Recenzie Pădureanca de Ioan Slavici

An apariție : 2000
Editura: Cartex 2000
Nr. Pagini: 128

O carte ce prezintă un zbucium sufletesc în două trupuri diferite, o întreagă lume prin prezentarea satului transilvănean.

Limbaj popular - poate fi un defect pentru amatorii de limbaj contemporan.

padureanca_1_produs

Pădureanca de Ioan Slavici este o nuvelă mai puțin cunoscută a autorului. Această nuvelă a inspirat un film care, mie una, mi se pare genial, de pus fără a exagera lângă celelalte filme geniale românești din alte vremuri.

Pădureanca este o carte ce prezintă o poveste tristă, un zbucium sufletesc în două trupuri, o iubire neîmplinită, împiedicată de mulți și chiar de propriile lor gândiri. Raționalul și simțirea nu fac casă bună niciodată și de aceea un cuplu perfect, legat pe veșnicie de o iubire în egală măsură din ambele părți, rămâne doar o iluzie, o întrebare fără răspuns: dacă ar fi fost împreună cum ar fi fost?

Personajele trăiesc in secolul al XIX-lea în vremea holerei,  aspect asemănător cu o altă carte genială. Busuioc este boierul bogat care are nevoie de secerători in vremea recoltării grâului. Ca în fiecare an, el își va trimite fiul să aducă oameni de la munte. Fiul său, Iorgovan, pleacă să aducă oameni, deși legea interzicea ieșirea din sat în vremea holerei. Va ajunge în satul fetei pe care o iubește fără să-i arate, Simina. Simina este o fată săracă, frumoasă și harnică. Iubirea lor e pură, ea are pretendenți, dar îi îndepărtează pentru că în 2-3 vorbe ale lui Iorgovan înțelege că o iubește și o vrea.

Busuioc are o slugă fidelă pe nume Șofron. La vederea Siminei se îndrăgostește și își dă seama că îl are pe Iorgovan ca rival. În el încep încet-încet să încolțească sentimente de ură și dorința de a-l ucide, dar își ține pentru el sentimentele și se dă pe lângă Simina.

Tatăl Siminei va muri și când ea își dă seama că a rămas singură pe lume, se apropie într-un fel de Șofron, mai ales pentru că Iorgovan nu vrea să o ia în căsătorie, deși tatăl său a cerut-o pentru el. Diferența de clasă socială, rang, avuție și teama de un scandal în familie îl fac pe Iorgovan să-și nege sentimentele chiar în fața propriului eu. O iubește fără discernământ și totuși vrea să se elibereze de această iubire. O atrage și o alungă cu aceeași forță, dar ea nu îl lasă niciodată. Rabdă orice vorbă grea zisă și îl iubește în continuare. Se va căsători cu Șofron, dar îi zice în față că nu îl poate iubi și îl roagă să nu o părăsească. Iorgovan află de acest lucru și se va îmbăta permanent. Într-o zi ia foc la moara tatălui său. Are răni care nu îi pun în pericol moartea, dar Simina, panicată, îi spune lui Șofron că îl iubește pe Iorgovan și într-un fel îi cere voie să se ducă să-l vadă. Are loc o scenă impresionantă:o trage spre el „şi‑i sărută gura, apoi un ochi, apoi celălalt, apoi o depărtă, ca să se poată uita drept în faţa ei, şi iar o sărută.” Îmi dau lacrimile la scena asta. Mi se pare atît de platonică, de lipsită de carnal și de pasiune care mistuie…

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Ioan Slavici.

Mi se pare interesant că e prima operă în care sătenii știu fără să li se spună ceva de iubire dintre cei doi și încearcă să-i ajute. Între doi flăcăi aproape la fel de înstăriți,ei îl susțin pe cel mai bogat și cel care pare că nu-și găsește liniștea, nu pe cel muncitor și așezat, care respectă legile nescrise ale satului secolului al XIX-lea. Când Șofron îi cere banii împrumutați lui Busuioc, oamenii la care se aflau banii dați împrumut, decid să nu-i dea banii pentru a împiedica nunta sa cu Simina. Un alt lucru interesant mai e că tatăl lui Iorgovan nu încetează să-și susțină fiul chiar dacă fata nu e potrivită pentru el, chiar dacă și-ar fi dorit-o chiar el de soție, chiar dacă Iorgovan îl înșeală șă îi bea banii devenind un depravat și un pierde-vară. Iubirea lui nu are limite și ar fi făcut orice să-l vadă fericit și liniștit.

Este o poveste tragică, dramatică, emoționantă în fiecare rând și merită să fie scoasă din praful vechimii sale și să-i fie dată șansa la viață printr-o lectură.

Cărțile trăiesc atât timp cât sunt citite!

Câștigă cartea săptămânii