“Ana” este un roman recent, publicat în 2020 și scris de autoarea de origine română, Em Sava. Cartea a fost publicată la editura Siono, editura care se preocupă de promovarea autorilor români.

Despre Em Sava pot să va spun că a terminat Facultatea de Litere la Cluj. Este stabilită în Canada și din 2014 publică proză și poezie pe blogul ei, Sweet&Salty. Din 2015 a început să-și publice scrierile în diverse reviste din țară dar și de peste hotare.

Primul ei volum se numește “Pași” și a fost scris în colaborare cu Axel. Deși am ambele volume în biblioteca am ales să fac cunoștință cu Em Sava prin intermediul volumului Ana. Asta pentru că mi s-a părut mult mai potrivit cu luna în care ne aflăm, cu primăvara, cu dragostea pentru flori, femei și mame în primul rând. Și de ce nu, poate pentru că și eu am o Ana, dragă sufletului meu.

Ana în literatura și istoria română

Ana este un nume simplu. Un nume, care ne-a marcat ca societate din punct de vedere istoric și literar. Ana lui Em Sava nu este Ana lui Liviu Rebreanu din romanul Ion. Ana lui Rebreanu este in cartea de fata, Maria, mama Anei. Femeie incercata de viata, care a iubit dar nu a avut parte de iubire si o mama dispusa la orice pentru copiii ei.

Ana lui Em Sava nu este o regina sau o principesa de Bourbon-Parma, dar este în schimb femeia autentica de la tara nascuta din dragostea dintre o romanca si un ungur. Maria si Sandor s-au iubit intr-o vreme cand casatoriile nu se faceau pe baza de dragoste ci pe invoiala parintilor. Ana este un copil din flori nascut pe vremea cand ungurii si romanii nu faceau casa impreuna din motive ce nu tin de suflet si sentimente ci de idei nationalist comunitare. Ana si Maria sunt sufletul unei comunitati. Au  aceeași putere de a-și transmite povestea chinuita în sufletul fiecărui cititor.

Foarte important în această carte pe lângă poveste, mi s-a părut limbajul. Într-o lume în care din ce în ce mai multe persoane tind să împrumute argouri, jargoane și o mulțime de expresii din engleză și alte limbi de circulație internaționale, Em Sava se întoarce la limbajul popular românesc. Presară printre paginile cărții sale regionalismele copilăriei noastre. Mi-au răsunat în urechi pe măsură ce am citit cartea cuvintele bunicii, pentru că până la urmă Ana este bunica noastră a tuturor. Este acea bunica care ne citea povești seară de seară și care ne-a învățat viața simplă de la țară.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Em Sava.

Am apreciat faptul că la sfârșitul cărții avem un glosar de termeni menit să ajute cititorul să se familiarizeze cu regionalismele populare românești, dar și să-și reamintească acolo unde e cazul astfel de cuvinte cu valoare sentimentală.

Ana este povestea unei femei din satul transilvănean Sava, din comună Palatca, județul Cluj. Ana a trăit într-o așezare rurală ce se trage din perioada daco-română. A fost Maria, a fost Ana. Apoi ele s-a mutat în sufletul autoarei și de acolo în sufletul fiecăruia dintre noi, pe măsură ce descoperim paginile acestui roman. Cu ajutorul lor, ne redescoperim rădăcinile și aducem un omagiu sufletesc bunicilor pe care i-am avut sau încă îi avem, oamenilor simpli de la tara, romanului in general fie ca e de nationalitate maghiara sau romana.

Ana este o carte pe care nu o citești, este o carte pe care o simți, este o carte pe care o trăiești….

Titlu: Ana
Autor: Em Sava