Recenzie „Crassus – Primul magnat al Romei”, de Peter Stothard

de | feb. 7, 2024 | Beletristică, Biografii, Cultură Generală, Istorie, Istorie, Literatură Contemporană, Literatura Universală, Non Fictiune, Recenzii cărți

Știu că sunt mulți care nu văd rostul unei noi cărți care ne povestește despre un alt împărat roman dar!

Studierea istoriei este esențială, deoarece oferă perspective valoroase asupra trecutului nostru, ajutându-ne să înțelegem rădăcinile societăților, culturilor și conflictelor actuale. Învață gândirea critică, oferă lecții din succesele și greșelile trecute și promovează un sentiment de identitate și continuitate. Învățând din istorie, dobândim înțelepciunea de a modela un viitor mai informat și mai plin de compasiune. Prin urmare, subsemnata a acceptat o nouă provocare. Întâmplarea a fost să mă „împiedic” de această carte! Cine este Crassus, și de ce nu-l ținem minte? Nu am un răspuns la a doua parte a întrebării. Poate fi doar lipsa de timp pentru a cunoaște toate detaliile istoriei în liceu. Anul 35 al vieții mele mi-a oferit această oportunitate.

Marcus Licinius Crassus, un om de stat roman și comandant militar, a jucat un rol semnificativ în peisajul politic și militar al Romei antice în timpul Republicii Romane târzii. Crassus este adesea umbrit de personajele mai proeminente ale timpului său, cum ar fi Iulius Caesar și Pompei, dar contribuțiile și influența sa asupra istoriei romane merită recunoaștere. Crassus s-a născut în jurul anului 115 î.Hr. într-o familie bogată și influentă și a căutat să ridice mai mult poziția familiei sale prin succesul politic și militar. El a urcat rapid în rândurile politicii romane, deținând diferite funcții, inclusiv consul, pe care l-a servit alături de Pompei în 70 î.Hr. În ciuda diferențelor ideologice și a animozităților personale, Crassus a format Primul Triumvirat cu Cezar și Pompei în 60 î.Hr., o alianță politică care a permis fiecărui membru să-și consolideze puterea și să-și urmărească ambițiile individuale.

Una dintre cele mai notabile realizări ale lui Crassus a fost succesul său ca comandant militar. S-a remarcat în timpul Revoltei Sclavilor Spartacus (73–71 î.Hr.), înăbușind rebeliunea cu eficiență brutală. Cu toate acestea, dorința sa de glorie militară și nevoia de a egala realizările omologilor săi politici l-au determinat să întreprindă o campanie nefastă împotriva Imperiului Parth. În anul 53 î.Hr., Crassus a condus o armată spre est, cu scopul de a cuceri Partia și de a aduna mai multă bogăție și prestigiu. Campania, cunoscută sub numele de Expediția parților Crassus, s-a încheiat în cele din urmă cu un dezastru în bătălia de la Carrhae din 53 î.Hr. Parții, sub conducerea generalului Surena, au întrecut și au învins decisiv forțele romane. Crassus însuși a avut un sfârșit tragic, murind pe câmpul de luptă. Înfrângerea lui Crassus în Parthia a avut repercusiuni semnificative asupra politicii romane și asupra fragilului echilibru de putere din cadrul Primului Triumvirat. Odată cu plecarea lui Crassus, alianța dintre Cezar și Pompei s-a aprins în cele din urmă, ceea ce a dus la tensiuni politice și a pregătit scena pentru prăbușirea finală a Republicii Romane.

Moștenirea lui Crassus este complexă și adesea umbrită de figurile mai mari decât viața din timpul său. În timp ce eforturile sale militare și politice nu au avut întotdeauna succes, influența sa asupra istoriei romane este incontestabilă. Primul Triumvirat, deși de scurtă durată, a marcat un punct de cotitură crucial în politica romană, prefigurând eventuala dispariție a Republicii și ascensiunea Imperiului Roman.
În concluzie, Marcus Licinius Crassus, deși nu la fel de celebrat ca unii dintre contemporanii săi, a jucat un rol esențial în modelarea cursului istoriei romane. Manevrele sale politice, faptele militare și dispariția prematură au contribuit la transformarea Republicii Romane în Imperiul Roman, lăsând un impact de durată asupra analelor istoriei antice.

Magnat sau nu, lipsa banilor ar fi spus o altă istorie, ori ea nu era să existe deloc. Și cel mai interesant aspect al acestei cărți este: nu v-am dat multe alte detalii, mult mai interesante. Sper că cele elucidate de mine prin intermediul celor de la Editura ALL să vă motiveze să citiți această carte, și să reîndrăgiți istoria.

Titlu: Crassus - Primul Magnat Al Istoriei
Autor: Peter Stothard
An apariție : 2023
Editura: ALL
Nr. Pagini: 176
Gen Literar: Istorica
Nota recenzorului: 8 / 10
Vizualizari recenzie: 1057

Alte recenzii de la Peter Stothard:

Recenzie „Anna O” de Matthew Blake
Recenzie „Anna O” de Matthew Blake

O lectură frumos promovată de Editura Trei a ajuns și pe rafturile cititorilor din România. Iubesc orice thriller inteligent scris și aparent, "Anna O" este fix cartea care îmi trebuie pentru a avea parte de adrenalină și suspans. Îmi place foarte mult atunci când...

Recenzie ”Focul care ne unește” de Brittainy C. Cherry

A fost odată un băiat pe care l-am iubit...așa a început totul Logan Francis Silverstone s-a dezvoltat într-un mediu înconjurat de haos, unde urletele, țipetele și drogurile erau monedele de schimb obișnuite, iar căldura și lumina lipseau cu desăvârșire. În acest...

Recenzie “Furia” de Alex Michaelides
Recenzie “Furia” de Alex Michaelides

Actul I Are loc o crimă pe o insulă privată a Greciei. Toți cei șapte prezenți acolo sunt invitații personali ai victimei, cunoștințe și prieteni vechi. Și scriitorul este unul dintre ei, așa că el ne zice povestea. Și nu o zice oricum ci ca și un prieten apropiat...

5 1 vote
Stella Popa este redactor Booknation.ro de 2 ani, 11 luni, 18 zile și a scris până acum 166 articole. Se află pe poziția 6 din 13 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Stella Popa aici.