Recenzie „Ce se întâmplă în iubire” de Alain de Botton

Autor: Alain de Botton
Editura: Humanitas
Nr. Pagini: 230
Recenzie de Alexandra
Publicată la August 10, 2017

Alain de Botton mi-a fost recomandat din mai multe părți și de mai multe ori, și pe bună dreptate, întrucât am descoperit la el o delicatețe și o înțelepciune năucitoare. În Ce se întâmplă în iubire am luat parte la o lume descrisă cu deosebit de multă atenție și grijă încât nu pot spune decât că am rămas cu impresia faptului că am citit una dintre cele mai emoționante cărți de ceva vreme.

Ca să fiu sinceră, povestea dintre Rabih și Kirsten mi s-a părut a fi mai degrabă un pretext pentru ca autorul să poată ilustra cât mai clar și mai precis ceea ce se întâmplă, cu adevărat, în iubire. Vocea sa a putut fi auzită prin intermediul pasajelor presărate de-a lungul întregii povești, lăsând impresia unor aparté-uri blânde, nici didactice, nici autoritare, ci sensibile.

Cartea este structurată în părți care par a surprinde exact etapele pe care le parcurge un cuplu ce tinde către longevitatea existenței sale. Succesiv, perioadele de romantism, căsătorie, copii, adulter și cuplu dincolo de idealism caută să redea dinamica unei relații și a iubirii. De asemenea, fără a insista, de Botton pare că vrea să ofere răspuns nu doar întrebării „cum funcționează iubirea?”, ci și „ce este iubirea?”.

Și chiar așa, ce este iubirea? Ei bine, conform lui Alain de Botton ea are forța și capacitatea de a oferi „un răspuns surprinzător la întrebările nerostite ale existenței” (p. 12). Ea poate fi „o căutare a desăvârșirii” personale (p. 22) sau deprindere; poate fi alegerea de a oferi iubire mai mult decât de a primi sau viceversa; poate fi familiaritate sau ceva supranatural, magic.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Alain de Botton.

Dincolo de toate însă iubirea este viață. Iubirea este cunoaștere și iubirea este a simți și a trăi – și nu oricum, ci alături de cineva. Iubirea este interacțiune, este relație, este conexiune. Iubirea este asemenea unui dans, a unui echilibru care se descoperă, se învață și se perfecționează continuu alături de persoana aleasă mereu și mereu, la fiecare pas. Iubirea este, într-adevăr, exercițiu.

Dincolo de „Ce se întâmplă în iubire”, îl recomand pe Alain de Botton cu încredere și căldură (Eseuri de îndrăgostit), fiind sigură de faptul că din talentul și cunoașterea sa fiecare dintre noi se poate alege cu o parte din ceea ce are nevoie și poate caută în fiecare zi a existenței sale.