Recenzie „Opt milioane de zei” de David B. Gil

de | feb. 4, 2022 | Beletristică, Ficțiune, Istorie, Literatură Contemporană, Mister, Recenzii cărți, Suspans

🔥 CARTEA OPT MILIOANE DE ZEI ARE REDUCERE PE:

Sunt fascinată de Japonia feudală, de samurai, de codul lor Bushido, de principiile și regulile sociale pe care acesta le implică. Am citit și răscitit Shogunul lui Clavell de nenumărate ori și o s-o mai fac pentru că e una dintre cele mai bune ficțiuni istorice pe care am pus mâna.

Am avut multe dezamăgiri căutând lecturi care să implice Japonia feudală cu elementele sale distinctive și atât de diferite de cultură europeană, dar Opt milioane de zei nu se încadrează la dezamăgiri, din fericire. Opt milioane de zei (Ocho milliones de dioses, editura Suma, 2019), s-a situat în fruntea listei celor mai bune romane istorice din 2019 în clasamentul realizat de ziarul 20 Minutos și a câștigat premiul Hislibris, editia a X-a, pentru cel mai bun roman în limba spaniolă.

Mi-a plăcut foarte mult, are o traducere foarte bună, are și un glosar de termeni la final, are multe note explicative pentru multitudinea de cuvinte japoneze întâlnite în text. Are tot ce-i trebuie ca să captiveze: o intrigă bună, personaje puternice și frumos conturate, scena epocii magnific schițată, adrenalină, suspans, mister.

Este o poveste despre prietenie și modul straniu în care poate apărea între persoane total diferite, este despre pierdere și regăsire, este despre bariere sociale și regrete, este despre dragoste și onoare.

La jumătatea secolului al 16-lea, portughezii ajung pe țărmurile Japoniei, unde realizează că pentru a impune religia catolică vor avea nevoie de vorbă bună și multă toleranță (aproape umilință) deoarece acest popor mândru nu va putea fi convertit prin forță și sânge. Părintele iezuit Martin Ayala, un tânăr traducător spaniol de 18 ani la acea vreme a ajuns cu prima misiune catolică. A rămas aici 20 de ani, a învățat limba, a întocmit chiar și un dictionar japonez-spaniol și s-a îndrăgostit de aceste meleaguri și de cultura acestui popor. Este obligat să părăsească Japonia din cauza unei relații considerată nepotrivită cu o tânără japoneză convertită. Și timp de 10 ani trăiește în Toledo, cu gândul la cealaltă parte a lumii, până când serviciile îi sunt iarăși solicitate de biserică pentru o nouă călătorie în Țara Soarelui Răsare.

În Japonia, erau uciși preoți catolici, măcelăriți cu cruzime și nobilii feudali nu aveau de gând să intervină sau să desfășoare o anchetă. Ayala este trimis ca investigator principal, dar singur pentru a nu deranja și ofensa acest popor crud și pentru a nu destabiliza relațiile și așa tensionate dintre cele două rase.

Kudō Kenjirō este fiul unui samurai din mediul rural de rang inferior, o familie de goshi deoarece din cauza sărăciei erau nevoiți să-și lucreze singuri pământul, fapt neacceptat de samuraii de la curțile feudale. Kudo de-a lungul scurtei sale vieți a folosit mai mult sapa decât sabia, cu toate acestea a avut parte de instruire pentru lupta cu arcul și sabia, și nu numai. Are de asemenea un talent înnăscut pentru luptă și din cauza acestui dar este ales ca escortă pentru părintele Ayala. Deși kiri-sute gomen, legea care permitea oricărui samurai să ucidă fără a da explicații orice persoană dintr-o castă inferioară atunci când se simțea ofensat de aceasta, era încă aplicată, Kudo are o ideologie diferită și mai puțin sângeroasă decât samuraii superiori. Cei doi, Ayala și Kudo, complet diferiți ca rasă, cultură, credință, stil de viață, pleacă împreună într-o călătorie pe urmele crimelor și, petrecând timp împreună, nevoiți să se sprijine, să se ajute și chiar salveze, ajung să se admire și respecte reciproc.

Tema comună a acestei serii este ciocnirea dintre civilizația vestică şi civilizația asiatică din perioada de debut a explorării efectuată de europeni, punându-se accent pe diferențele majore dintre Est şi Vest în ceea ce privește percepția asupra lumii și sensul vieții și al morții.

Este o perioadă tulbure, cu mari frămantari şi schimbări în administrarea țării, regiunile sunt împărțite între daimio și centralizarea puterii într-o singură mână aproape imposibilă. Bineînțeles că personajele centrale ale cărții sunt produsul imaginației autorului, dar apar în carte personalități istorice importante.

Această poveste este prologul sfârșitului dominației lui Oda Nobunaga, stăpân feudal și strateg talentat, Regele Demon al Celui De-al Șaselea Cer, omul predestinat să ajungă shogun, dar care, la câțiva ani după perioada parcursă de carte, va comite seppuku pentru a nu cădea în mâinile vasalului și generalului său trădător, Akechi Mitsuhide, în atacul care va rămâne cunoscut în istorie sub numele de „incidentul Honno-ji„. Având în vedere valorile principale ale castei samurailor, trădarea lui Akechi este un act rar întâlnit, iar motivul rămâne în continuare un mister al istoriei care a generat nenumărate dispute între istorici. Procesul de unificare început de Oda va fi preluat și încheiat cu succes de Toyotomi Hideyoshi, generalul Maimuță, consilierul și vasalul acestuia, care îi va răzbuna trădarea și care va ajunge primul Taiko al Japoniei, dar nu pentru mult timp deoarece Shogunatul își pregătea următorul conducător, Tokugawa Ieyasu.

În centrul poveștii, și în centrul geografic al Japoniei,  era provincia Iga, un loc muntos, acoperit de păduri dese care nu accepta stăpânirea unui lord feudal. Aici, sus pe munte, guverna un consiliu al clanurilor locale numit Tribunalul Măștilor pentru care lucra o vastă rețea de agenți secreți (shinobi), spioni, călugări războinici și ronini. Sectele budiste din provincia Iga erau principalul oponent al lui Oda, iar Oda susținea creștinismul și răspândirea lui tocmai pentru a slăbi puterea acestor secte. De asemenea controla comerțul cu navele negre deoarece misiunile catolice erau punctele strategice în care aceste nave descărcau mărfurile aduse din Vest. În cazul în care aceste nave n-ar mai fi ajuns, economia unor provincii ar fi avut mult de suferit. Contrabanda era în floare, dar uciderea preoților obligă biserica să închidă pe rând misiunile și să se mute tot mai aproape de Nagasaki și din ce în ce mai departe de provinciile centrale, luând cu ei și navele și mărfurile, atât cele legale cât și cele de contrabandă. Interesele erau mari și toată lumea avea motiv să ucidă.

Ayala, însoțit de Kudo, este determinat să pună capăt șirului de crime. Dar habar n-are ce surpriză îi va oferi această călătorie.

Ți-a plăcut recenzia cărții OPT MILIOANE DE ZEI?

👉 Vezi toată lista de cărți scrise de David B. Gil

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA OPT MILIOANE DE ZEI CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Opt Milioane De Zei
Autor: David B. Gil
Editura: LEBăDA NEAGRă
Nr. Pagini: 672
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 4.02.2022
Nota recenzorului: 8.5 / 10
Vizualizari recenzie: 345

Recenzie „Castelul de hârtie” de Miranda Cowley Heller

Vreau să vă spun că această recenzie mă găsește extrem de confuză, pentru că eu eram sigură că aleg o carte cu o poveste de dragoste. WRONG!!! Nu am primit în niciun caz o poveste de dragoste, ci o poveste impactantă, șocantă, căreia i-am dat un rating mare pentru...

Recenzie „Șase cocori stacojii” de Elizabeth Lim

Atunci când eram mică, obișnuiam să ascult multe povești la casetofon. Îmi aduc aminte clar când stăteam în bucătărie și mama îmi punea caseta și eu ascultăm fascinată. A fost modul în care imaginația mea s-a dezvoltat și modul în care am cunoscut lumi și personaje...

Angela este redactor Booknation.ro de 1261 zile și a scris până acum 406 articole. Se află pe poziția 3 din 52 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.