta reușește să facă loc magiei în cotidianul banal, abilitatea lui de a împleti două lumi, două universuri, unul pe care îl cunoaștem și unul pe care abia așteptăm să-l descoperim. Nu este prima carte în care autorul se joacă cu plimbările între două lumi (am mai vizitat viziuni de iepure și alte portaluri și înainte). King a mizat pe empatia umană, a scris o poveste pentru acei cititori care, pe lângă fantasy, iubesc și animalele. Eu, care cresc doi câini de talie medie, sunt cititorul perfect pentru această poveste cu toate că în general natura mea foarte sceptică rezonează mai greu cu noțiunea de basm.

Prima parte a cărții, cea de dinainte ca Charlie descopere și se aventureze în pasajul dintre cele două tărâmuri, mi s-a părut cea mai bună și m-a sensibilizat foarte tare. Este o lectură perfectă pentru adolescenți și preadolescenți. Pune accentul pe valori morale pozitive ca empatia umană, toleranța, sacrificiul, responsabilitatea, vorbește despre speranță, iertare, a doua șansă, dragoste necondiționată. Urmărește maturizarea unui băiat lovit la o vârstă fragedă de o tragedie ale cărei urmări încă îl bântuie. E înduioșătoare atitudinea lui vinovată și nevoia lui de a răsplăti ceea ce alții ar considera șansa firească și gratuită la viață și fericire. E de admirat modul în care simte nevoia plătească binele cu bine. Mulțumesc nu îi pare suficient, simte e dator cu mai mult și pentru a scapă de această presupusă datorie morală își asumă o responsabilitate și o sarcină destul de dificile pentru vârsta lui. Dar cărora le face față cu brio. Cu ajutor, e adevărat, dar fără a face greșeli și fără a regreta decizia luată. Dedicarea este probabil prima lui trăsătură morală. Și încrederea aparențele nu trebuie considerate ca bătute în cuie, sub o piele de arici sau în spatele unei guri pline de colți se pot ascunde ființe excepționale.

Charlie, rămas la zece ani orfan de mamă în urma unui accident, trăiește împreună cu tatăl său care de câțiva ani a reușit depășească tragedia și renunțe la alcool. Ajutorul pe care îl unui vecin ursuz, excentric și bătrân, Howard Bowditch, când acesta suferă un accident îl transformă într-un erou local și în același timp îl determină și asume îngrijirea acestuia și pe perioada de convalescență și recuperare, timp în care prinde drag de bătrâna cățelușă a acestuia, Radar.

Radar va fi și motivul pentru care Charlie decide traverseze intrarea dintre cele două lumi. Promisiunea această călătorie periculoasă va salva viața noii sale prietene. Hambarul domnului Bowditch este portalul folosit de Charlie pentru a pătrunde într-un regat magic, fermecat și blestemat. Un loc din care culoarea și fericirea au dispărut, alungate de setea de răzbunare a unui singur om ce s-a folosit de arme pe care nu le mai poate stăpâni și controla.

Trimiterile către alte povești ale lui King și către multe altele care nu-i aparțin, dar sunt de referință pentru literatura fantastică sunt numeroase (de la Jack și vrejul de fasole până la Războiul stelelor) și în egală măsură, autorul reușește să aducă motive și invenții noi în poveste.

N-o să vă povestesc călătoria fantastică a lui Charlie în ținutul fermecat al regilor blestemați, n-o să intru în amănunte despre abilitățile pe care este nevoit să și le cultive pentru a face față provocărilor, despre violența și întunericul care stăpânesc acest ținut, despre blestemul pe care oamenii acestui regat îl îndură, dar vă avertizez că va pleca cu scopul de a ajuta un prieten și se va vedea nevoit să joace rolul unui prinț salvator. Schimbarea dintr-un adolescent modern într-un Făt-Frumos va fi făcută cu pași mărunți și cu multă migală, Charlie dovedindu-și potențialul și riscându-și viața pentru a face ceea ce știe cel mai bine să facă și în lumea reală: să dea o mână de ajutor. Până la urmă nu este despre finalul fericit ci despre drumul parcurs până la obținerea acestuia. Este despre alegerile pe care le faci și despre speranță, este despre bunătate și empatie umană, despre rezistență și despre puterea celor mulți. Este o poveste în care alegerile și faptele determină modul în care se maturizează un adolescent.

ACUM GĂSEȘTI CARTEA PE Cartepedia

Vezi Top 100 cărți ale anului 2023
Titlu: UN BASM
Autor: Stephen King
Traducător: Ruxandra Toma
An apariție : 2022
Editura: NEMIRA
Nr. Pagini: 848
Gen Literar: Fantasy
Nota recenzorului: 8.5 / 10
Vizualizari recenzie: 3550

Alte recenzii de la Stephen King:

Recenzie „Toate fetele rele” de Chris Whitaker

Doamne ferește ce carte tocmai am citit. Plină de suspans, de elemente religioase, de mister, de traume și de o emoție din aceea dark. Nu m-am așteptat de la autor să aibă această abordare, mai ales că eu îl cunoscusem mai sensibil și mai deep, dar în sensul acela...

Recenzie „Cerul ca oțelul”, de Cosmin Leucuța

V-ați obișnuit cu „Hoodoo” și „Cum te vei îmbrăca la sfîrșitul lumii”? Mai puneți-Vă pofta-n cui de data asta! Cineva a decis să ne demonstreze universalitatea imaginației pe care o are în arsenal. Cosmin Leucuța deschide parantezele unei lumi postbelice, futuristice...

Recenzie „Ultimul zbor” de Julie Clark

Recenzie „Ultimul zbor” de Julie Clark

Dacă vă era dor de o nouă recomandare de Thriller, sunt aici pentru a vă ajuta. Am citit destul de multe cărți în ultima perioadă dar nu am apucat să scriu câte o recenzie pentru fiecare, așa că abia acum le aștern pe hârtie. Recunosc, nu am avut chef de Thrillers, am...

Angela este redactor Booknation.ro de 1472 zile și a scris până acum 480 articole. Se află pe poziția 3 din 41 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.