Recenzie Străinul de Albert Camus

de | nov. 10, 2014 | Beletristică, Recenzii cărți

strainul-104792Străinul de Albert Camus este un roman filozofic scris la prima vedere în același ritm impus de personalitatea și replicile monosilabice ale personajului principal, Meursault. Mai mult decât filozofie, este un manifest la adresa regulilor societății, care pune cu  mare rapiditate etichete celor care nu se conformează regulilor sale. Personajul lui Camus este un astfel de individ. Prezent la înmormântarea mamei lui într-o zi caniculară în Algeria, el nu va plânge și nu va avea reacțiile așteptate de către cei prezenți la eveniment, dimpotrivă în prtea a doua a romanului i se vor imputa chiar fumatul unei țigări și băutul unei cafele cu lapte în timpul priveghiului, ca fiind niște reacții din partea lui total nepotrivite cu situația în care se afla.

Meursault devine un fel de personaj absurd deși este antrenat intr-o rutină cu nimic diferită față de a oricărui alt locuitor al Algerului. Va avea o relație amoroasă cu o femeie pe nume Maria de care se simte atras mai mult fizic decât spiritual, merge la birou zilnic, are un șef care îi propune o promovare pe care o va refuza, ia prânzul în același restaurant și locuiește în același cartier de peste zece ani.

O scrisoare plină de cuvinte urâte pe care o va scrie Meursault cu mîna lui, unei foste iubite arăboaice a vecinului său Raymond, la rugămintea acestuia, va declanșa evenimentele care vor duce la pretextul romanului, tema filozofică a morții, religie și implicit a destinului. În urma acestei scrisori fosta iubită va avea o altercație cu Raymond, va interveni poliția, va fi acuzat iar Meursault va depune mărturie în favoarea lui. Raymond îl va invita pe Meursault și Maria să petreacă o zi la casa de pe plajă a unui prieten pe care Meursault nu îl cunoștea. În această zi Meursault va comite o crimă fără un motiv aparent, va fi acuzat, încarcerat și supus unui proces.

Descrierea procesului lui Meursault este o parte foarte interesantă din roman și ea va culmina cu episoadele în care apar acuzatul la moarte și preotul închisorii, pe care personajul principal refuză de fiecare dată să îl primească. Indiferența și calmul lui Meursault , resemnarea lui în ceea ce privește sentința dar și starea de dinainte de ea, vor dispărea într-o confruntare cu preotul care va reuși să rămână în celula sa suficient timp pentru a-l face să aibă o reacție.

Meursault nu este un individ credincios, nu are nici un fel de relație cu religia, cele mai durabile bucurii pentru el erau  miresmele de vară, cartierul care-i plăcea, un anumit cer de seară, rîsul şi rochiile Mariei. Ce îl va determina să aibă o reacție foarte violentă la adresa preotului este remarca acestuia din urmă, care îl asigură că se va ruga pentru el. Meursault nu are nevoie de rugăciunile lui înainte de decapitare, nu vrea să fie ajutat, nu știe ce e noțiunea de păcat și tot ce putea spune despre el, era că e vinovat, că  va plăti cu condamnarea și pedeapsa capitală și nu i se putea cere nimic mai mult.

Străinul lui Camus putem fi oricare dintre noi, dacă avem destul de mult curaj să recunoaștem sau poate că din contră am fost la un moment dat unii dintre noi niște outsideri în societatea în care trăim dar nu am avut acel ceva care să ne facă să nu ne trădăm pe noi înșine. În epoca noastră, nu neapărat revolta față de religie te poate face un străin în ochii unora, ci mai mult revolta și o alt fel de atitudine față de regulile unei societăți care impune niște standarde de calitate care reduc foarte mult individul la ceva lipsit de fond si îl lasă doar cu formă.

Titlu: STRĂINUL
Autor: Albert Camus
An apariție : 1992
Editura: ALBATROS
Nr. Pagini: 1992
Vizualizari recenzie: 8624

Alte recenzii de la Albert Camus:

Recenzie „Punk 57” de Penelope Douglas
Recenzie „Punk 57” de Penelope Douglas

Așteptam de mult o carte scrisă de Penelope Douglas, dar care să fie diferită de seria ei de renume "Devil's Night", pentru că aveam nevoie de ceva mai soft și mai ales, ROMANTIC. "Punk 57" este o poveste pe care am citit-o acum mulți ani, dar pe care am recitit-o...

Recenzie ”Ceva în apă” de Catherine Steadman

Titlul cărții „Ceva în apă” de Catherine Steadman este promițător și te îndeamnă la investigații mai aprofundate. Sugerează o poveste plină de mister și tensiune. Și chiar de asta dai. Cartea urmărește povestea unui cuplu de tineri însurăței care se bucură de luna lor...

Florentina Turcanu a fost redactor Booknation.ro și a scris 92 articole. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Florentina Turcanu aici.