Recenzie „Inimă atât de albă” de Javier Marias

de | ian. 12, 2022 | Beletristică, Ficțiune, Literatura Universală, Mister, Psihologie, Recenzii cărți

🔥 CARTEA INIMĂ ATÂT DE ALBĂ ARE REDUCERE PE:

Inimă atât de albă nu este doar o poveste și o analiză psihologică a cuplului prins între trădare, secrete și minciună. Marias propune o adevărată filozofie privind memoria și trecutul, pe care o despică și o analizează cu ajutorul frazelor lui interminabile și pline de speculații psihologice. Și, transpunându-te în pielea personajului principal, realizezi că există lucruri care depind de tine și pe care ești capabil să le influențezi decisiv și lucruri pe care, oricât ai încerca să le schimbi, rămâi neputincios și chiar au puterea să genereze niște situații din care tu să ieși schimbat sau, cel puțin, viziunea și perspectiva din care le vei privi după ce te-ai confruntat cu ele să se modifice substanțial față de perioada anterioară desfășurării lor când nici nu le luasei în calcul.

Vorbește despre cum e posibil ca o relație apropiată, de familie, dintre un soț și o soție poate deveni o tortură psihică când ne simțim limitați, amenințați, când regulile sociale nu ne permit să mergem mai departe și să fim fericiți, când propria tăcere apasă, ne întristează, când lăsăm handicapurile și prejudecățile să ne zdruncine încrederea în noi înșine, când preferăm bănuiala și suspiciunea în locul comunicării și deschiderii. Este despre balanța dintre emoțiile negative (frică, frustrare, tristețe, regret, singurătate, resemnare) și cele pozitive (încredere, acceptare, curaj, sinceritate).

Marias demonstrează că siguranța, după care aleargă majoritatea în viață, este o iluzie. Este o iluzie să crezi că ai o căsnicie sau relație „sigură” – partenerul tău poate să aleagă o altă variantă sau poate chiar deveni periculos pentru siguranța ta, este o iluzie să crezi că oamenii care te înconjoară acum vor fi tot timpul lângă tine pentru că, de fapt, tot ceea ce este în exteriorul tău este predispus schimbării. Și din tot acest microunivers personal tu ești singura constantă, iar întrebările, răspunsurile și puterea sunt subiective și doar de tine depinde cum alegi să trăiești.

Fiecare om și fiecare întâmplare din viața ta va lăsa o amprentă, iar tu ai libertatea să le valorifici astfel încât să-ți asiguri fericirea. Nu există garanții clare pentru viitor, dar trecutul lasă urme și are puterea de a te schimba constant.

Marias are un stil foarte original care îți ia un pic de timp pentru a te obișnui cu el și a-l asimila, dar odată ce găsești cantul devine incredibil de familiar și antrenant. Inițial, nu-ți oferă nicio conexiune între poveștile pe care ți le expune prin ochii personajului principal: o mătușă sinucigașă, un tată carismatic și seducător, un cuplu adulterin, un prieten libidinos și vulgar, o prietenă ce-și caută partener pe siteuri matrimoniale, o soție amuzantă și sociabilă. Dar Marias reușește să lege toate aceste personaje și istoriile lor într-o miniantologie a cuplului și expune mai multe variante în care acesta se poate suda sau despărți. Este o lectură genială și foarte inteligent construită; secretele familiei sunt dezvăluite puțin câte puțin pentru ca în capitolul final mărturisirea să explodeze și să-ți schimbe total percepția. Există o paralelă cu Macbeth la care autorul revine de foarte multe ori pentru ca la final să înțelegi și semnificația titlului și inocența furată a câtorva personaje.

Mi-aș fi dorit ca soția și prietenul Custardoy să fie mai profund despicați și mai detaliat schițati. Am mereu problema asta cu personajele secundare ale lui Marias. Mă lasă cu un dor, cu o întrebare la care nu reușesc să găsesc răspunsul, cu o curiozitate care mă sâcâie teribil.

Berta mi s-a părut fascinantă, ca viziune feminină, ca fel de a fi, plină de speranță și temerară, incapabilă să renunțe sau să se dea bătută.

Simt că n-am scris suficient de elocvent pentru a vă convinge să-l citiți pe Marias, dar vă asigur că merită și că veți fi impresionați de stil, viziune și originalitate. Aceasta este a treia mea lectură scrisă de el și m-a convins să caut tot ce a publicat.

Ți-a plăcut recenzia cărții INIMĂ ATÂT DE ALBĂ?

👉 Vezi toată lista de cărți scrise de Javier Marias

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA INIMĂ ATÂT DE ALBĂ CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Inimă Atât De Albă
Autor: Javier Marias
Editura: LITERA
Nr. Pagini: 352
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 12.01.2022
Nota recenzorului: 9.5 / 10
Vizualizari recenzie: 38

Recenzie „Femeia în alb” de Wilkie Collins

Femeia în alb este un roman clasic, publicat în 1860, semnat de Wilkie Collins care încă atrage mulți cititori feroce, fiind considerat un înaintaș al romanelor contemporane cu detectivi. Povestea lui Collins, un mistery romantic cu accente gotice, este apreciat la...

Recenzie “Zborul albinelor” de Sofia Segovia

Trebuie să recunosc că nu am citit nicio recenzie până a începe această lectură, dar cumva deja aveam așteptări de la roman. Titlul și coperta cărții stârnește interesul. Am fost curioasă să aflu care este rolul albinelor în această poveste, dar și ce fac portocalele...

Angela este redactor Booknation.ro de 1218 zile și a scris până acum 399 articole. Se află pe poziția 3 din 51 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.