Recenzie “Doi la pătrat, un singur pat” de Georgiana Vâju

Autor: Georgiana Vâju
Editura: Quantum Publishers
Nr. Pagini: 224
Recenzie de Diana Daniela Macovei
Publicată la May 31, 2018
5 (100%) 2 votes

Doi la pătrat, un singur pat este cartea cu limbaj tipic masculin. Din primul moment în care păşeşti în lectură, mintea ta strigă: e scrisă de un bărbat. Sigur! Limbajul, gândirea! Tipic lor! Pe parcurs, ajungi să-ţi schimbi ideea. Parcă e totuşi prea profundă, cu un strat aproape insesizabil de emoţie tipică feminină. Te laşi purtat de limbajul uşor vulgar, cotidian aş zice, dacă e să ne dezbrăcăm de acea “educaţie scorţoasă” pe care vrem să o afişăm, de umorul presărat în fiecare pagină şi apoi te trezeşti gândind la cât de realistic e totul. Şi poate că, nu doar limbajul este obişnuit ci şi escapadele personajelor.

— La ce să mă gândesc, femeie? Erai goală aici, lângă mine…

— Că-mi poate fi rău. Mi-e rău, serios. Du-te și termină la baie.

Am zis că mi-a căzut tavanul în cap sau că a început al treilea război mondial și asist la bombardamente, atât de tare mi-au sunat cuvintele ei în creieri. Am pus-o să repete. A zis același lucru, mai apăsat.

Băi, ești nebun?! Rușii chiar ne-au mințit. Hitler și-a înscenat moartea și acum revine să ne purifice din nou, să reducă omenirea la rasa ariană. Nu puteam să cred ce auzeam. Nu-mi spusese niciodată până atunci asemenea grozăvie. Să merg să termin la baie? S-a scrântit sau ce?

Cu dezinvoltura tipic masculină îl descoperim pe Dorian ce vrea să-şi spulbere obiceiurile zilnice, intrate într-o rutină plictisitoare păşind în afara căsniciei, în patul şi braţele focoasei Camelia. Dar nici Camelia nu-i tocmai floricica delicată şi naivă. Mai degrabă o vulpe ce crede că strugurii-s acri, nu se dă totuşi în lături din a nu gusta din ei şi văzând în Dorian pe bărbatul potrivit fanteziei sale. Mizând pe tiparul tentaţiei căreia nu-i poţi rezista, Camelia va pune mâna pe ceea ce-şi doreşte. Dar va fi asta tocmai o dorinţă sau mai mult impulsul de-a avea ce-i a alteia?

Cred că m-am scrântit de tot. Nu pot să cred cât de complicat devine să ai pe cineva. Am crezut mereu că marea dilemă, atunci când te încurci cu un bărbat căsătorit, e morala, nu logica. Acum bărbatul alteia mi-a invadat casa, intimitatea, în curând o să tragă un gard în jurul meu și-mi va îngrădi și libertatea. Până acum rămâneam dezamăgită seară de seară când se grăbea să ajungă acasă înainte de ora unsprezece. Acum nu mai pleacă la Monica, dar sunt ușor dezamăgită. Cred că preferam mult mai mult micile noastre întâlniri clandestine, planificate în detaliu. Erau mult mai incitante decât faptul să-l știu permanent aici, cu mine.

Georgiana Vâju ne aruncă într-o poveste atipică ei. Cel puţin o jumătate de carte. Cealaltă jumătate revine pe făgaşul obişnuit tăindu-ne din senzaţia de bipolaritate. Urmărim aventura unui Dorian plictisit de jumătatea existentă în viaţa sa, pornit într-o căutare inconştientă a unui ceva nou şi palpitant. Urmărim o soţie şi o mamă devotată, adânc căzută în rutină, până în acel punct în care timpul i se pare un cerc restrâns care nu-i permite să vadă nici în exterior dar nici în interior. Totul devine un joc nebun de lumini, de imagini, care nu-i mai permite să iasă din rolul de soţie şi mamă, femeia din ea părând o nălucă.

Dincolo de toate neajunsurile vieții, de responsabilități, de pasiuni, de iubiri, de situațiile amuzante, de iminentele dureri ale trecutului, sau chiar dincolo de prezența morții, viața merge înainte. Depinde doar de tine cum alegi să o continui.

Suntem asaltaţi de un amalgam de sentimente. Pe de o parte sunt acele regrete cum că nu ne-am putut îmbrăţişa şi îndeplini visele din adolescenţă. Pe de altă parte, sunt situaţiile când trebuie să pierzi pentru a realiza câtă importanţă au persoanele din viaţa ta la momentul actual. În mijlocul lor stau Dorian şi Monica, doi soţi, doi părinţi, dar doi parteneri ce au uitat să se mai privească cu adevărat dincolo de emblema familistică. Îşi dau drumul la mâini şi se refugiază unul în braţele altcuiva. Dar poţi şterge cu buretele realitatea pentru o fantezie trecătoare? Şi totuşi, dacă fantezia ta reprezintă împlinirea unei iubiri tinereşti rămasă neîncheiată? Îi vei da prezent trecutului sau vei încerca să-i dai prezentului un viitor?

Mă doare până și gândul pe care-l îndrept constant spre Monica. Am ajuns la concluzia că iubirea nu ușurează sufletul omului, ci îl împovărează mai tare. Iubirea nu-ți rezolvă problemele, ba, mai mult, aduce un surplus de responsabilități pe care în lipsa ei nu le aveai și, ce-i mai rău, multiplică paradoxurile. Autonomia unuia se ciocnește de autonomia celuilalt și ne pune piedici serioase. E o povară greu de dus și sunt convins că asta explică multe dintre tragediile poveștilor de dragoste din toate timpurile. Vrem libertate, dar vrem și iubire, vrem să fim răvășiți de sentimentele frumoase, dar vrem și binecuvântata liniște sufletească. Oamenii au dus iubirea la paroxism, și-au jurat sentimentele în fața altarului cu mâna pe cartea sfântă, au dus sentimentul și în fața unei instituții de stat și așa l-au schilodit de tot. Ciudată ascensiune pentru o generație care a vrut să revoluționeze și să reformuleze sufletul omenesc.

Doi la pătrat, un singur pat este umor în stare pură ce pune în lumină realităţi, paşi greşiţi, regrete târzii şi încercări de salvare. Câteodată lucrurile reintră pe făgaşul normal în ciuda greşelilor, alteori însă, nu ţi se permite o a doua şansă. Cât din Dorian şi cât din Monica pot forma o familie? Vom rămâne la un singur pat sau vom deveni doi, dar la pătrat?

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Georgiana Vâju.

Mi-e dor de mine, cel care eram când ne iubeam simplu și frumos.

Ce am făcut acum cu toate asta?

Din doi am făcut patru, dar gândul îmi este la un singur pat.

Totuşi, să nu luaţi de bun tot ce vă povestesc. Conform sfaturilor autoarei, toate subtilităţile acestui roman au câte un nivel de înţelegere pentru fiecare vârstă. Cei sub 18 ani au interdicţie până vor creşte, deci vor sta cuminţi, cu nasurile lipite doar de titlu. Cei peste 18 ani au liber la distracţie şi la prins doar jumătate din subtilităţile romanului. Asta-i treaba”copii”. Până mai creştem, ne mulţumim cu ce prindem.

Scena e penibilă, incredibilă, și totuși reală. Amanta stă pitită în boscheți și urmărește soțul infidel, care i-a devenit amant și care a venit acasă la fosta nevastă, sperând la puțină clemență dar, ghinionul dracului, nevasta este cu amantul acum.

Doi la pătrat, un singur pat de Georgiana Vâju este disponibil pe site-ul Editurii Quantum Publishers şi în librăriile partenere.

Enjoy!