Recenzie „Jumătatea dispărută” de Brit Bennett

de | iun. 16, 2021 | Beletristică, Cărți Premiate, Ficțiune, Literatură Contemporană, Recenzii cărți

Jumătatea dispărută, lansată în vara anului 2020, a câștigat primul loc la secțiunea de ficțiune istorică din cadrul Goodreads Choise Awards 2020 și a fost publicată deja și în română de Editura Trei.

Este o poveste despre schimbare, despre avantajele și dezavantajele, despre aspectele pozitive și negative ce vin la pachet cu decizia de a te transforma din ceea ce te-ai născut să fii, din ceea ce ești, în ceea ce îți dorești sau ceea ce crezi că-ți poate asigura liniștea și siguranța.

Povestea începe cu fuga a două surori gemene afro-americane dintr-o mică comunitate, în care și-au trăit primii șaisprezece ani, visând la o viață mai bună. Mallard, orașul natal este un orășel de afro-americani, foarte izolat social. Înființat de un strămoș al fetelor cu vreo 150 de ani în urmă are ca trăsătură distinctă pielea foarte deschisă a locuitorilor lui care pot fără mari probleme să pretindă că aparțin rasei albe. Aceasta este și ideologia oamenilor ce trăiesc aici: selecția partenerilor astfel încât urmașii să aibă un ten din ce în ce mai deschis de la generație la generație. Cu toate acestea, sunt două lucruri pe care această comunitate nu le-ar tolera: căsătoria unuia dintre ei cu un afro-american cu pielea închisă sau traiul într-o comunitate de albi.

Copile fiind, cele două surori au asistat la linșarea tatălui lor de către un grup de bărbați albi pe considerente de rasă. În afara traumei care le marchează pe viață, la una dintre ele fiind atât de accentuată încât îi influențează o decizie capitală, moartea tatălui le-a suprimat accesul la educație, fiind nevoite să se angajeze ca menajere în casa unui familii albe pentru a se putea întreține. Dar fetele au alte visuri și își fac alte planuri.

Stella și Desiree fug în New Orleans. Cele două fete seamănă fizic ca două picături de apă, dar temperamental sunt diametral opuse. Ajunse în New Orleans descoperă că viața este la fel de aspră și aici, mai ales pentru două adolescente de culoare fără niciun fel de resurse și posibilități. Cu toate acestea, Stella are parte de noroc, dar pentru a putea să beneficieze de șansa pe care o primește se vede nevoită să facă un sacrificiu. Cealaltă soră este lăsată în urmă și continuă lupta cu nevoile, greutățile și prejudecățile oamenilor.

Este interesant de urmărit cât de tare poate schimba o singură decizie parcursul a două vieți care au plecat din aceeași poziție și cu aceleași șanse.

Dar ambele surori iau decizii care îți ridică semne de întrebare. Stella taie legăturile cu familia de culoare și își întemeiază viața pe o minciună, într-un mediu care e clar că o incomodează și o obligă să țină garda sus tot timpul. Dă la schimb dragostea și apropierea familiei pe siguranță și confort. Își asumă chiar o mentalitate rasistă și rămâne stoică în decizia ei până la capăt.

She hadn’t realized how long it takes to become somebody else, or how lonely it can be living in a world not meant for you.

Desiree, fiind presată de instabilitatea materială și prinsă într-o căsnicie abuzivă, se reîntoarce în comunitatea din care a plecat și își expune copilul foarte negru marginalizării și bullyingului agresiv, cu toate că știe foarte bine prejudecățile existente și intoleranța față de afro-americanii foarte închiși la ten. Dar are ca scuză nevoia și lipsa de posibilități.

In the dark, you could never be too black. In the dark, everyone was the same color.

Povestea urmărește viețile total diferite ale celor două surori. Una trăiește ca o doamnă albă, are o viață de lux, devine egoistă și rasistă, cealaltă se zbate să supraviețuiască, muncind într-un bar și locuind în casa mamei sale.

Ce ai alege? O viață aspră, cu greutăți, nevoi și lipsuri, dar cu familia aproape, fără probleme de conștiință sau o viață în siguranță, lux, dar clădită pe o minciună? Cum ai vrea să trăiești? La lumina zilei, fără regrete sau ascunzându-te în umbră și singurătate și refuzându-ți chiar și tandrețea și apropierea față de propriul copil.

E interesant de urmărit cât de diferită poate fi viața în funcție de deciziile pe care le iei. Aceeași moștenire genetică, același start și totuși două vieți total diferite. Poate că Desiree n-are o viață de invidiat, n-are momente de respiro, are parte de griji și necazuri, dar sunt contrabalansate de momente de căldură și fericire pe care Stella nu și le permite.

La un moment dat, viețile celor două surori trec în plan secund și atenția este mutată pe problemele întâmpinate de următoarea generație: fetele celor două surori, diferite ca ziua de noapte, pe care, în ciuda eforturilor Stellei de a-și păstra secretele, destinul le reunește. Schimbarea de identitate nu este singura schimbare monitorizată în carte. De la schimbarea de rasă, la schimbarea de mentalitate, de aspirații, visuri și până la schimbarea sexuală, parcurgem mai bine de jumătate de secol urmărind destinul zbuciumat și șovăielnic al acestei familii de culoare.

Finalul a fost total neașteptat pentru mine, dar, reanalizând și luând în calcul instabilitatea și imprevizibilitatea naturii umane, cred că autoarea a ales cea mai bună variantă, și cea mai verosimilă.

The key to staying lost was to never love anything.

Titlu: JUMĂTATEA DISPĂRUTĂ
Autor: Brit Bennett
Nr. Pagini: 416
Gen Literar: Fictiune
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 1741

Alte recenzii de la Brit Bennett:

Recenzie „Punk 57” de Penelope Douglas
Recenzie „Punk 57” de Penelope Douglas

Așteptam de mult o carte scrisă de Penelope Douglas, dar care să fie diferită de seria ei de renume "Devil's Night", pentru că aveam nevoie de ceva mai soft și mai ales, ROMANTIC. "Punk 57" este o poveste pe care am citit-o acum mulți ani, dar pe care am recitit-o...

Recenzie ”Ceva în apă” de Catherine Steadman

Titlul cărții „Ceva în apă” de Catherine Steadman este promițător și te îndeamnă la investigații mai aprofundate. Sugerează o poveste plină de mister și tensiune. Și chiar de asta dai. Cartea urmărește povestea unui cuplu de tineri însurăței care se bucură de luna lor...

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 3 luni, 10 zile și a scris până acum 586 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.