Recenzie „Un veac de singurătate”, de Gabriel Garcia Marquez

de | dec. 23, 2021 | Beletristică, Dragoste, Fantezie, Ficțiune, Literatura Universală, Recenzii cărți, Suspans

🔥 CARTEA UN VEAC DE SINGURĂTATE ARE REDUCERE PE:

Gabriel García Márquez, autorul latino-american, câștigător al Premiului Nobel pentru ficțiunea realismului magic, a murit în aprilie 2014 lăsând în urma sa o adevărată „zestre literară” inconfundabilă, o comoară de care se bucură generații la rând. O sută de ani de singurătate se concentrează pe șapte generații ale familiei Buendía din orașul Macondo.
Romanul a fost scris de Márquez în 18 luni (între 1965 şi 1967) la Ciudad de Mexico, unde scriitorul locuia în acea perioadă împreună cu familia sa. Ideea originală a ce stă la baza acestei opere a apărut în 1952, în timpul unei călătorii pe care autorul a făcut-o, alături de mama sa, în satul său natal, Aracataca (Columbia). În povestea „Un día después del sábado” (O zi după sâmbătă), publicată în 1954, autorul face pentru prima dată referire la Macondo iar o serie de personaje din această operă apar în anumite poveşti şi romane anterioare
Titlul romanului semnifică sentimentul tragic al singurătăţii pe care îl trăiesc membrii familiei Buendía în toate aspectele vieţii lor: în dragostea redusă la aspectul său fizic sau în moarte (Melchiade se întorsese din lumea morţilor, deoarece nu putuse îndura singurătatea).
Cartea este compusă din 20 de capitole fără titlu, în cadrul cărora povestea este relatată prin utilizarea unei structuri temporale ciclice; atât evenimentele satului şi ale familiei Buendia, cât şi numele personajelor se repetă din nou şi din nou, făcând realitatea şi fantasticul să fuzioneze. În primele trei capitole, este povestit exodul unui grup de familii şi construirea satului Macondo. Începând cu capitolul 4 şi până la capitolul 16, este vorba despre dezvoltarea economica, politica şi socială a satului. Ultimele patru capitole relatează decăderea acestuia.
Garcia Marquez vorbește despre ireal într-un ton atât de real, încât face ca plutirea către ceruri cu o cearșaf de pat să fie atât de normală sau când întregul oraș se infectează cu o boală contagioasă de insomnie care ține întregul sat ridicat timp de zile. . Și în timp ce vorbește pe un ton atât de real, care pare obișnuit ca cineva să fie bombardat cu fluturi galbeni.
Realismul magic este un gen literar în care o narațiune realistă este perfect combinată cu elemente suprarealiste, de vis sau fanteziste.
O sută de zile de singurătate amestecă timpul într-o manieră ciclică. Pe măsură ce trecutul și viitorul își găsesc întotdeauna drumul în prezent. Ilustrând juxtapunerea dintre dorul de viitor în primele noastre zile și dorul de trecut odată cu sosirea viitorului pe care îl dorim. O sută de zile de singurătate explorează subiectivitatea realităților dintre fiecare personaj. Garcia Marquez se aruncă adânc în personalitățile și conștiința fiecărui personaj și în reacțiile lor la lumea din jur.
„Un veac de singurătate” nu are un subiect principal în adevăratul sens al cuvântului. În schimb, autorul foloseşte romanul pentru a explora şi ilustra ideea că este foarte important ca oamenii să-şi amintească propria istorie, altfel, vor suferi pentru ea.
Povestea satului Macondo si a familiei Buendía constituie si o alegorie a condiției umane, a istoriei omenirii. Atmosfera anilor de după întemeierea localitatii evoca paradisul pamântesc al primilor oameni: „Lumea era atât de recentă, încât multe lucruri nici nu aveau încă nume, iar pentru a le deosebi trebuia să le arăţi cu degetul. Era într-adevăr un sat fericit: nimeni nu avea peste treizeci de ani, nimeni nu murise încă.”
A avea un oraș descris ca personaj nu este nimic nou în ficțiune, dar cu Macondo García Márquez a creat un loc unic pentru a servi drept decor al romanului. Atât realist, cât și mitic, Macondo atrage oameni diferiți spre ea, îndepărtează o parte din familia centrală Buendía și devine un focar politic în timpul tulburărilor civile.

Macondo este un oraș fictiv fondat de prima generație a familiei Buendía, José Arcadio Buendía și soția sa Úrsula, în timpul căutării lor pentru o casă mai bună. García Márquez urmărește șapte generații de membri ai familiei Buendía pe măsură ce cresc și îmbătrânesc în Macondo. Casa pe care o construiesc José Arcadio și Úrsula devine casa pentru fiecare dintre cele șapte generații. Mare și în continuă schimbare pentru a se potrivi nevoilor și dorințelor membrilor familiei, casa vine să reprezinte Buendia și să prezică soarta lui Macondo.
Una dintre marile teme ale O sută de ani de singurătate este că există ceva ciclic în generațiile familiale. În afară de tradiția numirii descendenților cu aceleași nume repetate ca și tații, unchii și mamele lor, mulți dintre membrii familiei au aceleași trăsături și soartă
Cu repetarea naturilor personale în cadrul familiei, García Márquez explorează întrebarea dacă există ceva important – și poate chiar inevitabil – despre nașterea într-o anumită familie. Soarta bunicii tale ar avea impact asupra modului în care trăiești viața? Împărtășirea unui nume cu unchiul tău ar schimba modul în care interacționezi cu lumea? În etericul, dar încă foarte real, Macondo, modul ciclic în care se mișcă viața în generațiile unei familii este descris ca o soartă inevitabilă.
Realismul magic este un stil de ficțiune în care lumea de zi cu zi este infuzată cu elemente magice. García Márquez, în calitate de autor latino-american, iese din această tradiție și i-a inspirat pe alții să adopte acest stil de ficțiune (precum Salman Rushdie). Realismul magic este unul dintre subgenurile mele de ficțiune preferate, iar García Márquez face o treabă excelentă de a crea un loc în care realitatea și magia se combină pe deplin credibil și plăcut de citit.
Ceea ce face acest gen fascinant pentru mine este modul în care García Márquez este capabil să facă evenimentele romanului să pară realiste, chiar și atunci când sunt clar magice. Atribuie acest lucru tonului său, care prezintă toate informațiile ca și cum s-ar întâmpla sau s-ar fi întâmplat – similar cu modul în care un povestitor spune povești înalte. Dacă nu ați mai experimentat realismul magic, fiți pregătiți să vă suspendați neîncrederea și lăsați povestea să vă îndrume.
Împreună cu tema despre familii și soartă, O sută de ani de singurătate investighează, de asemenea, în spectrul iubirii umane. În timp ce o parte din această iubire este cu siguranță pasională și sexuală, există, de asemenea, o serie de exemple de dragoste familială, chiar și între cei care nu sunt direct înrudiți. García Márquez scrie despre dragoste ca fiind cel mai natural lucru pe care îl facem ca oameni, dar nici nu se teme să arate exemple de corupție a iubirii. Există relații amoroase care sunt lipsite de substanță, cele care rup familii și cele care sunt ținute secrete de frică.
Probabil cel mai bun lucru pe care García Márquez îl poate face este să prezinte fiecare experiență a iubirii într-un mod fără judecată. Autorul a făcut cititorul un explorator. Cu siguranță, unul dintre motivele pentru care citesc oamenii este să dobândească cunoștințe, dar cu ficțiunea scopul este de obicei divertismentul. În timp ce O sută de ani de singurătate include povești fantastice și întâmplări magice, nucleul acestei cărți este explorarea umanității prin exemplul familiei Buendía. Prin poveștile generațiilor, cititorul este capabil să experimenteze varietatea și legăturile dintre familii și, într-o mai mare măsură, întreaga omenire.
García Márquez nu solicită în mod specific cititorului să se întrebe despre propria lor viață sau despre propria lor istorie, dar nu se poate să nu faceți acest lucru în timp ce se plimbă în jurul casei Buendía de ani de zile cu această familie.
Când am citit acest roman, am simțit din nou senzația de a sta într-o grădină într-o zi călduroasă de vară și știu că este grădina Buendía pe care mi-o imaginez pentru că locuința lor, familia lor și orașul lor Macondo s-au împletit și în viața mea. Am împărtășit umanitatea împreună și am explorat ce înseamnă asta.
O sută de zile de singurătate este încărcat de reflecții ale istoriei latino-americane, magie vastă, absurdități care se simt atât de realiste și un roller coaster de emoții.
Urmând cea mai eronată și iubită familie, The Bundias, de peste 100 de ani, veți intra prin camerele celor care mănâncă vopseaua albă de pe pereți și de pe pământ. Veți auzi nebunii și divagări ingenioase, ani de singuratate care se vor face, care nu se vor mai face, apoi vor face din nou meserii diferite. Veți învăța să iubiți și să urâți fiecare dintre aceste personaje complexe. Veți învăța să fiți atenți la dorințele și prezențele cărților. Veți afla că, odată cu ploile, se revarsă. Veți afla că tânjim după viitor și, odată ce vine viitorul, veți tânji după trecut, dureri de nostalgie.
Cu toate acestea, după tot acest fatalism, romanul încă mai are speranță.
Cartea a fost tradusă în 35 de limbi. Este una dintre cele mai traduse şi citite cărţi în limba spaniola. În timpul celui de-al patrulea Congres Internaţional de Limbă Spaniolă care a avut loc la Cartagena, Columbia, în martie 2007, cartea fost cotată, după importanţă, ca fiind a doua operă literară majoră scrisă în limba spaniolă, după Don Quijote al lui Cervantes.
Citatul preferat din carte: „Trecutul nu e decât minciună, memoria nu are cale de întoarcere, orice primăvără trecută este irecuperabilă şi dragostea cea mai nebună şi mai statornică nu e decât un adevăr efemer.”

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA UN VEAC DE SINGURĂTATE CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Un Veac De Singurătate
Autor: Gabriel Garcia Marquez
Editura: RAO
Nr. Pagini: 480
Gen Literar: Literatura clasica
Vizualizari recenzie: 1159

Alte recenzii de la Gabriel Garcia Marquez:

Recenzie ”Te rog, nu mă iubi” de Vi Keeland

Totul începe cu o iubire interzisă... Annalise și Bennett fac cunoștință în momentul în care află că se vor lupta pentru același post de muncă. Aceștia sunt gata să își pună armele la bătaie și să scoată tot ce au mai bun pentru a câștiga. Numai că între ei și...

Recenzie ”Perfecți” de Cecelia Ahern

Recenzie ”Perfecți” de Cecelia Ahern

Celestine North, perfectă printre Defecți... Celestine North este acum fugară, dar toată lumea o privește ca pe o eroină. Celestine este cea mai Defectă și cea mai însemnată persoană din toată țara, dar e un exemplu. Nimeni nu a făcut ce a reușit ea să facă față de...

Recenzie ”Defecți” de Cecelia Ahern

Recenzie ”Defecți” de Cecelia Ahern

Defecți într-o lume Defectă Celestine North este o tânără care trăiește într-o țară defectă și crudă. În lumea lor, greșelile, păcatele, minciunile și închipuitele trădări aduse statului sunt pedepsite crunt. Ghilda este cea care dă sentințele, iar din Ghildă face...

Stella Popa este redactor Booknation.ro de 569 zile și a scris până acum 133 articole. Se află pe poziția 7 din 40 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Stella Popa aici.