Recenzie:”Frankenstein sau Prometeul modern” de Mary Shelley, David Plunkert

by | Jan 13, 2020 | Cărți Premiate, Literatura Universală, noaff, Recenzii cărți

Pentru noi, pasionații de lectură, experiența lecturii este extrem de importantă. Pentru unii contează să fie inclusă o hartă la începutul cărții și astfel timpul petrecut citind este mult mai plăcut. Pentru alții, povestea nu trebuie să aibă poze sau alte grafice, ce transmit rândurile contează cu adevărat. Din punctul meu de vedere, calitatea lecturii crește odată cu calitatea cărții. Personal, prefer tot tacâmul: poze, hărți, scris mare, scris cu un font diferit, chiar și un poster din supracopertă. Mă bucur ca un copil mic și îmi place să împărtășesc cu voi experiențe de lectură pozitive.

La fel s-a întâmplat și cu Frankenstein sau Prometeul modern de Mary Shelley și David Plunkert, o carte extrem de tulburătoare, dar atât de frumoasă încât nu îi poți rezista. Atrage foarte mult exteriorul și nu poți nega acest lucru. Coperta extrem de frumos lucrată, hardcover și formatul diferit, cel de album, te face să fugi în lume cu această carte. Vorbim aici de dragoste la prima vedere și la fel mi s-a întâmplat și cu “Dracula”, atunci când ART a scos o ediție aniversară, asemănătoare. Înainte să încep, aș vrea să vă arăt câteva curiozități găsite pe site-ul celor de la Editura ART în legătură cu această carte. Sunt informații foarte interesante, pe care trebuie neapărat să le sharuiesc cu voi:

• Romanul a fost scris într-o perioadă foarte întunecată din viața lui Mary: moartea fiicei ei Clara, în vârstă de doar șase săptămâni, a fost urmată de o nouă tragedie, sinuciderea surorii ei vitrege, impactul și consecințele ambelor evenimente fiind prezente în Frankenstein sub forma dorinței de a învinge moartea și de a-i salva pe cei pe care îi iubești, chiar și cu prețul unei provocări „aruncate” Creatorului.

• Mary Shelley a afirmat că a inventat numele Frankenstein, însă este un nume german care înseamnă Stone of the Franks.

• Frankenstein este omul de știință, nu monstrul, furat de posibilitatea unui nume și strigat doar „creatură”, „demon”, etc. O greșeală frecventă, de care sunt „vinovați” până și scenariștii filmului Abbott and Costello Meet Frankenstein.

• „Monstrul” apare sau este menționat în peste 55 de producții cinematografice. Din păcate, cele mai multe îi atribuie numele de Frankenstein, ignorând acuratețea literară.

• Primii critici au fost nemiloși, însă romanele gotice erau la mare căutare, iar Frankenstein a atras din ce în ce mai mulți cititori.

Mulțumesc Libris.ro pentru carte, pentru că este o bijuterie pe care o voi păstra cu mare drag.

Cartea pornește de la ideea ambiției dusă dincolo de pragul vieții și al morții, ambiție extremă, unde joaca de a Dumnezeu te transformă într-un om fără remușcări. Victor Frankenstein face acest lucru și caută constant să nege realitatea pe care el o știe, fiind convins că mintea umană poate sfida supranaturalul. Dă viață unei ființe grotești, pe care o reneagă ulterior din cauza aspectului exterior. Acest monstru la început are un suflet bun și încearcă să înțeleagă lumea în care creatorul său l-a adus. Încet, încet însă, ura și frica oamenilor pun stăpânire pe el și începe să ucidă oameni pentru a se răzbună pe Frankenstein. Ce nu are acest savant este curaj de a-și asuma greșelile și de a încerca să le repare într-un fel. Aici mi s-a părut destul de patetic modul în care își plânge existența ratată, însă nici nu mi-a fost milă de el. Cert este că a creat un monstru care umbla pe străzi singur, speriat și plin de ura față de oamenii care îl resping și hulesc.

Mary Shelley și David Plunkert și-au unit forțele majestuos pentru a ne aduce această carte, iar detaliile grafice se îmbină atât de frumos cu scrisul încât ai impresia că o mai bună potrivire nu putea exista. Este o carte perfectă, nu i-am găsit absolut niciun cusur. Povestea pune accent pe ambiție, dar și pe singurătate și o propulsează că fiind principalul element care definește această acțiune. Este o lecție sumbră de viață, care lasă un ecou lung în mintea ta și te ajută să reflectezi asupra minții umane și asupra lăcomiei și egoismului, principalele defecte care strică sufletul omului.

Trebuie să o citiți. Dacă nu pentru subiect, măcar pentru frumusețea cărții și desenele extrem de talentate. Enjoy!!!

Titlu: Frankenstein Sau Prometeul Modern
Autor: Mary Shelley
,
David Plunkert
Editura: ART
Nr. Pagini: 248
Gen Literar: Clasici
Publicată la 13.01.2020

Recenzie „O iubeam” de Anna Gavalda

Recenzie „O iubeam” de Anna Gavalda

Nu sunt mulți autori francezi pe care i-am îndrăgit. Nici cărțile care conțin doar dialog, fără altă narațiune sau descriere, nu sunt preferatele mele. Însă O iubeam de Anna Gavalda este o carte bună și relaxantă pe care o poți citi în maxim trei ore. Are aproape 180...

Recenzie „Cineva ca tine” de Cathy Kelly

A fost nevoie să citesc câteva cărți din colecția Chic ca să-mi dau seama că nu toate sunt simple ChickLit-uri. Pe unele le-am adorat, iar altele nu mi-au plăcut atât de mult. Evident, nu le putem încadra la capodoperele lumii. Însă nici nu le putem ignora. Cineva ca...

Recenzie ”20” de Claudiu Dumitrache

Recenzie ”20” de Claudiu Dumitrache

Un proverb mai vechi povățuiește “Spune-mi cu cine te aduni ca să-ţi spun cine eşti.” Cartea lui Claudiu Dumitrache este ca un Yin & Yang frumos împletit, format din talentul său artistic și întrepătruns cu frumusețea exterioară exprimată prin oamenii...

Ramona Alexandra Popa este redactor Booknation.ro de 1253 zile și a scris până acum 341 articole. Se află pe poziția 4 din 142 de redatori, fiind astfel un 👑 Super Erou Booknation.ro. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Ramona Alexandra Popa aici. Ramona Alexandra Popa are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.
Iubesc cititul, recenziile, meciurile de snooker si de tenis si serialul Supernatural. Ador cartile cu happy end, eroinele indrazneste si eroii misteriosi. Povestile de dragoste sunt specialitatea mea dar imi plac si cele politiste sau de suspans.