Recenzie „Nu mi-am omorât bărbatul” de Liu Zhenyun

de | nov. 27, 2021 | Ficțiune, Literatură Contemporană, Recenzii cărți

ACUM GĂSEȘTI CARTEA NU MI-AM OMORÂT BĂRBATUL PE Cartepedia

Nu mi-am omorât bărbatul vă va aduce zâmbetul pe buze și nu numai. Veți experimenta câteva simțiri și trăiri dintre cele mai diverse, de la chicotit la frustrare, de la exasperare la curiozitate. Dar în mod sigur nu vă veți plictisi.

Veți întâlni o eroină încăpățânată căreia cu greu îi veți putea urmări gândurile sau anticipa acțiunile. Vă va lua constant prin surprindere cu izbucnirile și revolta sa, dar și cu micile ei succese nesperate. Și chiar când veți crede că a terminat cu scandalul, petițiile, protestele și reclamațiile, vă va demonstra că vă înșelați amarnic și o va lua de la capăt. Pentru că pentru ea nu contează decât să-și facă dreptate.

Li Xuelian este chinezoaică. Este tânără, frumușică, isteață, muncitoare, căsătorită și așteaptă al doilea copil. Lucrurile arată destul de bine, nu? Așa ar trebui într-o țară normală. Dar China nu se încadrează la această categorie. Există o lege care interzice al doilea copil într-un cuplu și sancțiunile sunt destul de aspre. Ceea ce o determină de Li Xuelian să-și convingă bărbatul să divorțeze, de ochii lumii, pentru a putea naște copilul și apoi să se recăsătorească.

Căsnicia este desfăcută, divorțul fals întocmit, Li Xuelian naște și răsuflă ușurată, dar realizează că între timp nemernicul de fost fals soț s-a recăsătorit, dar nu cu ea cum a fost înțelegerea. Culmea e că și cealaltă soție așteaptă deja primul copil.

Li Xuelian merge la tribunal pentru a demasca mârșăvia netrebnicului. Dar acuzându-l pe el, se incrimineze și pe sine. Pentru că dacă dovedește în instanță că divorțul a fost fals, atunci al doilea copil a fost născut în timpul căsniciei și e pasibilă de pedeapsă pentru că a încălcat legea. În același timp, dacă câștigă, bărbatul ei va fi bigam. Este o încurcătură teribilă care ar demoraliza pe oricine, dar nu și pe Li Xuelian. Ea vrea dreptate. A fost trasă pe sfoară, a avut încredere în el și vrea să i-o plătească. Vrea să se recăsătorească cu Qin Yuhe și apoi să divorțeze pe bune de netrebnic.

Intriga este absurdă și satirică, grotescă și hilară, dar centrul poveștii îl constituie legile chineze absurde datorită cărora corupția este în floare și din cauza cărora un eveniment normal și mult așteptat ca nașterea unui copil devine o problemă ce trebuie rezolvată și poate complica lucrurile într-un hal fără de hal. Scena personajelor este foarte diversificată, de la măcelari, bucătari, vânzători de pește, la magistrați, primari, prefecți și politicieni de top și descrie perfect climatul social și politic al țării. Cu un stil ironic și simplu, autorul portretizează perfect neputința autorităților și frustrarea oamenilor simpli.

Dacă vreți să aflați câți ani bate Li Xuelian drumul din raionul natal la Beijing pentru a protesta și dacă își va găsi dreptatea până la urmă, vă îndemn să citiți cartea. E spumoasă și plină de tâlc.

A fost chiar ecranizată și a avut mare succes. Titlul filmului este I am not Madame Bovary, deși originalul chinezesc este I Am Not Pan Jinlian. Pan Jinlian este o figură emblematică a femeii adultere, controversată și blamată în China, dar deoarece ecranizarea a avut succes și în afara granițelor țării a fost readaptat titlul pentru că Madame Bovary este un personaj mult mai cunoscut. Nu am văzut filmul, dar din ce am citit prin recenzii am înțeles că actrița principală a făcut un rol de excepție.

Titlu: Nu Mi-am Omorât Bărbatul
Autor: Liu Zhenyun
Editura: HUMANITAS
Nr. Pagini: 291
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 27.11.2021
Nota recenzorului: 9

Recenzie ”La cinci pași de tine” de Rachael Lippicott

La cinci pași de tine mi-a arătat că suntem mereu la cinci pași distanță de lucrul care ne va schimba  existența. De un eveniment atât de terifiant precum moartea, de o boală incurabilă, sau poate de descoperirea unei mari iubiri, de un miracol, de o fericire care ne...

Angela este redactor Booknation.ro de 1097 zile și a scris până acum 329 articole. Se află pe poziția 3 din 47 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.