Recenzie “Un dulce miros de moarte” de Guillermo Arriaga

by | Apr 3, 2021 | Beletristică, Ficțiune, Literatură Contemporană, Mister, Recenzii cărți

🔥 CARTEA UN DULCE MIROS DE MOARTE ARE REDUCERE PE:

Mi-a plăcut, dar recunosc că sunt subiectivă și influențată de cartea pe care am citit-o anterior. Stilul l-am recunoscut, dar este mai sărăcăcios. E clar că, scriind Sălbaticul, Arriaga a crescut, a lăsat în spate ecranul și scenografia și s-a bazat mai mult pe trăiri și emoții. Arriaga înainte de a fi scriitor, e scenarist și îi vezi înclinația în cărți. Urmărește percepția vizuală, mizează pe ansamblu, pe ambient, pe culoare, pe nuanță, te subjugă cu rapiditatea cu care desfășoară povestea. Este un vânător, vânează momentele extreme ale vieții, dezbate moartea și cruzimea și neputința. Nu urmărește niciodată să asigure personajelor sale un confort sau o siguranţă materială, este înclinat către o forma socială mai primitivă, mai dezbărată de lux și facilități, personajele lui sunt din medii medii și chiar mizere, fără multă educație, dar cu aspirații umane și empatice. Nu le creează imagini perfecte, din contra îi pune în situații imposibile cu variante puține și greu de acceptat. Arriaga merge în adâncul omenesc și îl întoarce la origini. Cercetează moduri în care omul reușește să trăiască cu propria durere și vină.

În Un dulce miros de moarte Arriaga ne provoacă la un maraton vizual. Scenele sunt colorate, animate, pline de mirosuri și arome, bântuite de realism magic, de comun și normal, de zi cu zi, de secrete, de stereotip, de rutină, de șuetă la colț de stradă la o cinzeacă, exact ca într-un film.

Viața în acest orășel pierdut din Mexic este primitivă, săracă, toropită de căldură, ciupită de țânțari și dusă la punctul de fierbere de prejudecăți și bârfe. Cum văd oamenii adulterul? Cum reacționează soții când își descoperă coarnele? Cum sunt priviți ăia mai norocoși, mai dezinteresați, mai liberi, mai fără griji? Ce cred oamenii despre răzbunare, despre adevăr, minciună, și despre alți oameni? Care e diferența dintre ce trăiesc și ce-și doresc? Răspunsul e un mozaic de concepții și temperamente. Unii sfârâie la foc mocnit și alții ard cu vâlvătaie. Unii se implică, alții se spală pe mâini. Unora le pare rău, alții sapă gropa celuilalt. Unii simt și vina care nu-i a lor, alții o aruncă în spatele celorlalți. Unii mor nevinovați și alții comit greșeli împinși de la spate de vorbe, orgolii și bârfe.

Îmi place imaginea Mexicului pe care o portretizează Arriaga. Surprinde perfect pasiunea, misticismul și simplitatea vieții de pe aceste meleaguri. Câteva căsuțe aruncate ici și colo, un drum principal, două cârciumi, două magazine și restul troc în curtea gospodarilor. Vrei o găleată de lapte? Am, dar ce-mi dai la schimb? Ceva care să mă apere de soare, sau poate de țânțari, sau care să-mi spargă liniștea nopții. Ar merge și câteva beri reci, dacă îmi ții companie și îți mai dai și cu părerea la ce-ți povestesc. Până la urmă, dacă altceva nu e, nicio bârfă nu strică…

Ar fi trebuit să căutăm un criminal, ar fi trebuit să găsim niște motive, ar fi trebuit să reconstituim niște fapte, dar nu ajungem să realizăm nimic din toate astea pentru că moartea e mai rapidă decât noi și oamenii vulcanici, mândri și explozivi. Câteva vorbe aruncate la o bere între băieți provoacă o adevărată insurecție, un sat întreg împotriva unui singur om. Și ce va răcori un sat încins de căldură și dornic de răzbunare…dacă nu niște sânge de țigan??

Dar, dacă-ți dau o bere rece pe căldura asta, ai putea să-mi dai un motiv pentru care ți-ai face o iubită gata moartă? Ce te-ar determina să accepți un status de “amărâtul ăla care și-a pierdut iubita” și asumarea responsabilității răzbunării ce decurge din acest statut? Cât de mare să ai inima ca să nu te lase să îngropi o fată necunoscută, s-o plângi puțin lângă groapă și apoi să-ți vezi de viața ta, așa cum era și înainte de înmormântare, adică fără ea?

De ce ai ascunde probe, de ce n-ai dezvinovăți dacă poți un om care nu ți-a greșit cu nimic? De ce să taci când trebuie să vorbești?

Scurta, acră, plină de așa nu, dar mai bine lasă, fără cap și coadă, Arriaga te prinde cu miasma dulce amăruie a morții și te tine captiv până la final. Îți spune la revedere înainte să te dumirești că ar trebui să-l iei de guler și să-l zgâlțâi nițel.

Guillermo, data viitoare, te aștept la colț! Vedem noi care pe care, măi băiatule! Dar până atunci, tu scrie, atât îți zic. Ca să-ți speli toate păcatele!

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții UN DULCE MIROS DE MOARTE?

Vezi toată lista de cărți scrise de Guillermo Arriaga sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA UN DULCE MIROS DE MOARTE CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Un Dulce Miros De Moarte
Autor: Guillermo Arriaga
An apariție : 2008
Editura: VELLANT
Nr. Pagini: 190
Gen Literar: Moderni, contemporani
Publicată la 3.04.2021
Nota recenzorului: 7.5

Recenzie ”Central Park” de Guillaume Musso

Există momente în viață cand o ușă se deschide si ești inundat de lumină. Clipe rare când ceva se descătușează în tine. Plutești în imponderabilitate, gonești pe o autostradă fără radar. Alegerile devin limpezi, răspunsurile inlocuiesc întrebările, frica cedează locul...

Recenzie ”Hud Ranat” de Cecilia

Recenzie ”Hud Ranat” de Cecilia

Cum sunteți dragii mei? Acceptați invitația de a porni într-o călătorie inedită în următoarele minute? Cartea Hud Ranat scrisă de Cecilia cuprinde cadrul, personajele și situațiile perfecte pentru a evada memorabil pe o altă planetă din univers. Călătorim în acest...

Angela este redactor Booknation.ro de 821 zile și a scris până acum 177 articole. Se află pe poziția 4 din 36 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.