Recenzie Roșu și negru de Stendhal

An apariție : 2013
Editura: Corint
Nr. Pagini: 544
Recenzie de Diana Elena Neaţă
Publicată la January 31, 2015

686411

Roșu și negru e un roman ce practic nu ar mai avea nevoie de nici o prezentare – un roman clasic și în acelaşi timp modern scris de un adevărat titan a literaturii universale – Stendhal. “Format sub influența «Secolului Luminilor», romantic și realist în spiritul timpului său, Stendhal este și unul dintre primii inventatori ai romanului modern” (Irina Mavrodin).

Considerat de critici romanul central al operei lui Stendhal, Roșu și negru “poartă un titlu care ar putea simboliza oarecum tabla de șah a întregii sale opere romanești. Desigur, el însuși ne spune că prin Roșu și Negru înțelege cariera militară și cariera ecleziastică, jucându-și fiecare rolul în destinul lui Julien Sorel. […]” (Albert Thibaudet)

Romanul poartă subtitlul de “Cronica anului 1830” și reprezintă povestea unui tânăr dintr-un orășel de provincie (Julien Sorel) care încearcă să își depășească condiția prin orice mijloace. Pentru acesta, “sensul existentei se dovedește, în cele din urmă, a fi «goana după fericire», prin cultivarea eroică și tragică a cunoașterii de sine. Fericirea este iubirea în sfârșit cucerită, adică trăită și înțeleasă totodată” – observă Irina Mavrodin.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Stendhal.

Povestea este presărată de intrigi, tentative de avansare pe scara socială tipice acelei perioade, dar mai ales pasiune. Bildungsroman prin excelență, Roșu și Negru ne arată că orice acțiune are și o consecință.

Deși am putea încadra cu ușurință acest roman în categoria “romane istorice” –  povestea se petrece între septembrie 1826 și iulie 1831, acțiunea este una de actualitate absolută. Zbuciumul interior, dorința de a excela, tentativele de a cuceri femei care se află pe altă treaptă a scării sociale – toate sunt descrise foarte amănunțit de Stendhal. Finalul este cutremurător și, în plus, nu știi dacă să îți fie milă de Julien Sorel sau dacă acesta chiar și-a meritat destinul!

Pe scurt, Roșu și Negru e un roman ce a fascinat generații întregi și va continua să o facă. Un roman psihologic, sau mai degrabă un roman al moravurilor fascinant și mereu actual, ce vă va captiva cu siguranţă.

Un roman clasic și totuși actual. Povestea unui tânăr ce încearcă să urce pe scara socială prin orice mijloace.