Recenzie „O familie aproape normală”, de Mattias Edvardsson

de | iun. 28, 2022 | Beletristică, Dragoste, Ficțiune, Horror și Thriller, Literatură Contemporană, Literatura Universală, Mister, Recenzii cărți, Suspans

Nimic nu poate să-mi placă mai mult, decât un nou roman polițist scandinav – așa că este suficient să spun că,debutul lui Edvardsson în SUA cu „O familie aproape normală” a fost pe lista mea de „cele mai așteptate cărți” din acest an. Am devorat această poveste, care mi-a provocat gânduri chuinuitoare . Există multe despre această carte care sunt greu de clasificat: este un thriller legal? O dramă internă? Un „cineefăptașu”? În cele din urmă, răspunsul poate să nu conteze cu adevărat, pentru că ceea ce este „O familie aproape normală” este complet original și convingător.
Această poveste lentă îi duce pe cititori în mijlocul unei familii exact în momentul în care viața lor fericită obișnuită este spulberată.

Odată cu vestea că fiica lor a fost arestată pentru crimă, o mamă și un tată trebuie să se confrunte cu ceva de neconceput. Cât de departe vor merge pentru a-și proteja copilul? Și dacă copilul lor este cu adevărat vinovat? Acesta nu este un thriller care ține pulsul în sensul tradițional – ca și cum, nu veți găsi schimburi de focuri sau scene de luptă în paginile acestei cărți – dar autorul mărește tensiunea și investiția noastră emoțională. Povestită într-o structură de trei părți, extrem de captivantă, această dramă internă de suspans-întâlnire-cu-sala-de-judecată a fost cu siguranță una dintre cele mai agitate lecturi ale verii.

o familie aproape normala, carte

thriller scandinav despre drama unei familii obisnuite

Stella Sandell, în vârstă de optsprezece ani, este acuzată de uciderea brutală a unui bărbat cu aproape cincisprezece ani mai mare decât ea. Ea este o adolescentă obișnuită, care provine dintr-o familie locală onestoasă. Ce motiv ar putea avea să cunoască un om de afaceri dubioase, darămite să-l omoare? Tatăl Stellei este pastor și mama, un avocat al apărării penale, își găsesc busolele morale testate în timp ce își apără fiica, în timp ce se străduiesc să înțeleagă de ce este suspectă. Povestită într-o structură neobișnuită în cele trei părți. „O familie aproape normală” pune o întrebare, pe tot parcursul lecturii: Cât de bine vă cunoașteți proprii copii?

Cu cât citesc mai multe cărți criminale, cu atât mai mult îmi dau seama că acele cărți, care îmi intră cu adevărat sub piele, sunt adesea cele mai liniștite. Nu este sângerosul thriller cu un criminal în serie, care mă ține treaz până târziu în noapte – sunt cărți precum „O familie aproape normală”, cărți impregnate cu genul de familiaritate care pare să șoptească cititorului „si ție ți se poate întâmpla asta”.
M.T. Edvardsson a stăpânit acest tip de suspans relatabil, prea aproape de casă. Paginile de început ale istoriei sunt dedicate exact acestui lucru: stabilirea pentru cititor cât de obișnuiți – cât de asemănați cu cititorul – sunt cu adevărat protagoniștii acestei povești. Cititorii sunt aruncați în lumea mondenă: cinele în familie, dezacordurile minore, tradițiile, detaliile cotidiene care alcătuiesc o viață obișnuită.
Această poveste se întâmplă să fie plasată în Suedia, dar, din acest punct de vedere, ar putea fi cu adevărat plasată oriunde – această familie este instantaneu recunoscută și identificabilă. Ei ar putea fi tu. Dar exact când cititorul începe să se simtă amânat într-un sentiment de automulțumire și siguranță, Edvardsson scapă ciocanul, iar fiica adolescentă a familiei este acuzată de comiterea unei crimă brutală. Într-o clipă, această familie obișnuită este spulberată.

Nu aș caracteriza această poveste ca fiind bazată pe caracter, deși perspectivele personajelor ei sunt cu siguranță esențiale pentru desfășurarea narațiunii; deși ne aflăm în capul acestor personaje, ele nu sunt atât de complet dezvoltate, pe cât s-ar aștepta cititorii familiarizați cu romanele bazate pe personaje ale scriitorilor de poliție scandinavi de renume. Dar asta nu este un defect – pentru mine, este o alegere strategică. Această poveste nu este despre cunoașterea fiecărei fațete a protagoniștilor săi. Este vorba despre dezvăluirea adevărului despre arestarea Stellei, iar autorul are mare grijă să mențină fiecare element din această poveste îndreptat către acel singur obiectiv.
Deși eu am petrecut timp cu fiecare dintre cei trei protagoniști ai poveștii, oricum nu am avut niciodată o idee completă despre cine sunt acești indivizi, dar este în regulă. Asigurați-vă că vă adaptați așteptările în consecință; aceasta nu va fi cartea potrivită pentru voi. dacă sunteți în căutarea unui roman polițist cu un protagonist de care te poți îndrăgosti. Ceea ce este cel mai important aici este ceea ce putem învăța despre evenimentele din jurul comiterii crimei centrale a poveștii de la personaje – nu ceea ce aflăm despre personajele în sine.

Edvardsson folosește o structură fascinantă a intrigii pentru a prezenta faptele cazului în cauză. Fiecare „parte” este utilizată strategic pentru a dezvolta o componentă unică a misterului, oferind cititorului noi perspective și perspective asupra faptelor stabilite devreme. Aceste „părți” nu se împletesc niciodată; fiecare personaj își ia rândul să spună partea sa a poveștii, lăsând la latitudinea cititorilor să conecteze punctele dintre aceste perspective disparate asupra adevărului. Pe parcurs, cititorii vor depune mărturie despre fisurile care există sub fațada perfectă a acestei familii foarte normale și vor urmări cum această unitate familială odată unită începe să se despartă.

Structura ambițioasă a intrigii a lui Edvardsson dă roade: eu m-am trezit fascinată de schimbarea tonului și ritmului, care are loc cu fiecare nouă „parte”. Este spre meritul autorului faptul că această structură, care ar putea simți dezarticulație în mâini mai puțin capabile, este atât de distractivă și de coerentă. Dacă există o dispută cu conținutul acestor „părți”, este pur și simplu faptul că ultimele două „părți” (ambele substanțial mai scurte decât prima) au fost atât de captivante, încât aș fi vrut să petrec un pic mai mult timp cu fiecare. Un pic de regret la acest capitol.

Parțial suspans domestic, parțial dramă de tribunal, parțial scandinav noir, „O familie aproape normală” este un roman polițist cu totul original și memorabil – genul de poveste cu adevărat convingătoare. Cititorii care iubesc o poveste criminală complicată, cu o doză sănătoasă de dramă domestică, vor găsi această poveste perfect potrivită gusturilor lor; pe de altă parte, dacă preferați un thriller serios, cu ritm rapid, s-ar putea să vi se pară această poveste puțin lentă pentru preferințele dvs. Așteptările sunt totul aici…

Titlu: O FAMILIE APROAPE NORMALĂ
Autor: Mattias Edvardsson
Traducător: Iulia Dromereschi
Editura: EDITURA TREI
Nr. Pagini: 510
Nota recenzorului: 8 / 10
Vizualizari recenzie: 12168

Alte recenzii de la Mattias Edvardsson:

Recenzie ”Ispita bodyguardului” de Jennifer L. Armentrout

,,El o poate proteja de oricine, însă nu și de el însuși” Povestea din Ispita bodyguardului explorează aventura tumultoasă a unei jurnaliste, Alana Gore, și a bodyguardului ei, Chandler Gamble, într-o călătorie presărată cu provocări și atracție. Confruntată cu o...

Recenzie ”Al zecelea cerc” de Jodi Picoult

Fiind încă în stare de șoc, nu pot începe recenzia decât așa: pe vremea mea, maică, lucrurile se făceau altfel…Ce m-a marcat așa tare? Jocurile de „societate” practicate de adolescenți în vârstă de 14-15 ani în secolul 21 strânși să tragă un chef. Doar că noțiunea lor...

Recenzie ”Casa dintre pini” de Ana Reyes

Cât de ușor influențabil ești? Cât de greu te lași manipulat? Ce ai face dacă mintea ta ar deveni teren de joacă pentru altcineva? Casa dintre pini este debutul autoarei și totodată un thriller incitant, bazat pe o premisă înfiorătoare pe care n-ai vrea în veci s-o...

Stella Popa este redactor Booknation.ro de 3 ani, 18 zile și a scris până acum 166 articole. Se află pe poziția 6 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Stella Popa aici.