Recenzie “Interviu cu un vampir” (Cronicile Vampirilor #1) de Anne Rice

Autor: Anne Rice
An apariție : 2006
Editura: RAO
Nr. Pagini: 384

Interviu cu un vampir este primul volum din seria Cronicile Vampirilor semnată Anne Rice. Când vine vorba de supranatural şi de poveşti cu vampiri, Anne Rice poate fi catalogată drept o maestră. Vampiri pe cât de uluitori de frumoşi şi perfecţi, pe atât de mortali. Dacă vreţi vampiri în combinaţie cu vreo poveste romantică vă spun din start că poveştile Anne Rice nu sunt pentru voi. Pentru vampiri, oamenii cu sângele cald sunt hrana perfectă, esenţa nemuririi lor şi orice crimă reprezintă o artă în ceea ce-i priveşte.

Pentru el, a fi vampir însemna răzbunare împotriva vieţii înseşi.

Interviu cu un vampir nu este doar vampirism sângeros şi lanţul tipic de supravieţuire. Din contră. În ciuda laturii supranaturale, Anne Rice dezbate caracterul uman punându-l în ipostaza de nemuritor. Îi dă viaţa veşnică în schimbul unui preţ. Se va mulţumi el cu ceea ce dă la schimb sau se va sătura repede de dorinţa ce la început părea visul cel mai mare? Şi cum vede un vampir umanitatea după ce aceasta i-a fost furată de nemurire?

Lestat de Lioncourt este cel mai aprig, egoist şi mai narcisist vampir din întreaga lume, cel puţin aşa ar spune Louis. Rănit și suferind în urma morții fratelui mai mic, la doar douăzeci și cinci de ani, Louis “alege” să intre în rândul nemuritorilor. Însă decizia luată într-un moment de răscruce al vieții sale se va întoarce împotriva sa.

Lestat râdea, spunându-mi cu duritate că aveam să simt cu totul altfel odată ce aveam să fiu vampir, şi aveam să râd şi eu. S-a înşelat. Niciodată nu râd de moarte, oricât de des şi de constant aş provoca-o.

Profitând de slăbiciunea și suferința lui Louis, Lestat îl transformă în vampir atât pentru a se asigura financiar, făcându-l pe Louis să depindă de informațiile lui vampirești în schimbul averii acestuia, cât și pentru a avea un companion în pustia viață veșnică. Însă, odată cu trecerea timpului, Louis devine tot mai greu de păstrat. Nemurirea nu i-a înlăturat umanitatea, iar iubirea pentru semeni devine tot mai sufocantă. Această realitate, dar și egocentrismul său, îl provoacă pe Lestat să transforme un copil, Claudia, în vampir pentru a-i da lui Louis un companion și a-i demonstra puterea lui nelimitată, dar şi pentru a-l face pe Louis responsabil de soarta Claudiei.

Ce înseamnă să mori când poţi trăi până la sfârşitul lumii? Şi ce altceva este “sfârşitul lumii” decât o expresie, pentru că cine ştie măcar ce e lumea însăşi?

Însă, în spatele privii de nonşalanţă şi de vampir sângeros, Lestat ascunde un om care tânjeşte după companie, după o persoană care să-i stea alături şi cu care să poată conversa şi păstra o aparenţă de familialitate. Louis pe de altă parte se simte mult prea sufocat de aparentul Lestat şi este mult prea prins în fosta lui esenţă umană, o umanitate de care se agaţă cu orice preţ. Atunci când Claudia apare în peisaj, Louis îşi găseşte o nouă ancoră căreia să-i atribuie o parte din suferinţele sale umane. Însă Claudia, devine în timp, sufocată de propria-i neschimbare şi blocare în timp. Bineînţeles că vinovatul este repede transpus în persoana lui Lestat.

Plictisitor ca un muritor, vulgar şi nefericit ca un muritor, trăncănea în timpul pasienţei, râzând de lipsa mea de experienţă, ignorant în faţa posibilităţii unei experienţe proprii.

Însă nu poţi întreprinde orice acţiune doar fiindă eşti nemuritor şi invincibil. Atunci când îndrepţi armele spre un seamăn de-al tău, rişti să porneşti un adevărat război dacă nu eşti informat asupra regulilor. Iar vampirii au reguli fixe şi neîndurătoare. Când Claudia eşuează în acţiunea de a-l ucide pe Lestat, practic îl provoacă la duel. Un duel din care singurul şifonat şi cu sufletul nemuritor sfărâmiţat va fi doar Louis.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Anne Rice.

Oamenii care încetează să creadă în Dumnezeu sau în bine, în general, continuă să creadă în diavol. Răul e posibil întotdeauna. Iar binele e întotdeauna dificil.

Interviu cu un vampir reprezintă şansa lui Louis de a-şi depăna povestea începând cu acel Louis-omul şi sfârşind cu acest Louis- vampirul din prezent. Un vampir care chiar şi cu atâţia zeci de ani în spate tot nu renunţă la umanitate şi regret. Cum a ajuns Louis ceea ce este, ce a făcut-o pe Claudia să-l urască pe Lestat atât de mult şi ce consecinţe s-au născut din tentativa de ucidere a lui Lestat, vă invit să aflaţi lecturând Interviu cu un vampir, primul roman dintr-o serie brută, distrugătoare şi absolut mortală a nemuritorilor.

Pentru toţi, moartea e o chestiune de ani! Deci, ceea ce ea a văzut atunci mai plastic a fost ceea ce ştiu toţi oamenii: că moartea vine în mod inevitabil, doar dacă cineva nu alege…asta!

O poveste ce-l are drept povestitor pe vampirul Louis, dar o poveste al cărui reflector îl are în lumină pe carismaticul Lestat de Lioncourt. Șarmant, cu ochii de azur și chip de înger atotputernic, el va schimba destine în încercare de a-și alunga singurătatea sau de a-și masca lipsa de putere? După ani de suferință și tăcere, Louis se hotărăște să-și spună lumii povestea. O poveste creionată din ură, dar colorată cu iubirea izvorâtă din inimă de monstru.

Interviu cu un vampir are şi o ecranizare pe măsură unde Tom Cruise în rolul lui Lestat şi Kirsten Dunst în rolul Claudiei joc magistral, iar acţiunea filmului urmăreşte destul de îndeaproape, sau cel puţin în punctele cheie, acţiunea romanului. Singura dezamăgire în alegerea actorilor ar fi cea a lui Brad Pitt în rolul lui Louis. Însă nici el nu o să mai pară o alegere atât de groaznică în faţa lui Antonio Banderas care distruge esenţa sensibilităţii şi frumuseţii vampirului Armand, ce va juca un rol important în menţinerea lui Louis în viaţă după ce furia lui Lestat se va revărsa asupra lui şi asupra Claudiei.

Lectură şi vizionare plăcută. Recomand cartea mai întâi şi apoi filmul!

Câștigă cartea săptămânii
Peste 8000 iubitori de carte s-au alăturat Tribului Booknation.ro și participă săptămânal la concursul Cartea Săptămânii, în care oferim ca premii multe 📖 foarte faine! Hai și tu! 👍