Recenzie ”Aer rarefiat” de Ann Cleeves

de | apr. 13, 2021 | Horror și Thriller, Literatură Contemporană, Mister, Recenzii cărți, Suspans

Ann Cleeves este cunoscută și ca noua Agatha Christie datorită numeroaselor romane polițiste scrise și stilului asemănător marcat de răsturnări de situație și de informații fragmentate ce alcătuiesc un adevărat puzzle pe care investigatorul trebuie -l asambleze pentru a dezlega enigma. Este recunoscută mai ales pentru cele două serii scrise care au fost și ecranizate: Vera Stanhope și Shetland.

Aer rarefiat este parte din seria Shetland, serie care urmărește anchetele detectivului Perez și a fost publicată în romană la editura Crime Scene Press. Prima carte din serie, Raven Black, a câștigat un premiu Dagger pentru ficțiune criminală. Locul de desfășurare este ambientul perfect pentru a da senzația de mister și suspans. Acțiunea se desfășoară pe insula Unst din arhipeleagul Shetland din extremitatea nordică a Scoției, un loc foarte izolat și destul de greu accesibil, unde ceața se ridică și își face apariția cu o viteză uimitoare luând prin surprindere chiar și oamenii locului și fiind destul de periculoasă pentru a fi cauza multor accidente: înec, dispariții, apariții fantomatice. Autoarea a petrecut o vreme aici în tinerețe, lucrând ca ajutor de bucătar la un Observator de Păsări de pe insula Fair Isle și a fost cucerită de sălbăticia și pacea pe care aceste locuri i le-au insuflat. De asemenea, arhipeleagul are un loc special în inima ei deoarece tot aici și în aceeași perioadă și-a cunoscut soțul.

Aceasta este prima mea întâlnire cu autoarea, iar cartea debutează cu o petrecere de întoarcere acasă (homefarin) a unor tineri recent căsătoriți, însoțiți de câțiva prieteni cu care păstrează o relație apropiată încă din studenție. Cele trei femei, deși s-au căsătorit sau au un partener de viață, n-au renunțat la prietenie, cu toate legătura s-a mai răcit și se văd mai rar, timpul fiind mai scurt și obligațiile mai mari. Această petrecere este privită ca un mic concediu, un moment de relaxare, o pauză de la aglomerata și zgomotoasa Londra. Sosesc plini de entuziasm și gustă din plin culoarea locală și voia bună de la petrecere. Dar în dimineața următoare petrecerii, una dintre fete dispare, iar ceilalți, primind un email misterios de la aceasta care seamănă cu o scrisoare de adio, intră în panică și, apelând la poliție și la ajutorul localnicilor, demarează acțiunile de căutare.

În scenă intră detectivul Jimmy Perez, secondat de Willow Reeves și Sandy Wilson. Aceștia formează un trio ciudat, fiind temperamente și caractere diferite, dar, completându-se reciproc și lucrând în echipă, reușesc să scoată adevărul la lumină. Perez este originar din arhipelag, este văduv, împarte custodia fiicei fostei sale soții cu tatăl biologic și se învinuiește de moartea soției, pe care a pierdut-o la scurt timp după căsătorie. Este tăcut, inteligent, intuitiv și introvertit și total diferit de Willow care preferă acțiunea și încearcă să dezbată fiecare fir al poveștii. Între el și Willow există o anumită chimie pe care însă amândoi refuză s-o recunoască sau s-o admită din motive diferite. Interesul emoțional al detectivei față de Perez este în ascensiune cu toate că îl privește ca pe un inconvenient și o incomodează.

Pornind investigheze moartea lui Eleanor, detectivii află aceasta nu venise pentru a profita de timp liber și pentru relaxare pe insulă, ci se documenta și culegea informații pentru un documentar care ar fi avut în centru o legendă locală: moartea accidentală prin înec a unei fetițe de zece ani prin anii ’20, rămasă nesupravegheată în apropierea golfului, în jurul căreia localnicii au țesut o adevărată poveste cu fantome. Înainte de dispariție, Eleanor s-a confensat celorlalți, după câteva pahare de vin, a văzut fetița în timpul petrecerii, afirmație susținută și de Polly, cealaltă englezoaică venită cu grupul. Aparițiile fetiței sunt învăluite în mister, deoarece nu apare decât pentru câteva momente și dispare ca fumul. Deși este vară și zilele sunt foarte lungi, ceața omniprezentă creează o atmosferă misterioasă și înfricoșătoare. Odată ce cadavrul lui Eleanor este descoperit plutind la țărm, aranjat într-o poziție artistică, secretele încep iasă la iveala și relațiile dintre membrii grupului se complică.

Oare țărmurile golfului sunt bântuite de spiritul rătăcit al fetiței înghițită de ape? Oare este doar atmosfera sumbră a insulei care facilitează iluzia unor apariții fantomatice, estompate în ceață? Oare totul a fost doar în imaginația celor două femei? Pe cine și cu ce a deranjat Eleanor?

Titlu: AER RAREFIAT
Autor: Ann Cleeves
Editura: CRIME SCENE PRESS
Nr. Pagini: 368
Nota recenzorului: 8.5 / 10
Vizualizari recenzie: 1817

Alte recenzii de la Ann Cleeves:

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 3 luni, 4 zile și a scris până acum 586 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.