Recenzie „Klara și Soarele” de Kazuo Ishiguro

de | oct. 15, 2021 | Beletristică, Cărți Premiate, Ficțiune, Literatură Contemporană, Literatura Universală, Recenzii cărți

Oamenii simt adeseori nevoia să-și pregătească o fațetă a personalității lor pe care s-o etaleze în fața trecătorilor (…) odată ce momentul acela trece, acel chip al lor nu trebuie luat foarte în serios.

Citatul de mai sus face parte dintr-o serie de lucruri pe care un robot cu inteligență artificială, Klara, le învață de-a lungul interacțiunii sale cu oamenii. Klara este un PAr, denumire dată de Ishiguro roboților care au ca misiune să aline singurătatea oamenilor. Klara este adoptată de o fetiță căreia îi mângâie clipele de tristețe, cu care comunică și cu care se bucură atunci când Soarele mistic răsare din nou asupra lumii.

Povestea este relatată din perspectiva Klarei, o fetiță-robot cu sentimente omenești, ușor de confundat cu un o persoană, nescriind sau vorbind deloc ca un robot, deoarece civilizația umană din universul lui Ishiguro a atins culmi științifice nebănuite.

Scopul Klarei este să cunoască și să înțeleagă cât mai multe despre umanitate pentru a o putea ajuta pe Josie, fetița de care se îngrijește. Între cele două, dar și între Klara și restul familiei lui Josie, se dezvoltă o relație, o prietenie chiar, atât de strânsă și de asemănătoare cu cea dintre oameni, încât te întrebi, pe bună dreptate, dacă există vreo diferență reală, în societatea aceasta a viitorului, între omul creat de Dumnezeu (?) și între omul creat de om. Și, dacă există, cât va mai dura până va fi ameliorată?

Deși atât de evoluată științific, lumea Klarei și a lui Josie nu e deloc una atât de roz pe cât pare. Singurătatea devine mult mai evidentă într-o lume în care oamenii înșiși sunt nevoiți să-și creeze roboți pentru a se simți conectați la alte ființe (umane sau nu). Evident, te întrebi: nu e paradoxală existența mamei lui Josie, Chrissie, care este departe de copilul ei toată ziua din cauza serviciului unde se duce pentru a face rost de bani cu care să-i cumpere fiicei sale un PAr care să umple golul mamei?

Nu suntem însă departe de a ne putea considera prototipul unor astfel de oameni. În societatea în care este construită Klara, elevii fac ore pe oblong (în traducere din limba inventată de autor înseamnă probabil un fel de tabletă), au ore de interacțiune programate de părinți (în care se pare că învață să socializeze), iar cei mai buni prieteni ai copiilor sunt roboții-oameni (PArii), precum Klara.

Un alt subiect interesant al cărții e înlocuirea omului și inutilitatea acestuia. Odată cu apariția noilor roboți, mulți oameni ajung să se considere inutili pentru că au fost înlocuiți de roboți (ceea ce se întâmplă constant și în lumea reală). Unii se retrag în extreme precum fascismul, alții își creează propriile reguli de viață și descoperă, precum Paul, tatăl lui Josie,există multe modalități de a avea o viață împlinită. Însă mulți ajung să urască roboții din cauza fricii că vor fi înlocuiți complet de ei. La rândul lor – cât de ironic! – roboții înșiși ajung să se simtă inutili, pentru că sunt înlocuiți mereu de versiuni îmbunătățite.

Speranța și iubirea sunt singurele răspunsuri rămase într-o lume frământată de întrebări. Josie este o fetiță bolnavă, însă Klară nu încetează niciun moment să spere că va veni un ajutor special de undeva (nimeni, în afară de Klara, nu știe de unde). Iubirea dintre Josie și prietenul ei din copilărie, Rick, va fi atent studiată de Klara, jucând un rol foarte special în continuarea poveștii.

Recomand cu drag această carte pentru simplitatea ei. Deși i-ar putea fi reproșată cu ușurință, cred că, în ciuda sau datorită acestei (aparente?) simplități (încă din titlu ne dăm seama că nu avem de-a face cu o carte menită să epateze intelectualii pretențioși), e o poveste frumoasă, care personal m-a impresionat până la lacrimi. Nu știu dacă există ceva nou în carte. Subiectul IA este, potrivit unor fani SF, destul de superficial abordat, existând autori care-o fac mai bine. Iubirea, prietenia, singurătatea, toate acestea sunt teme pe care le-am tot întâlnit în romane mai bune sau mai rele. Însă eu unul n-am putut rezista unei povești atât de duioase în care un robot devine cea mai frumoasă alinare a unei fetițe dintr-o societate alienată de știință și lipsa simplității. Un robot, o identitate, o ființă, mi-e greu să mă abțin să nu-i spun o persoană, și asta pentru că mi-e greu să văd diferențele dintre Klara și Josie. Ceea ce e, pe cât de duios, pe atât de neliniștitor. Ishiguro mi-a șters din minte granițele dintre robot și om, iar acesta e un motiv pentru care aș reciti cu drag romanul.

Klara și Soarele este o poveste de dragoste. Dragoste pentru copiii alienați de singurătatea unei societăți hiperștiințifice, dragoste pentru roboții care simt și care pot plânge, dragoste pentru Soare, simbol al purității și inocenței într-o lume în care Mașina Cootings îi poluează mereu binefacerile.

Titlu: KLARA ȘI SOARELE
Autor: Kazuo Ishiguro
Editura: POLIROM
Nr. Pagini: 320
Nota recenzorului: 8 / 10
Vizualizari recenzie: 1623

Alte recenzii de la Kazuo Ishiguro:

Recenzie ”Animal pe moarte” de Philip Roth

Romanul "Animal pe moarte" de Philip Roth realizează o meditație profundă asupra iubirii, morții și trecerii timpului, străbătută de un fir narativ complex și captivant. Romanul explorează relația dintre un profesor universitar în vârstă, David Kepesh, și o tânără...

Recenzie “Problema Spinoza” de Irvin D. Yalom

Psihologul și psihanalistul Irvin D. Yalom, autor al mai multor lucrări de psihoterapie, a delectat publicul larg și cu câteva romane, între care și “Problema Spinoza”. Acest volum dezvoltă în paralel două planuri, la distanța de câteva secole, care se...

Recenzie ”Ispita bodyguardului” de Jennifer L. Armentrout

,,El o poate proteja de oricine, însă nu și de el însuși” Povestea din Ispita bodyguardului explorează aventura tumultoasă a unei jurnaliste, Alana Gore, și a bodyguardului ei, Chandler Gamble, într-o călătorie presărată cu provocări și atracție. Confruntată cu o...

Robert Grigore Manea a fost redactor Booknation.ro și a scris 36 articole. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Robert Grigore Manea aici. Robert Grigore Manea are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.