Recenzie “Victimă fără chip” – Seria Fabian Risk #1 de Stefan Ahnhem

Editura: Litera - Colecția Buzz Books
Nr. Pagini: 635
Recenzie de Angela Serban
Publicată la 14.02.2019
Nota recenzorului: 8.5/10

🔥 CARTEA VICTIMĂ FĂRĂ CHIP - SERIA FABIAN RISK #1 ARE REDUCERE PE:

Romanul tocmai a ieşit în ianuarie de sub tipar la noi în țară, în colecția Buzz Books de la Editura Litera şi toată lumea pare că îl aştepta cu nerăbdare. Se pare că acest proaspăt scriitor scandinav promite mult. Cartea este prima parte dintr-o serie, Seria Fabian Risk, autorul ajungând deja la al patrulea volum publicat, dar este, în acelaşi timp, şi romanul său de debut. Un debut ce a avut parte de critici foarte favorabile printre cititorii genului Nordic noir. Unii îl aseamăna cu Jø Nesbo, şi, în ceea ce priveşte cruzimea şi brutalitatea faptelor, sunt de acord, alții cu Stieg Larsson. Mă abțin să comentez deoarece acest autor este înca doar în lista mea de must-read. Personal, mi-a părut că are afinități cu stilul Camillei Läckberg, aceeaşi împletire a planului profesional cu cel familiar, a trecutului cu prezentul, secrete de mult îngropate ce revin pe tapet, aceleaşi răsturnări radicale de situație chiar în momentul în care credeai că nimic nu te mai poate surprinde. Cert este că este suedez şi până la apariția primului roman a scris scenarii de film, de la comedie la thriller cu idei foarte originale.

Fabian Risk este criminalist şi în debutul poveştii, se află în plină relocare, cu soția şi cei doi copii. Părăsind Stockolmul în urma unui incident petrecut în cursul unei investigații, se întoarce în oraşul natal, Helsingborg, unde a primit un post în cadrul departamentului de omucideri al poliției locale. Deşi, înainte să-şi preia atribuțiile, avea organizată o vacanță de şase săptămâni, planurile se duc pe apa sâmbetei, deoarece la doar câteva ore după ce a ajuns în noua casă, un caz de omor îi atrage atenția. Ceea ce pare a fi o crimă premeditată cu sânge rece şi cu detalii macabre, este de fapt doar prima acțiune dintr-o serie de crime sângeroase ce vor pune comunitatea pe jar.

Pare că asasinul are un tipar şi urmăreşte să ucidă toate persoanele care în urmă cu treizeci de ani au fost membrii unei clase de la şcoala locală, Fabian Risk fiind chiar unul dintre aceştia şi ocupând pe rând rolul de suspect sau posibilă victimă. Totul pare a se îndrepta către un adevărat măcel.

Îşi merită oare victimele soarta?

Are criminalul motive întemeiate?

Va reuşi Fabian Risk să-l găsească înainte ca toată clasa să fie ucisă?

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Stefan Ahnhem.

Tick tock…tick tock…

Mi-a plăcut ideea şi modul în care e construit cazul, chiar dacă la un moment dat am simțit că putea avea un ritm mai alert şi mai puține pagini.

Cartea pune accent pe o problemă majoră din şcoli, şi nu numai, care pare că a căpătat  amploare  şi devine din ce in ce mai periculoasă, şi anume bullying-ul, unul foarte agresiv, dar şi urmările acestuia şi consecințele sale nefaste în viața victimei, gen tentative de suicid, depresie, izolare, stimă de sine scăzută şi chiar inexistentă, precum şi posibilitatea apariției unei obsesii pentru răzbunare şi obținerea revanşei. Ceea ce e inedit la autor e modul în care prezintă şi construieşte asasinul, obligându-te să empatizezi cu el, să-l vezi mai mult ca pe o victimă, decât ca pe un criminal, să-i înțelegi motivația şi dorința de răzbunare, chiar dacă nu-i susții faptele.

Paginile inserate între capitole ca părți dintr-un jurnal mi-au părut foarte interesante şi, deşi eram convinsă că ştiu de cine sunt scrise, autorul m-a pus la locul meu şi mi-a mai tăiat din nas la sfârşit cu încă o răsturnare de situație.

Am avut două probleme, prima legată de această anonimitate a asasinului pe care insista scriitorul şi pe baza căreia construieşte întregul caz. Mi-a părut uşor deplasată şi neverosimilă. Iar cea de-a doua, a fost personajul principal, care deşi este genul ce nu renunță niciodată şi este dotat cu un nas fin de copoi,  nu mi-a aprins admirația în ceea ce priveşte tehnica şi modul de lucru, şi nu prea am reuşit să rezonez cu el, fiind influențată negativ şi de relația pe care o are cu propriul fiu.

În ciuda lucrurilor pozitive pe care le-am citit despre roman înainte de lecturare, recunosc că mai mult de jumatate din curiozitate mi-a fost stârnită de coperta care e fascinantă. Cred că autorul promite şi am în plan şi următoarea carte din serie deoarece povestea lui Risk şi motivele părăsirii Stockolmului n-au fost încă elucidate pe deplin.