Recenzie ” Neînfrânții” de William Faulkner

Autor: William Faulkner
An apariție : 1978
Editura: Univers
Nr. Pagini: 227
Recenzie de Cristian Cărpenaru
Publicată la 8.06.2018

Dacă vrei să-l citești pe William Faulkner și mai ales să înțelegi cu adevărat tumultul pe care îl revarsă peste colile de scris, trebuie să fi mânios și maleabil în același timp, pentru că ”scriitorul sudului”, cel care a făcut din mixtura dintre alb și negru un laitmotiv al unei halucinante introspecții, este un autor cu nerv, dând dovadă de un expansionist vizionarism prin intermediul unei fine psihologii care, în pofida personajelor non-conformiste, aparent neșlefuite dar totuși terifiant de reale, reușește să înfiereze și să exonereze cu precizia unui clarvăzător.

Romanul ” Neînfrânții” caută să picure stropi de lumină peste anii de negură ai Războiului de Secesiune al SUA din perioada 1861-1865. Departe de a cocheta cu istoricismul William Faulkner încearcă să ilustreze ființa ”personajelor secundare”, a celor care nu au ajuns în linia întâi a frontului, fără a se limita strict la perioada conflagrației, prelungindu-și capodopera cu descriptivismul vieții sudiste de după război, când negrul numai era negru și stăpânii numai erau stăpâni, deși atrocitățile și o anumită tentă a sclaviei a continuat în sudul SUA.

Cu siguranță că William Faulkner, încrustându-și inconfundabilul stil literar în marmura eternității, este un maestru desăvârșit al analizei și al totalei implicări în plămădirea unor vieți în care drama, vicisitudinile și demonicul ascuns în sâmburele verbului a fi, dau naștere unor inestimabile creații literare care. pur și simplu ( deși nimic nu este nici pur, nici simplu), ți-se impregnează peste epiderma existenței, vărsându-se vijelios în sangvinitatea gândurilor și viselor, fără să mai părăsească vreodată sertarele minții celor care îl citesc.

Mai mereu știind să etaleze binele și răul în culori netrunchiate, pălmuind voalat sau cu asprime caracterele îndoielnice, scriitorul american chiar poate fi încartiruit pe bună dreptate în tagma monștrilor sacri, a celor aflați sub aura sanctificării, privilegiați de capriciile paranasului care dintotdeauna par a fi știut de ce, când, cum și unde, dar mai ales de ce.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de William Faulkner.

O carte absolut fabuloasă.

Personajele par alunecoase și lipicioase, într-o zugrăvire a realității sub virusul oscilației, al aprigului dualism al firii umane.