Recenzie „Lumina lui Trodheim” (Vicontele Verenţei Pierdute #1) de Laura Ştirbu

Nr. Pagini: 300
Gen Literar: Fantasy
Recenzie de Diana Daniela Macovei
Publicată la 11.07.2018
5 (100%) 1 vote

ACUM GĂSEȘTI LUMINA LUI TRODHEIM (VICONTELE VERENŢEI PIERDUTE #1) PE:

Lumina lui Trodheim, primul volum din seria fascinantă, numită Vicontele Verenţei Pierdute, este o poveste magică, dar nu magică în adevăratul sens al cuvântului cu toate că frumuseţea de basm există. Magică prin prisma personajelor ce populează această serie. Magică prin amuzamentul şi normalitatea transmise. Aproape că îţi creează senzaţia că tu însuţi eşti faţă-n faţă cu copilul curios şi fâşneţ numit Iustinian, simţi tu însuţi fascinaţia acestuia faţă de minunatele creaturi precum dragonii de-apă, de-foc, de-pământ. Chiar şi pe bulgărele de Titirez îl simţi învârtindu-se în jurul tău.

Apoi, îl vezi pe Boris Nabadov acoperind soarele cu postura sa impozantă. Vezi tristeţea din ochii trupei de şoc la amintirea celui pierdut. Te dai din calea fascinantei Liliana Venin care, prin simpla sa prezenţă, transmite teamă şi putere. Alfred te îmbată cu o simplă respiraţie, Breţcu te încântă cu stilul lui serios-amuzant de a prezenta SanteVel. Îi vezi până şi pe ceilalţi profesori dând ochii peste cap la lipsa de seriozitate a colegului lor. Nu mai eşti doar cititor, eşti parte din poveste, eşti personaj activ, pregătit să-ţi alegi calea. Ce-o să fie? Mag sau Zburător?

-Luana, mai ţii minte când am fost şi noi pedepsiţi în vacanţa de iarnă, în tinereţe? întrebă dulce Andrei, fluturându-şi genele.

-Basra, când a fost ultima oară când ai încasat-o de la mine? întrebă fata, batjocoritor.

-Ieri. Vrei să mă baţi după cină? Ca să ştiu să nu mănânc mult!

Laura Ştirbu creionează o lume fascinantă ce pare a combina câte un pic de prin toată lumea, aşezând-o frumos pe teritoriul ţării noastre. Dai de un Rodriguez prin munţii Semenic, eşti educat în ale Alchimiei de un Tarantelă pentru ca, mai apoi, să te plimbi în înaltul cerului cu Hildegard. Ceea ce vreau să subliniez este că Laura Ştirbu combină nume de prin colţuri ale planetei în aşa fel încât să-ţi creeze senzaţia că vizitezi locuri exotice şi totuşi să te ţină ancorat pe un teritoriu cotidian.

-Ce baie înviorătoare după un antrenament ca la carte! se dădu în spectacol Alfred, flexându-şi bicepşii în faţa juniorilor. Aşa nu ajunge orişicine, zise el publicului său de boboci. Trei lucruri ca să devii un bărbat: sport, haleală bună şi domnişoare pe măsură!

-Cu siguranţă, ascund ăştia mâncarea bună, îi şopti Diego lui Iustinian. Altfel, nu prea cred că ajung eu aşa doar cu pilaful de aseară.

Urmărind firul poveştii, cititorul păşeşte pe teritoriul Regatului Valahiei Unite în urma unei Revoluţii sângeroase petrecute în urmă cu zece ani. Acest atac nu numai că a ucis şi dezbinat multe familii, dar a creat şi un sentiment de autoconservare ce s-a concretizat în imaginea unor Academii militare împrăştiate prin tot ţinutul, ce-i transformă pe copii în tineri pregătiţi pentru luptă şi apărare. Unii vor deveni Magi, maeştri în ale alchimiei şi magiei. Alţii vor deveni Zburători, luptători pregătiţi să apere teritoriul alături de înaripate puternice precum dragonii.

Fixă cu ochii unul dintre ouă şi îşi spuse în gând: Tu vei fi al meu şi niciodată al altcuiva!

Zburător vrea să devină şi Iustinian care, toată viaţa lui a fost antrenat de unchiul Boromir pentru a intra la Academie. Visul lui se împlineşte la vârsta de zece ani când, într-un final, unchiul Boromir îl trimite la Academia SanteVel, unde ajunge după numeroase peripeţii ce ne dezvăluie din mintea sclipitoare şi inventivă a copilului. Noroc, soartă, destin, nu contează ce este, atâta vreme cât paşii îi sunt îndreptaţi spre Lucian şi Andrei, Zburător şi Mag, ce-l vor îndruma pe Iustinian atât prin regulile întortocheate ale academiei cât şi spre legarea prieteniei cu Diego Rodriguez, fratele mai mic al lui Mario şi Rosaura. Cei din urmă, fraţi de temut, îl intimidează mereu pe Petit Diego cu performanţele lor, acest lucru ajutând şi mai mult la legarea unei prietenii straşnice cu Iustinian.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Laura Ştirbu.

-Trece timpul! Mişcaţi-vă! V-aţi petrecut vacanţa cu Lumiere? Sau aţi băut cu Doni? Parcă sunteţi amorezaţi, pe coroana regelui! se consumă Dardanele, bătând nervos din picior.

De asemenea, tradiţia ca bobocii să intre sub aripa ocrotitoare ale celor din clasele finale, este un subterfugiu minunat al autoarei de a întrepătrunde poveştile şi a ne introduce prin intermediul micilor învăţăcei în lumea seniorilor. Pe de o parte, Iustinian devine frăţiorul lui Boris Nabadov, pe de altă parte, Mădălina, singura fată Zburător din grupa lui Iustinian, devine pupila temutei Liliana Venin. Suntem propulsaţi prin intermediul a două frumoase caractere, direct în mijlocul trupei de şoc, formată din Liliana Venin, Boris Nabadov, Mario Rodriguez, Alfred şi Albert Doni.

-Ei, tu, Mojic! ţipă Mădălina la el.

Iustinian îţi luă ochii de la Lili, tresărind.

-La ce beleşti ochii?

-Nu cred că te interesează! ripostă juniorul.

-Opa! strigă Boris. E a ta, nu? o întrebă el pe Venin, luându-l în braţe pe copil de parcă ar fi vrut să-l ţină departe de ceartă.

-Da, zise roşcata, uitându-se cu mândrie la Mădălina, căreia îi sticleau ochii de nervi. Sunt aşa de fericită! Când o să crească, o să fie ca mine…

Mădălina se veseli şi îşi îmbrăţişă sora.

-Sper că nu, îi şopti Boris băiatului.

Dacă aparent avem de a face cu un simplu trai la o academie militară, cu magie şi dragoni, în esenţă, cu fiecare pagină întoarsă, imaginaţia ne este aruncată cu alte zece pagini în avans. Pe de o parte, sunt planurile întortocheate ale trupei de şoc ce ajută la evadarea din închisoare a unui temut criminal, pe de altă parte, este o profeţie întunecată ce o are în prim plan pe Liliana Venin şi un trecut povestit pe şoptite ce-l priveşte pe Iustinian. În jurul acestor enigme pluteşte fantoma lui Vladimir Nabadov, mort în circumstanţe necunoscute nouă.

Se naşte în ziua de 3 dezbinătoarea de popoare, soaţă numai unuia, numit în ascuns, la fel ca ea, continuatorul liniei. Regină ajunsă, mare vărsare de sânge se va purta în numele ei, până tot ce cu trudă s-a făcut se va fi destrămat.

Lumina lui Trodheim este ca o planşă pe care s-au trasat zeci de fire colorate care deşi se intersectează, nu vor nicicum să te aducă la un numitor comun. Cu cât întorci pagina, cu cât de afunzi şi mai mult în mister. Din cauza acestor necunoscute, dar şi al volumului de personaje minunate, această carte o recomand celor ce au păşit spre adolescenţă, dar şi adulţilor ce vor fi în mod cert captivaţi de această lume magică a Regatului Valahiei Unite. Deşi pare o carte pentru copii, iţele poveştii necesită atenţia unor creiere coapte, capabile să ţină pasul cu fascinanta lume a Vicontelui Verenţei Pierdute, o lectură ce nu trebuie, sub nici o formă, pierdută.

-Aşa a fost şi anul trecut, îşi anunţă Cezar colegii. Nici măcar nu a aplaudat când s-a întors delegaţia cu şapte medalii de la Olimpiadă.

-Cred că are D.A.D.P., chicoti Diego. Deficit acut de prăjituri!

Care este adevărata poveste a lui Iustinian? De ce a eliberat trupa de şoc un asasin? Ce se ascunde în spatele morţii lui Vladimir Nabadov? Şi care sunt păstrătorii secretelor din umbra Regatului Valahiei Unite? Întrebări, enigme, curiozitate la cote maxime şi o călătorie de neuitat pe care îţi vei dori să o continui.

Mistic, exotic, încântător, magic. O poveste ce te ţine captiv pagină cu pagină într-un tărâm demenţial de fascinant.