Recenzie Ora de medicament de Radu Cîrstea Ratzone

Autor: Radu Cîrstea Ratzone
Editura: Karth
Nr. Pagini: 92

Ora_de_medicament

Ne-am pierdut atât de mult pe drumul modernizării încât nu ne mai știm nici identitatea fără a consulta rețelele sociale. Ne grăbim în toate direcțiile și, cu toate acestea, nu ne putem lua ochii din smartphone-uri… Nu se mai poate! Gata, e Ora de medicament! Iar medicamentul este poezia!

Deși greu de crezut, poezia e o ancoră în real. E un remediu pentru superficialitate, deși e un produs al creativității umane nelimitate. Radu Cîrstea Ratzone vine cu un nou volum de poezie, al treilea – Ora de medicament. Un volum de poeme rupte din realitatea României anului 2015, un portret al societății noastre (precum volumul precedent) și, totodată un leac.

Prescurtată OM, această nouă carte vine să dărâme ziduri pe care noi înșine le-am ridicat, să demonteze stări și să le arate în starea lor pură… Ora de medicament te face să-ți găsești, printre versuri propriul eu, propriile reproșuri pe care vrei să i le faci lumii… și-apoi te calmează!

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Radu Cîrstea Ratzone.

Însă, după cum am mai spus, poezia mai mult se trăiește. Câteva zeci, sute de rânduri sunt totuși prea puține pentru a surprinde tot universul cuprins într-o carte de poezie. Vorbind despre Eminescu, Tudor Arghezi făcea următoarea remarcă (pe care cred c-am mai folosit-o pe aici, dar nu strică să o reamintesc): “a vorbi de poet este ca și cum ai striga într-o peșteră vastă […] Trebuie vorbit pe şoptite […] Poezia aparține mai mult limbii decât proza, sufletului secret al limbii: jocul de irizări din interiorul ei fac vocabulele neputincioase.”

Poezia e o multitudine de stări, de aceea, e se simte mai mult… “Poezia, în sine, ca și dragostea, aparține în mod exclusiv celui care o trăiește la intensitate maximă, deci celui care o scrie. Dorința de a o comenta ca pe un meci de fotbal sau ca pe orice alt eveniment de larg interes ține de încercarea noastră mult prea omenească de a încadra în convențional ceva ce s-a născut tocmai din lupta omului cu convenția. Radu Cîrstea Ratzone iubește să scrie și asta este singura afirmație pe care o putem face despre el și opera lui fără să cădem în capcana intelectualității. Ratzone trăiește pentru a scrie și nu-și dorește nimic altceva de la viață decât coli albe și cerneala (fie ele și virtuale). Și pentru că scrisul nu este, până la urmă, decât o declarație de dragoste făcuta vieții, intuim despre poet că iubește viața fără însă (atenție!) a o ierta pentru marile ei găuri de sens.” Remarcă Andrei Huțuleac pe coperta IV a volumului – și mare dreptate are! Cunoscându-l pe Ratzone, mai mult din virtual (deși ne-am întâlnit și pe viu cum spun unii atunci când mi-a înmânat această carte) mai pot adăuga că e un om deosebit de modest, de un realism ce dă în pesimism (sau cel puțin aceasta e impresia unei persoane exagerat de optimiste) – iar aceste caracteristici îi însoțesc și scrierea.

O să închei amintindu-vă că, până luni, puteți câștiga și voi un volum Ora de medicament! Acum vă las cu o poezie sper eu ilustrativă:

Second Hand

trăiesc amintirea prezentă în haine de drum