Recenzie “Simfonia Itinerantă” de Emily St. John Mandel

Autor: Emily St. John Mandel
Editura: RAO
Nr. Pagini: 454
Recenzie de Diana Daniela Macovei
Publicată la April 8, 2018
5 (100%) 1 vote

Simfonia Itinerantă este o poveste ce te acaparează de la primele pagini, vrăjindu-te şi menţinându-te atent până la ultima pagină. Iniţial, privind la titlul acestei cărţi, îmi imaginam o poveste despre muzică, artişti şi lumea concertelor, în general. Am fost plăcut surprinsă să descoper o altfel de versiune a omenirii, la finalul căreia, arta rămâne o ancoră de nedistrus a civilizaţiei.

Emily St. John Mandel şi-a imaginat sfârşitul lumii într-o notă distinctă, originală şi complexă ce face din călătoria cititorului o adevărată călătorie printre rămăşiţele unei lumi ce încearcă să privească spre un viitor veşnic acaparat de trecut.

Simfonia Itinerantă este ca un jurnal de călătorie ce te poartă într-un tăvălug prezent-trecut-viitor, pe o traiectorie alambicată care îţi trezeşte curiozitatea şi mai apoi de aruncă într-o altă poveste fără a te lăsa să ajungi la finele celeilalte. Rămâi astfel, mereu cu ochii la prezent, cu mintea spre trecut şi dorindu-ţi să poţi afla şi ceea ce va urma.

Întâi, vrem doar să fim văzuţi, dar, după ce suntem văzuţi, asta nu mai e îndeajuns. După aceea, vrem să  fim ţinuţi minte.

Asişti mai întâi la povestea Regelui Lear în cadrul căruia actorul principal, Arthur Leander, face un atac de cord în timpul piesei. Îl urmărim pe spectatorul Jeevan încercând să-i salveze viaţa. În zadar însă. Apoi asistăm la încercarea sa de a linişti una dintre fetiţele actriţe, Kirsten, martoră la întreagă scenă. Şi când credem că povestea este de o banalitate obişnuită apare partea ce ne face atenţi şi ne împinge să întoarcem pagina:

Dintre toţi cei aflaţi la bar în seara aceea, barmanul supravieţui cel mai mult. Muri trei săptămâni mai târziu, pe un drum din afara oraşului.

Moartea lui Arthur în timp ce punea în scenă piesa Regele Lear pare că este declicul ce ne poartă paşii spre sfârşitul lumii. O lume lovită de o pandemie neiertătoare adusă de viruşii gripei georgiene. Prea puţini sunt cei ce rezistă morţii neiertătoare ce seceră tot în calea sa.  Astfel ajungem să face slalom printre ani. Ne plimbăm când înainte de gripa georgiană, urmărind viaţa actorului Arthur Leander, când ceea ce a mai rămas pe pământ la douăzeci de ani de la lovirea pandemiei. Între cele două aruncăm câte o ocheadă printre ani, prin vieţile supravieţuitorilor, urmărind în acelaşi timp traseul Simfoniei Itinerante. O trupă ambulantă ce încearcă să reînvie scena teatrului odată cu piesele lui Shakespeare, afişându-le în drumul lor prin lume.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Emily St. John Mandel.

-Viaţa asta nu ne-a aparţinut niciodată. Noi am împrumutat-o doar.

O cunoaştem pe Miranda, prima soţie a lui Arthur, datorită comicsurilor sale care, printr-un joc al sortie, o însoţesc pe Kirsten în călătoriile Simfoniei Itinerante. Aceeaşi Kirsten, martoră a morţii lui Arthur. Aceleaşi comicsuri care vor sta la baza religiei bolnave ale lui Tyler, fiul lui Arthur, ai cărui paşi se vor intersecta cu ai lui Kirsten. Îl vom urmări pe Clark, prietenul cel mai bun a lui Arthur, ce tot prin jocul destinului va transforma un aeroport într-un loc al amintirii unei vieţi pierdute.

-Există un lucru care îmi place la zilele de naştere- nu se schimbă. Au acelaşi loc în calendar, an după an.

-Dar anii trec tot mai repede, ai observat?

Simfonia Itinerantă este ca o călătorie în iţele încurcate ale destinului. Privim cu admiraţie cum paşii unor oameni necunoscuţi se pot intersecta marcându-şi unul celuilalt soarta, transformând-o într-un punct de reper, un far călăuzitor. Emily St. John Mandel se joacă de-a creatorul şi ne demonstrează cât de importante pot fi unele banalităţi ale vieţii şi cât de cruciale în imaginea de ansamblu a vieţii.

“Suportăm pentru că eram mai tineri decât tine când totul s-a sfârşit, gândi Kirsten, dar nu suficient de mici pentru a nu ne aminti nimic. Pentru că nu a mai rămas mult timp, pentru că toate acoperişurile se prăbuşesc, iar în curând niciuna dintre clădirile astea vechi nu va mai fi sigură. Pentru că mereu căutăm fosta lume înainte ca toate urmele fostei lumi să dispară.”

Vă invit să păşiţi într-o altfel de apocalipsă a lumii. Un sfârşit în care paşii unor străini se intersectează după douăzeci de ani, dar în funcţie de bagajul lor psihic vor aduce întuneric sau lumină în viaţa celuilalt după bogăţia amintirilor. Vom face un tur al lumii ce a fost şi ce a devenit, vom cunoaşte oamenii trecutului aruncaţi într-un prezent nesigur şi vom încerca să căutăm speranţa viitorului.  Simfonia Itinerantă este o versiune a unei realităţi posibile pe care ai vrea sigur să o descoperi.

Infernul este absenţa oamenilor care îţi sunt dragi.