Recenzie “Ispășire” de Ian McEwan

An apariție : 2014
Editura: Polirom
Nr. Pagini: 432
Publicată la 28.08.2018
Recenzie “Ispășire” de Ian McEwan
5 (100%) 1 vote

Întotdeauna m-au pasionat romanele de război, cu un fir narativ intrigant și cu o poveste de dragoste care să îți pătrundă în suflet, însă nu credeam niciodată că poate exista o carte atât de complexă, cu elementele variate, care să mă marcheze în așa fel. Sunt destul de sensibilă atunci când citesc povești emoționante și această carte este pe lista bună, cu un mesaj sfâsiator, dar și realist, ce îți aduce aminte că nedreptatea este prezentă oriunde în lume, din păcate.

“Ispășire” de Ian McEwan este unul dintre cele mai profunde, dar și triste romane pe care le-am citit până acum și deși am văzut filmul, povestea scrisă nu se compară cu adaptarea din punct de vedere detalii oferite. Întotdeauna mi-a plăcut relatarea la persoana 1 și din fericire aici se face “abuz”, cititorul având ocazia să între în mintea personajelor și să ne ofere o imagine completă asupra celor întâmplate.

Briony este personajul principal, mezina unei familii engleze extrem de bogate, care la doar 12 ani nu reușește foarte bine să își țină imaginația în frâu, interpretând total greșit anumite evenimente care au legătură cu sora sa Cecilia și Robbie, fiul servitoarei. O anume scrisoare și câteva gesturi o fac pe cea mică să își imagineze lucruri la adresa lui Robbie și totul “capătă sens” pentru ea atunci când îl găsește pe acesta într-un moment intim cu Cecilia în biblioteca. Face câteva conexiuni foarte ciudate și până la urmă îl acuză pe Robbie de violul verișoarei sale Lola deoarece ea credea că el face acest lucru cu toate femeile, dar într-un mod abuziv. Deși nu există dovezi, decât cuvântul unui copil de 12 ani, Robbie este arestat ca urmare a declarației lui Briony și condamnat pe nedrept la închisoare. Soarta îi va duce pe cei 3 pe cărări nebănuite, dar pe parcursul anilor, destinele lor se vor influența. Robbie ajunge în armată, Cecilia și Briony devin asistente de război și totul gravitează în jurul greșelii făcute de cea mică și cum și-a pus amprenta asupra lor. Restul vă las pe voi să descoperiți, dând click pe Libris.ro și cumpărându-vă cartea. Romanul este extrem de sensibil, de cutremurător și de real, pentru că Ian McEwan are un stil complet, fascinant și foarte decriptiv.

Chiar dacă vezi filmul, îți dai seama că ai explorat doar 50% din această operă, pentru că “Ispășire” este o lecție despre a două șansă, despre regrete și despre alegerile greșite care nu doar influențează viața ta, dar și a celor din jur. În cazul nostru, titlul se referă clar la toate greșelile pe care Briony le-a făcut și ne arată cum a încercat pe parcursul vieții să se ispășească și să reușească într-un fel să repare greșeală față de Cecilia și Robbie. Trebuie văzut dacă va avea succes, însă rănile sunt adânci și consecințele grave, care nu de fiecare dată se pot vindeca.