Recenzia cărții Fata cu cercel de perlă de Tracy Chevalier

Autor: Tracy Chevlier
An apariție : 2012
Editura: Polirom
Nr. Pagini: 312

Face foarte bine legătura intre realitate și ficțiune, fără a aluneca în vreuna din laturi mai mult decât este necesar, fără a trunchia istoria și fără a abuza de inutile jocuri de cuvinte.

Uneori creează impresia unui labirint care se varsă în alt labirint.

Fata cu cercel de perlă de Tracy ChevalierRomanul  Fata cu cercel de perlă al americancei Tracy Chevalier, născută la 19 octombrie 1962, pornește de la tabloul lui Vermeer, intitulat Fata cu cercel de perlă sau Fata cu turban ( Het meisje de parel), tablou nedatat, flat în prezent la muzeul Mauritshius din Haga.

Este o încercare de conexiunesubtilă între realitate și ficțiune, între imagine și text, pornind de la personajul Griet, o adolescentă care, printr-un concurs de împrejurări ajunge slujnică în casa pictorului Vermeer. Romanul, scris la persoana întâi, o are ca personaj-narator pe Griet.

Astfel ne este înfățișată cu măiestrie Olanda secolului al XVII-lea, cu lumea fracutrată în cele două mari categorii, bogații și săracii. Pe doeoparte este Griet membră a unei familii modeste dar demne, cu o mamă care rareori își exprimă gândurile, cu un tată orb, care odinioară visa să devină pictor, cu un frate care va cădea la un momentdat pradă unei pasiuni oarbe pentru bani, cu o soră care va murii răpusă de ciumă. Pe de cealaltă parte este mândra și celebra familie Vermeer, cu celebrul pictor Jan, impulsiva soție Catarina,  soacra Maria Thins și puzderia de copii ai pictorului.

Tracy_Chevalier_treeEste o coleziune între două lumi distincte, dar care au anumite lucruri în comun, lucruri pe care autoarea reușește cu măiestrie să le îmbine într-un tot armonios și acaparator, descriind cu o acuratețe demnă de invidiat sentimentele tinerei Griet, a cărui existență se rostogolește într-un ritm propriu între lumea familiei ei și lumea familiei pictorului, între tăceri și răbufniri, între stări onirice și palma realității, mereu între ceva și altceva, fără ca protagonista principală să se piardă în sevrajul inutilelor întrebări fără răspuns. Griet trăiește și simte, simte și trăiește, într-o ordine dictată de simțire și rațiune, sfâșiată între pasiunea contemplativă pentru Vermeer și felul de a fi al lui Pieter, fiul măcelarului, care o va cere de soție.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Tracy Chevlier.

Descrierea genezei unui tablou conceput de pictorul olandez este de-a dreptul serafică, fără a abuza de sarabanda amănuntelor inutile, înșiruind melodios jocul culorilor și contopirea lor într-un tot unitar, un joc judecat cu sufletul unei copile care începe să descopere lumea, treaptă cu treaptă, primind în sufletul său puzderia de sentimente, unele dintre ele neântinate,altele contradictorii, toate strînse în desagul felului de a fi al unei tinere aflate la răscruce de drumuri a existeneței.

Este o carte bună,carte nu trebuie ratată.