Recenzie “Omul care a cucerit timpul” de Elan Mastai

Autor: Elan Mastai
Editura: Litera
Nr. Pagini: 448
Publicată la January 14, 2018

“Omul care a cucerit timpul” de Elan Mastai reprezintă romanul său de debut. Scenaristul își spune povestea într-un mod inedit, dând viață lui Tom Barren și plasându-l în mijlocul unor evenimente care ne vor ține cu sufletul la gură. Romanul aparține genului ficțiune biografică, în care naratorul își povestește viața, dar plasează personajul principal într-un alt context, fictiv.

Tom Barren trăiește într-o lume evoluată a anului 2016, unde tehnologia a atins cote maxime. Totul este avansat, mai durabil, complex, cu o notă futuristă. Din păcate, familia sa nu este pe atât de unită pe cât și-ar fi dorit. În urma unui accident ciudat, mama lui moare pe neașteptate, lăsându-l singur cu tatăl său. Singura alinare este proiectul la care amândoi lucrează, o mașină a timpului. Aici o întâlnește pe Penelope, o tânără ambițioasă care într-o zi dorește să devină astronaut. Împreună pun bazele acestui proiect și totul pare perfect pentru ziua în care lumea va avea prima mașină de călătorit în timp. Se îndrăgostesc, dar în urma unor evenimente, Penelope își ia viața și Tom este disperat să o aibă din nou pe iubita sa alături. Folosește mașina timpului și călătorește într-un univers paralel, care îl aduce într-o versiune mai ciudată a anului 2016 (ceva apropiat de lumea noastră). Aici orice greșeală poate afecta cursul evenimentelor și Tom se află în ipostaza de a face foarte multe alegeri, uneori corecte, uneori mai puțin. Singura sa misiune este să o recupereze pe Penelope. Tom al acestui timp este diferit, plasat într-o familie normală, frumoasă și începe să aibă îndoieli asupra a ceea ce dorește să facă în continuare. Să rămână aici? Să se întoarcă?

Eu nu sunt genul de cititor care alege cartea după copertă, dar această carte m-a cucerit din prima secundă după design. Ulterior am citit și scurta descriere și am spus că merită tot interesul meu. Deși este cartea de debut, Elan Mastai a reușit să îmi capteze atenția și să mă facă să iubesc acest gen. În afară de “The Time Traveler’s Wife” nu am mai citit ceva asemănător și am fost plăcut surprinsă de stilul acestuia, cursiv, amuzant, jucăuș, tehnic, ce interacționează cu cititorii și îi face să ia parte la acțiune.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Elan Mastai.

Cartea în mare parte este despre alegeri și consecințele pe care trebuie să le suporți atunci când îți asumi ceva. Fiind vorba de călătorii în timp și spațiu, Tom trebuie să cântărească foarte mult alegerile sale și să fie dispus să suporte lucrurile rele care vin de pe urma lor. Distorsionarea spațiului este un lucru cu consecințe extrem de grave și în această carte Tom, deși inițial a pornit într-o misiune pentru el însuși, trebuie să vadă dacă dragostea sa pentru Penelope este suficient de importantă încât să pună în pericol o întreagă lume. O recomand cu drag și ca o previziune, sunt sigură că această poveste va beneficia de o ecranizare, deoarece Elan are o viziune cinematografică excelentă și este păcat ca o casă de film să nu observe acest lucru.