Recenzie “Monstrul” de Walter Dean Myers

Autor: Walter Dean Myers
Editura: Trei
Nr. Pagini: 276
Recenzie de Dana Otet
Publicată la 3.07.2018
5 (100%) 1 vote

Monstrul, o carte pe care am avut-o pe wishlist încă de când a apărut. Monstrul, volumul pe care îl așteptam cu nerăbdare, o carte pe care mi-am dorit cu ardoare să o citesc și să împărtășesc, mai apoi, povestea cărții și impresiile mele cu voi.

Nu știam la ce să mă aștept, pentru că, sincer, în momentul în care mă decid să citesc o carte, o citesc pentru că simt o anumită chemare față de ea. Așa s-a întâmplat și cu acest volum. Am simțit, pur și simplu, că va fi lectura de care am nevoie. Nu m-a dezamăgit, asta este cert, dar există și aspecte pe care le-aș mai fi nuanțat și le-aș fi amplificat, tocmai pentru a reda o notă mai profundă  firului epic.

Acum să vorbim, însă, despre aspectele pozitive și despre ceea ce reprezintă, de fapt, acest volum de carte.

Monstrul este acea carte pe care o lecturezi cu sufletul la gură, nu doar datorită poveștii, ci și datorită formatului în care se prezintă sau chiar datorită scrisului și imaginilor inserate pe ici-colo. Acest volum a fost o adevărată comoară, pe care a trebuit să o descopăr citind și, tot aici, pot spune că Walter Dean Myers, autorul, își are cuvintele la el și știe cum să construiască povești, în așa fel, încât să atragă orice cititor.

Subiectul romanului nu a fost unul amplu și, de asemenea, mi s-a părut că acțiunea a fost cam lipsită de vlagă, dar am apreciat faptul că s-a consemnat, pe parcursul celor aproape 300 de pagini, un caz care îl are în prim-plan pe Steve Harmon. Un caz care m-a intrigat și mi-a stârnit curiozitatea, un caz, care, de altfel, la un moment dat, a devenit și previzibil. Dar nu m-a deranjat acest aspect atât de tare, deoarece acțiunea nu avea cum să ia o altă întorsătură.

Închis și lipsit de entuziasm, într-o pușcărie unde crimele și faptele rele sunt la tot pasul, Steve Harmon încearcă să se obișnuiască cu această viață, mai ales pentru că nu știe cât timp va trebui să împartă un loc atât de ostil cu oameni atât de greu de abordat.

Cel mai bine plângi noaptea, după stingere, când singurul sunet ce răzbate este strigătul de ajutor al celui care este bătut. Așa, chiar dacă te smiorcăi și tu puțin, n-o să te audă nimeni. Dacă află careva că plângi, o să le zică și altora, și, cât de curând, tu o să fii ăla bătut după ce se dă stingerea.

Închisoarea, știm cu toții, nu este locul unde să te simți acasă, dar este locul unde meditația ajunge să ia locul oricărei activități. Închisoarea este, pentru majoritatea, un chin, dar pentru alții este o lecție de viață. Bizar este faptul că Steve Harmon susține că nici măcar nu a fost implicat în crima care a avut loc în momentul în care el se plimba pe lângă un simplu magazin. Alguinaldo Nesbitt, însă, este mort și nimeni nu-l mai poate readuce înapoi.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Walter Dean Myers.

Se spune că ajungi să te obișnuiești cu închisoarea, dar nu prea-mi vine să cred. În fiecare dimineață când mă trezesc, mă mir că sunt aici. Dacă viața de afară era realitatea, aici totul e pe dos. Dormim printre străini, ne trezim printre străini și ne facem nevoile de față cu străinii. Or fi ei străini, dar tot găsesc motive să-și facă rău unii altora.

Intrigant este faptul că el vede toate întâmplările ca pe un scenariu, scris de el și regizat tot de el, cu actori precum Petrocelli, Moore, Briggs, Williams, personaje care, în mod direct sau indirect, îi vor influența viața. Căci, până la urmă, vinovăția sau nevinovăția lui depind doar de instanță. Dar vor judeca cei prezenți corect? Să fie Steven Harmon un monstru așa cum îl văd alții?

Caracterul lui s-ar putea să spună multe, dar există și personaje care printr-o fire șireată se vor implica și vor influența procesul, doar pentru a-l vedea și pe Steve alături de ele. Adevărul mai are sau nu vreo importanță în fața unui proces incriminatoriu? Mai există dreptate?

– Nu pot decât să mă bage la închisoare. De sufletul meu n-au cum să se atingă.

Într-un mod expresiv și bine pus la punct, autorul ne prezintă prin prisma personajului principal, o poveste care, implacabil, poate fi asociată cu realitate. Ficțiunea pe care el alege să o transpună în carte nu este doar ficțiune, ci conține și doze de adevăr, cu care mulți dintre voi veți fi de acord.

La asta mă gândeam, ce fel de inimă am și ce-înseamnă asta. Pur și simplu nu sunt un om rău. Știu că nu sunt deloc rău la inimă.

Într-un ritm destul de alert, cu inserații și idei bine gândite, autorul ne prezintă o poveste zguduitoare, chiar dacă, în final, aceasta este previzibilă. Totuși, Monstrul poate fi percepută ca o hartă a comorilor, deoarece, citind, nu faci altceva decât să mai faci un pas spre comoară, aducă spre finalul unde ți se vor dezvălui toate secretele. Răsplata? O lectură care merită împărtășită și cu alții. Un volum sensibil, dar și dur care va surprinde adevărul din zilele noastre într-un mod subtil.

Monstrul te va sensibiliza, dar îți va da și curaj. Află și tu dacă Steve Harmon spune adevărul. Află și tu în ce constă acest adevăr. Crezi că ești pregătit pentru a lăsa orice altă treabă de-o parte? Monstru îți va fura doar 2-3 ore, dar răsplata va fi pentru o viață întreagă.

Adevărul de adevăr. E ceva ce știi că e drept.

Cartea a fost gândită și scrisă la fel ca un scenariu de film.