Recenzie ,,Vinovatul” de Lisa Ballantyne

Autor: Lisa Ballantyne
An apariție : 2013
Nr. Pagini: 502
Recenzie de Irina Nicoleta
Publicată la 6.01.2018

A trebuit să mă documentez puțin înainte de a începe această recenzie, pentru a nu spune prostii neadevărate.

N-aveam nici o idee că Vinovatul are ca punct de plecare un caz real. Se pare că acesta este foarte controversat și a lăsat o mare amprentă asupra literaturii polițiste. Felul în care a fost torturat și omorât James Bulger, un băiețel de numai doi ani, de către doi flăcăi de zece ani, a făcut ca mulți autori să abordeze acest caz sensibil. Bulger a fost răpit de cei doi băieți mai mari de la un Centru Comercial în timp ce mama lui era distrasă. Două zile mai târziu a fost găsit trupul mutilat al micuțului pe o cale de linie ferată.

Încercările de a scrie un roman după acest caz au fost numeroase. Unele reușite, altele mai puțin. Acum această situație este abordată de Lisa pentru romanul de debut, Vinovatul, care o cunoscut o faimă senzațională, iar povestea respectă punctele de reper din realitate. Ben, un băiețel de opt ani a fost găsit mort pe terenul de joacă. Sebastian Croll are zece ani și este acuzat de uciderea prietenului său. Acesta este unul dintre protagoniști, fiind urmat de Daniel Hunter, un avocat londonez angajat să îl apere pe băiatul care susține că este nevinovat și care are un oarecare alibi.

Lisa prezintă două povești în paralel. Procesul în care este implicat Sebastian pare să-i amintească unele aspecte legate de copilăria lui Daniel, iar scrisoarea pe care o primește recent îi fac amintirile și mai puternice și tumultoase.

Autoarea a riscat cu această alternare a poveștilor, pentru că oricând una dintre cele două putea fi dusă la extrem și să plictisească. Procesul lui Sebastian putea să devină prea formal și lipsit de o culoare, dar așa intervine trecutul lui Daniel, amintirile din copilărie sugestive.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Lisa Ballantyne.

Un amator al thrillerelor cel mai probabil ar anticipa finalul. Și ar crede că până și poveștile celor doi protagoniști nu își ating întocmai scopul și nu lovesc la un nivel maxim. Sebastian și Daniel se află într-o relație ciudată, și aici nu mă refer numai la cea de avocat-client. Există o conexiune între tânăr și copilul din avocat, o conexiune care se pare că ajută doar unilateral.

Mie mi s-au părut foarte interesante cele două personajele. Pe cât de bine realizată era imaginea lui Daniel Hunter cu ajutorul amintirilor și a prezentului, pe atât de complex mi s-a părut portretul lui Sebastian, iar amândoi impresionează prin o psihologie mai mult decât interesantă.

Finalul m-a lăsat în ceață grav. Simțeam că are nevoie de o continuare. Tocmai pentru că personajele erau complexe, ele nu meritau un final prea sec. Însă poate asta este doar părerea mea. Concluzia este că Lisa Ballantyne a reușit să scrie un roman sobru și realistic. Da, realistic, pentru că sunt sentimente dulci și amare, acțiuni bune și rele pe care viața reală le cuprinde. Cu un succes internațional, romanul Vinovatul a reușit să o încadreze pe lista autorilor care merită urmăriți pentru noi proiecte.