Recenzie: “Max” de Sarah Cohen-Scali

Autor: Sarah Cohen-Scali
Editura: RAO
Nr. Pagini: 352
Gen Literar: Fictiune
Recenzie de Lavinia Chirănescu
Publicată la 7.08.2019

Sarah Cohen-Scali l-a creat pe Max, primul copil din programul Lebensborn, pentru a ne ajuta să înțelegem mai bine ce a însemnat perioada respectivă în Europa. Această acțiune din partea Germaniei care a costat omenirea sute de mii de copii născuți sau răpiți, copii care să corespundă standardelor rasei ariene.

Ceea ce m-a șocat încă din primele rânduri a fost modul în care autoarea a ales să deruleze și prezinte evenimentele cărții. Întâmplările sunt prezentate din perspectiva lui Max sau Konrad, ultimul nume fiind ales chiar de Fürher care l-a botezat pe copil. Însă “pe copil” parcă e prea mult spus în cazul de față, mai corect este “pe prototip” deoarece Max nu este o ființă obișnuită, în primă fază, ci este o mașinărie în devenire, creeată și manevrată de naziști.

Am făcut cunoștință cu furia și dragostea pentru Fürher a lui Max încă din vremea în care acesta era captiv în uterul mamei, mama fiind o tânără obligată să il procreeze. Max nu e un fetus ci un monstru, o ființă insensibilă plină de mândrie, supraapreciere și ură față de tot ce îl înconjoară. Acesta este o vibrație care fierbe de dorința de al proslăvi pe Fürher, un copilaș care se zbate să fie întâiul experiment perfect al programului, o ființă care vrea putere și pe parcurs un om care întâmpină sentimente de care inițial nu avea habar și care îi schimbă traseul.

Aveam de a face cu o carte dură, care nu menajează și nu cenzurează cuvinte sau noțiuni ci spune totul așa cum este. Copii din programul “izvor de viață” erau crescuți cu scopul de a lupta pentru Germania, fiind îndoctrinați, aceștia necunoscând altceva în afară de scopul care le-a fost impus.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Sarah Cohen-Scali.

Mi-a plăcut trecerea de la o perioadă de vârstă la alta a lui Max și evoluția acestuia. Consider că personajele cu care a intrat în contact au fost bine alese și caracterizate. M-a surprins plăcut cartea chiar dacă m-am temut de cuvintele dure care erau prezente peste tot, încă o dată am fost atinsă de această perioadă neagră. Cel mai important aspect prezentat, a fost demonstrarea asemănării între toate rasele existente și ura care există în orice om indiferent de rădăcinile sale: oare, în fond, “om” și “monstru” nu reprezintă același lucru?.

O carte care merită citită deoarece este bine scrisă, are un subiect mai puțin abordat și cel mai important, modul de prezentare mi se pare unul original. Lecturi plăcute vă doresc!