“Frankenstein” este o carte de ficțiune gotică scrisă de autoarea britanică Mary W. Shelley. Romanul științifico-fantastic a fost publicat inițial în anul 1823. Însă povestirea de la care a început tot romanul a fost gândită și scrisă undeva între anii 1816-1818. De fapt, clasicul volum de groază a pornit de la un pariu pus între mai mulți dramaturgi și poeți ai vremurilor acelea.

În Geneva, într-o cabana de pe malurile lacului, 4 prieteni și scriitori, printre care Lordul Byron, Mary W. Shelley și soțul acesteia, Percy B. Shelley, au propus să scrie fiecare câte o povestire horror. Însă dintre toți, singura care a dus la bun sfârșit provocarea a fost scriitoarea. Totuși, din ce se înțelege, și unele dintre poemele scrise de Lord Byron la vremea aceea ar fi avut influențe gotice.

Această poveste a creaturii hidoase a lui Victor Frankenstein a dus cu timpul la nenumărate mituri, filme, desene și idei pentru alte cărți

Cu toate că știam de existența cărții de mult timp și auzisem de filmele făcute după carte, nu am ajuns să citesc romanul gotic decât în prezent. Nu mi-aș fi închipuit niciodată că ar fi așa. Fiecare dintre noi dăm un anumit înțeles a ceea ce auzim dar nu citim cu ochii noștri. Astfel că și realitatea mea despre monstrul lui Frankenstein era alta. Mi l-am închipuit doar așa, ca pe un monstru fără sensibilitate și inimă, capabil doar de a instiga teroare.

Recunosc că am fost atât de naivă încât să cred că știu despre ce e vorba în carte și care e adevărata poveste a lui Frankenstein. Atât de sigură pe mine încât să cred că titlul cărții este dat de numele creaturii și nu de creatorul acesteia. Nu vreau să generalizez dar cred că majoritatea dintre noi trăiește cu impresia că Frankenstein este numele monstrului care induce panică și este însetat de sânge. Oare așa o fi?

Doar citind cartea vei afla despre adevărata poveste din spatele creaturii și ce fel de simțăminte o caracterizează

Nici filmele, miturile sau părerile noastre personale nu fac cinste în vreun fel adevăratei geneze a creaturii lui Victor Frankenstein. Asta în cazul în care nu este citită cartea.

Tot ceea ce vedem la TV, ce auzim sau găsim pe net este în mare măsură fals sau prea puțin inspirat din adevărata poveste scrisă de Mary W. Shelley. Citind romanul vei descoperi care este istoria creației acestui monstru urât la fizic. Dar și despre felul lui de a fi, cum învață pe ascuns de la oameni cum să vorbească, să înțeleagă lumea, să aibă grijă de el și să simtă. Vei vedea că nu totul este așa cum credeai. Că demonul nu a fost dintotdeauna un demon, diabolic și criminal. Cel puțin aceasta este impresia mea după ce am citit cartea și m-am minunat de toate întâmplările din ea.

Puține creaturi ale lumii horror, fictive, au reușit să stârnească într-atât imaginația oamenilor de pretutindeni așa cum a făcut-o ființa proiectată de omul de știință Victor Frankenstein din cartea lui Mary W. Shelley. Însă acest roman de inspirație gotică și romantică este un clasic și merită a fi citit fie și doar pentru a afla o dată pentru totdeauna care este adevărata poveste din spatele miturilor.

Titlu: FRANKENSTEIN
Autor: Mary W. Shelley
An apariție : 1995
Editura: UNIVERS
Nr. Pagini: 250
Gen Literar: Science Fiction
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 769

Alte recenzii de la Mary W. Shelley:

Recenzie ” Sărmane creaturi” de Alasdair Gray

Evident, am fost influențată de apariția filmului, însă am de spus în apărarea mea faptul că nu am văzut filmul și nici măcar nu știu ideea principală. Doar știu că este ciudățel și că Emma Stone joacă magistral, în rest, haide să vedem cum este cartea, pentru că...

Recenzie ”Tăcerea vine prima” de Ioana Maria Stăncescu

Pentru că știu cât este de criticată și cu ce ochi suspicioși este privită literatura română, vin cu o recomandare de carte care demonstrează că și ai noștri merită timpul și banii. Nu am auzit de Ioana Maria Stăncescu (dar am pus deja pe lista scurtă și prima ei...

Oana Maria Stefan este redactor Booknation.ro de 5 ani, 6 luni, 16 zile și a scris până acum 434 articole. Se află pe poziția 4 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Oana Maria Stefan aici. Oana Maria Stefan are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.