Recenzie “Crimă și pedeapsă” de Feodor Mihailovici Dostoievski

de | nov. 25, 2022 | Beletristică, Literatura Universală, Recenzii cărți

ACUM GĂSEȘTI CARTEA PE Cartepedia

Am revenit la inegalabilul Dostoievski. Acest titan al literaturii universale, cunoscut drept un observator fin al naturii umane, impresionează cititorii de diferite vârste. Însă, din propria experiență pot afirma că felul în care l-am perceput pe Dostoievski când l-am descoperit cu această carte acum vreo cinsprezece ani în urmă este diferit de felul în care l-am redescoperit acum. Nu știu dacă vârsta are vreo importanță, o fi mai curând experiența de cititor.

Cu siguranță opera lui Feodor Mihailovici Dostoievski este o operă de reper pentru literatura universală. Este acel patrimoniu literar care nu-și pierde din valoare odată cu trecerea anilor. Și dacă întâmplător printre cei ce-mi citesc recenzia se mai află cititori care încă nu l-au descoperit pe Dostoievski, cred că “Crimă și pedeapsă” este opera cu care puteți începe marea aventură.
Deși la primele pagini s-ar putea întâmpla să aveți ceva reticențe în a continua lectura, vă invit să vă înarmați cu răbdare și să-i dați romanului șansa de a vă cuceri. Am certitudinea că-i va reuși. De-altfel nu trebuie să uitați că clasicii nu se citesc precum thrillerele modernilor contemporani. Nu trebuie să vă așteptați la intrigă și suspans la fiecare pagină. Cu atât mai mult, operele lui Dostoievski conțin pagini întregi de meditații filozofice de o frumusețe incontestabilă. Cred că “Crimă și pedeapsă” de rând cu celelalte opere ale sale sunt în stare să cucerească chiar și cititorul modern.
O multitudine de personaje se perindă prin fața cititorului. Autorul le-a descris, deși în mod indirect, într-un mod atât de maiestuos, încât trăsăturile lor caracteristice le fac diferite de alte personaje ale literaturii universale. Aici întâlnim simplitatea și puritatea caracterului femeii sărace, dar care își poartă cu demnitate lipsurile materiale. Tot aici îl întâlnim pe tânărul intelectual care luptă pentru supravețuire. Nu lipsește nici avarul care consideră că principala virtute a unui om este măsurată în mărimea portofelului său și deci poate domina pe oricine cu banii săi.
În ce privește figura personajului principal, critica literară abundă în descrierea lui Raskolnikov. Este într-adevăr un personaj complex și dificil a fi descris în termeni exacți. Multiple contraste se întâlnesc în aceeași persoană. El este deopotrivă generos cu săracii, dar avar cu sine însuși, umanist și nihilist, bun și rău. El susține ideea vărsării de sânge dictată de conștiință. Își atribuie rol de judecător suprem care poate decide cine să trăiască și cine poate fi ucis; căci conform lui viața unor oameni nu valorează mai mult decât cea a unui păduche.
Citind romanul am observat că Dostoievski a fost un vizionar și un gânditor iscusit. Unele din tezele expuse aici privind “societatea viitoare” chiar s-au adeverit. Spre exemplu unul dintre personajele sale exprimă ideea că “în societatea viitoare bătaia e de neconceput.” Același personaj, Andrei Semionovici, cu privire la prostituate afirmă “în societatea actuală, situația ei nu-i prea normală, firește, fiindcă este forțată, dar în societatea viitoare o să fie absolut normală, pentru că o să fie liberă.” Și oare nu a avut dreptate?!

“Fluturele zboară singur spre lumânare.”

ACUM GĂSEȘTI CARTEA PE Cartepedia

Vezi Top 100 cărți ale anului 2023
Titlu: CRIMĂ ȘI PEDEAPSĂ
Autor: Feodor Mihailovici Dostoievski
Editura: RAO
Nr. Pagini: 553
Gen Literar: Clasici
Vizualizari recenzie: 2171

Alte recenzii de la Feodor Mihailovici Dostoievski:

Recenzie „Satantango” de Lazslo Krasznahorkai

Lazslo Krasznahorkai își amplasează povestea într-o comunitate izolată, ruptă de lume, de progres, de civilizație, o lume aflată într-o stare accentuată de degradare. Atmosfera este sufocant de apăsătoare și acest lucru este amplificat și de vremea mohorâtă,  o...

Recenzie „Povestea lui Casey Han” de Min Jin Lee

Nu sunt la prima întâlnire cu autoarea. Am devorat Pachinko care m-a purtat într-o lume și o epocă foarte diferite de ceea ce trăiesc și care m-au captivat de fiecare dată. Recunosc că abia așteptam Povestea lui Casey Han căreia nici măcar n-am avut curiozitatea să-i...

Taisia Crudu este redactor Booknation.ro de 527 zile și a scris până acum 211 articole. Se află pe poziția 6 din 41 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Taisia Crudu aici.
Mă numesc Taisia și sunt o cititoare înflăcărată! Citesc, pentru că este un mod agreabil de a petrece timpul liber și a îmbina utilul cu plăcutul. Îmi place lectura fiindcă îmi dă posibilitatea să evadez din realitate și să trăiesc mai multe vieți. Am oportunitatea să vizitez diferite locuri, să simt o multitudine de sentimente și senzații atunci când totul mă ține pe loc sau când cad în rutina zilnică. Și desigur, îmi place să cred că cu fiecare carte citită “cresc” un pic. Încerc să găsesc ceva “bun” în fiecare lectură. După fiecare carte devin mai curioasă și mai motivată să citesc mai mult, să descopăr lucruri noi și interesante. Este poate cel mai ușor mod de a te redescoperi și a te reinventa. Cititul e la modă!