Recenzie ”Toate frumusețile lumii” de Jaroslav Seifert

Autor: Jaroslav Seifert
An apariție : 2012
Editura: ART
Nr. Pagini: 240
Recenzie de Cristian Cărpenaru
Publicată la February 3, 2018

Cunoscut de iubitorii de literatură dreptu un poet avangardist, deschizător de nenumărate drumuri literare, cehul Jaroslav Seifert își așterne în cartea ”Toate frumusețile lumii”  o parte din trăirile justificabile sau nu, cu întregul avânt al boemiei caracteristice juventuții. cu dese căutări și redefiniri, cu plăsmuiri de existențe năucitoare și ceva în plus, poate chiar o anumită nebunie delirantă caracteristică marilor artiști nemuritori.

O anumită armonie poetică, coroborată cu un ușor iz de versificație a prozaismului existențial, fără extrapolări și intromisiuni erijate în cocoloașe pilduitoare. Fiecare rând croșetat în aceste pagini emană năucitoarea trăire a protipendadei literare și nu numai, cu întregul apanaj al precarității și maiestuozității existențialismului pierdut și regăsit în fermentarea adeseori inconștientă a fiecărei clipe luminată sau întunecată, câștigată sau irosită.

Cu siguranță că există la Jaroslav Seifert, dincolo de o anumită echidistanță a finei diplomații, un anumit idealism garantat de intensitatea netrunchiată a trăirilor care nu se lamentează în chestii materiale, palpabile, cufundându-se cu precădere în aburii simțirilor de moment, indiferent de perioada în care anumite evenimente s-au petrecut. Dar, în pofida etalării senzorialului în detrimentul raționalului, totuși poetul ceh nu se aventurează în arcadiene ispite, preferând disecarea numitor amănunte ale unor trăiri din diverse timpuri, lăsându-le cititorilor dreptul empatiei sau repudierii acestora.

Praga. văzută prin ochii unui poet hipersensibil și erudit, dar și cele ale altor plaiuri cehe, sunt învelite într-o aureolă sanctificabilă și totuși adânc înhumată sub lutul unor inexplicabile uitări, evidențiind astfel multiplele oscilații ale omului, mai mereu prins între ceva și altceva.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Jaroslav Seifert.

O carte sinceră și acaparatoare!

Arcadiana introspecție scoate la iveală tumultul și liniștea într-un dozaj molipsitor.