Recenzie „Cain” de José Saramago

by | Oct 31, 2020 | Literatura Universală, Recenzii cărți

🔥 CARTEA CAIN ARE REDUCERE PE:

► LIBRIS.RO ► ELEFANT.RO ► CARTURESTI.RO ► EMAG.RO

José Saramago s-a născut în 1922 în Portugalia și a murit în 2010 în Spania. În 1998 a câștigat Premiul Nobel pentru Literatură. A publicat romane, eseuri, critică literară și a tradus numeroase cărți.

Dacă Evanghelia după Isus Cristos, cea mai controversată carte a sa, interpretează cu ironie și originalitate Noul Testament, prin Cain, ultimul lui roman, rescrie Vechiul Testament. Mai exact, exprimă un punct de vedere diferit și polemic asupra evenimentelor biblice.

Cain seamănă cu un rechizitoriu în care Dumnezeul Vechiului Testament este inculpat, făcându-se vinovat de cruzime, nedreptate, lipsă de iubire și milă, chiar lipsă de logică și sens. Saramago este un nonconformist și are curajul de a-și exprima punctele de vedere. Îndrăznește să pună la îndoială și să interogheze credințele cele mai puternice ale oamenilor și face asta într-un mod captivant, care te îndeamnă la reflecție personală.

Firul narativ se deschide cu facerea lui Adam și a Evei, eveniment urmat de izgonirea lor din rai. Ne întâlnim mai apoi cu povestea lui Abel și Cain, în care, după cum știe toată lumea, Cain își ucide fratele, pe Abel. Pedeapsa sa însă este diferită de cea din Vechiul Testament. Dumnezeu recunoaște că este și El vinovat că Abel a fost ucis, așa că decide să împartă consecințele cu Cain și, prin urmare, să-i ofere o pedeapsă mai ușoară. Decide să-l trimită să hoinărească singur prin lume, asigurându-l că nu va fi rănit de nimeni datorită unui semn pe care i-l face pe frunte.

De aici înainte, Cain va cutreiera lumea creată de Dumnezeu în lung și în lat. Va fi transportat ca prin magie în mijlocul a tot felul de episoade biblice: îl va salva pe Isac de la moartea pregătită de tatăl lui, Avraam, și dictată de Dumnezeu, deoarece îngerul trimis de Domnul să-l salveze pe Isac va întârzia din cauza unor defecțiuni tehnice legate de zbor. Va asista la distrugerea Sodomei și Gomorei și se va revolta groaznic pe un Dumnezeu care se pretinde a fi bun și totuși ucide niște prunci nevinovați doar din cauza obiceiurilor sexuale ale părinților lor. Va participa la războaiele lui Iahve, sângeroase și cu foarte mulți morți, tragedii care-l vor cutremura și-l vor revolta, acuzându-L direct pe Dumnezeu de ceea ce face. Va deveni amantul legendarei Lilith, despre care se spune că ar fi fost prima persoană creată de Dumnezeu și prima soție a lui Adam.

Toate aceste peregrinări ale lui Cain sunt redate într-un stil aparte, cu care doar cititorii lui Saramago sunt obișnuiți. Frazele autorului sunt lungi, uneori chiar de o pagină. Linia de dialog este inexistentă, discuțiile dintre personaje fiind redate direct după virgulă și cu majusculă. Această manieră de scriere mi s-a părut foarte lejer de urmărit și m-a prins foarte adânc în poveste. Îi imprimă narațiunii un ritm alert și o oarecare ușurătate a lecturii.

📚 Îți place cartea până acum? Vezi toată lista de cărți scrise de José Saramago

De remarcat e și că Saramago scrie numele proprii cu literă mică, inclusiv pe al lui dumnezeu. Personajele, deși biblice, unele chiar divine, sunt construite atât de real, de uman, încât mi-a dat o puternică impresie de verosimilitate, de realitate, de viață. Îngerii vorbesc întocmai ca oamenii contemporani, au și ei ofurile lor, greșeli și nesupuneri față de Domnul.

Ca exemplu vă voi da următorul citat din carte, care constă într-un fragment dintr-un dialog purtat de Cain cu niște îngeri. Discuția are loc după ce Cain asistă la distrugerea Sodomei și Gomorei de către Dumnezeu:

În cazul sodomei, (vina) a fost a cuiva, a unui dumnezeu grăbit în mod absurd, care n-a vrut să mai piardă timpul să îi aleagă pentru pedeapsă doar pe cei care, după criteriile lui, făceau rău, în afară de asta, îngerilor, de unde a apărut ideea asta extraordinară că dumnezeu, doar pentru că este el dumnezeu, trebuie să guverneze viața intimă a credincioșilor săi, stabilind reguli, interdicții și alte nerozii de genul ăsta, întrebă cain, Asta nu știm, spuse unul din îngeri, Despre lucrurile astea nu ni se spune aproape nimic, cu alte cuvinte, suntem de trebuință doar pentru muncile grele (…)

Toate aceste lucruri fac din romanul lui Saramago o carte care este, paradoxal, în același timp serioasă, ce te îndeamnă la reflecție (prin subiectul abordat și maniera de abordare), ușoară, ironică și presărată cu un fin umor. Nu este o carte potrivită pentru oamenii care țin să se apropie de Biblie doar cu frică și reverență și li s-ar părea o blasfemie ca episoadele Scripturii să fie ironizate, ca însuși Dumnezeul prezentat acolo să fie interogat, acuzat și, în final, realmente condamnat.

Citatul și coperta cărții aparțin ediției Cain/José Saramago; trad. din lb. portugheză și note de Simina Popa – Iași: Polirom, 2012.

Titlu: Cain
Autor: José Saramago
An apariție : 2009
Editura: POLIROM
Nr. Pagini: 160
Gen Literar: Moderni, contemporani
Publicată la 31.10.2020

Mi-a plăcut maniera îndrăzneață de abordare a unui subiect atât de delicat cum este credința religioasă. Am admirat curajul lui Saramago de a-l condamna, realmente, pe însuși Dumnezeu. Am savurat dialogul scris într-un mod unic, fără linie de dialog, în fraze care se întind adesea pe pagini întregi. Am apreciat construcția personajelor care, deși de natură divină, par foarte reale, umane și verosimile.

Cartea ar putea fi ofensivă pentru credincioși, ar putea părea ca o lipsă de reverență, poate chiar o blasfemie, a Vechiului Testament. Cu toate acestea, consider că este important ca oricine să-și poată exprimă liber, curajos și îndrăzneț până și cele mai polemice puncte de vedere, așa cum face și Saramago cu această carte.

Recenzie “Mica enciclopedie Lykke” de Meik Wiking

Ca și "Mica enciclopedie Hygge", și "Mica enciclopedie Lykke" mi-a plăcut mult. Deși i-au lipsit ilustrațiile și pozele faine din prima. În fine, asta nu e o problemă. Cartea de dezvoltare personală a fost publicată în anul 2017 și autorul ei este Meik Wiking,...

Recenzie ” Northanger Abbey” de Jane Austen

Rezumat: Tânăra Catherine, de o condiție oarecum modestă, primește oferta făcută de un cuplu vecin, familia Allen, de a petrece împreună cu aceștia câteva săptămâni de vacanță la Bath. Ajungând acolo leagă, cu peripeții și emoții, relații de prietenie cu câțiva...

Recenzie ”Dominic” de Sorin Oprea

Recenzie ”Dominic” de Sorin Oprea

Bună să vă fie inima și sufletul în armonie! Ce se mai întâmplă prin viața voastră nou? Oare mai ieșim și noi la un ceai fizic în următoarele 3 luni sau tot din casă ne scriem? ☺ Dacă vi se pare înfiorătoare situația actuală, vă invit să cunoașteți cu adevărat o carte...

Robert Grigore Manea este redactor Booknation.ro de 324 zile și a scris până acum 14 articole. Se află pe poziția 52 din 153 de redatori, fiind astfel un redactor în creștere. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Robert Grigore Manea aici. Robert Grigore Manea are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.
5 1 vote