Recenzie “Northanger Abbey” de Jane Austen

by | Dec 5, 2020 | Dragoste, Literatura Universală, Recenzii cărți, Romantism

🔥 CARTEA NORTHANGER ABBEY ARE REDUCERE PE:

Rezumat: Tânăra Catherine, de o condiție oarecum modestă, primește oferta făcută de un cuplu vecin, familia Allen, de a petrece împreună cu aceștia câteva săptămâni de vacanță la Bath. Ajungând acolo leagă, cu peripeții și emoții, relații de prietenie cu câțiva tineri, frații Thorpe și Tilney, iar la sfârșitul vacanței de la Bath primește invitația noii sale prietene, Eleanor Tilney, de a vizita și petrece ceva timp la Northanger Abbey, împreună cu familia acesteia.

Catherine este eroina romantică clasică, naivă, credulă și nepregătită pentru viață, dar dornică de aventură și schimbare, incitată de nou. Pasionată de literatură gotică care abundă în elemente de mystery, horror și romance, fata transpune personajele întâlnite și întâmplările trăite în adevărate scenarii imaginare și visează să experimenteze aventuri demne de o carte.

Povestea de dragoste este un clișeu, două personaje din pături diferite, o legătură afectată grav de pretențiile și amestecul părinților și, bineînțeles, un previzibil happy-end.

Catherine, debutând în societate alături de cei doi Allen, superficiali și snobi, este delicioasă și exasperantă în inocența și confuzia de care dă dovadă. Modul în care percepe oamenii întâlniți este nevinovat și credul, chiar dacă ei n-au întotdeauna cele mai bune intenții. Cu pași mărunți, cu dezamăgiri și câteodată insulte nemeritate, Catherine începe să vadă realitatea din spatele aparențelor și realizează că viața nu e un scenariu de carte.

Austen satirizează ușor literatură gotică și influența ei asupra tinerelor necăsătorite și naive. Numai influența acesteia ar fi putut transforma un văduv îndurerat cu un caracter sever și ușor taciturn, într-un monstru, o bestie violentă ce a ucis și a reușit să-și ascundă crimele. Imaginația Catherinei bate câmpii bine de tot până când tânăra reușește să capete un pic de experiență cu oamenii și să-și ancoreze mai tare picioarele în pământ.

Austen mizează pe antiteză în creionarea personajelor. În principiu, romance-ul este foarte puțin exploatat, comparativ cu prietenia dintre Catherine și cele două tinere recent cunoscute. Personaje sunt foarte distincte ca și caracter și aspirații, Catherine naivă dar empatică, Eleanor realistă și detașată, iar Isabelle manipulatoare și prefăcută. Maturizarea personajului central este atenuată de contactul cu aceste două prietene, dar și cu cei doi bărbați cărora le atrage atenția. Percepându-și inițial total greșit prietenele, Catherine învață să deslușească adevărata față a oamenilor, cea ascunsă sub masca etichetei și a aparențelor. De asemenea, este evidentă antiteza dintre cei doi pretendenți: un domn discret și un bădăran fanfaron.

Este una dintre încercările de început ale lui Austen, iar personajele nu au forța și capacitatea de analiză cu care ne-a obișnuit în Pride & Prejudice sau în Sense & Sensibility. Pe de altă parte, găsești paralele între anumite personaje: Mrs. Allen ne poate duce cu gândul la Mrs. Bennet, dar nu reușește să combine atât de bine comicul și tragicul. Isabelle ar putea fi asociată cu Caroline Bingley, dar nu reușește să mascheze total fățărnicia și egocentrismul sub masca arogantă de aristocrată. De asemenea, scena socială și culturală este destul de săracă comparativ cu ceea ce ne-a obișnuit Austen, iar finalul ușor plat și lipsit de emoție, lipsindu-ne de acea nerăbdare ca lucrurile să se rezolve fericit, pe care o experimentăm când citim poveștile autoarei.

The person, be it gentleman or lady, who has not pleasure in a good novel, must be intolerably stupid.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții NORTHANGER ABBEY?

Vezi toată lista de cărți scrise de Jane Austen sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA NORTHANGER ABBEY CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Northanger Abbey
Autor: Jane Austen
An apariție : 1980
Editura: UNIVERS
Nr. Pagini: 254
Gen Literar: Literatura clasica
Publicată la 5.12.2020
Nota recenzorului: 8

Recenzie “Sărbătoarea Țapului” de Mario Vargas Llosa

Am citit câteva recenzii la cărțile lui Llosa prin online și m-am întărâtat nițel. Mi-a fost frică de o dezamăgire când am început Sărbătoarea Țapului, dar n-a fost cazul. Scrie în forță Llosa, scrie trivial și vulgar, e brutal și misogin, sfâșie inima, își bate joc...

Recenzie “Să-ți pui o dorință” de Vasi Rădulescu

"Să-ți pui o dorință" este o altă carte minunată de la Vasi Rădulescu. Face parte dintr-un cadou minunat primit de la o prietenă dragă. Tot emoționantă de te face să verși cel puțin câteva lacrimi este și aceasta. "Dragă inimă" a fost un volum de povestiri personale...

Recenzie „Straja dragonilor” de Ion Negoițescu

Straja dragonilor este autobiografia neterminată a criticului literar român Ion Negoițescu (1921 - 1993). Aceasta este doar prima parte a unui mai mare proiect gândit de autor, prin care și-ar fi dorit să-și consemneze întreaga viață, din copilărie până la bătrânețe....

Angela este redactor Booknation.ro de 738 zile și a scris până acum 133 articole. Se află pe poziția 5 din 25 de redatori, fiind astfel un Erou Booknation.ro. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.