Recenzie „Marile minciuni nevinovate”, de Liane Moriarty

Autor: Liane Moriarty
Editura: Editura Trei
Nr. Pagini: 535
Recenzie de Arianna Suduc
Publicată la July 5, 2017

Marile minciuni nevinovate este un roman inedit și, mai mult de atât, extrem de actual. Liane Moriarty reușește să creeze o frescă a societății de astăzi, desenând un tablou perfect al familiilor (aparent) perfecte care, însă, ascund probabil cele mai întunecate secrete.

Marile minciuni nevinovate a fost ecranizat anul acesta sub forma unei miniserii de către HBO, avându-le în rolurile principale pe Nicole Kidman, Jennifer Lawrence și Reese Witherspoon. Serialul mi-a plăcut tare mult, probabil datorită celor trei actrițe, care joacă de-a dreptul memorabil. Firește, ordinea evenimentelor din roman nu a fost chiar respectată, unele pasaje lipsind cu desăvârșire. I-aș da serialului un 8,5, ar fi fost mult mai plăcut să semene o idee mai mult cu romanul de la care a pornit. 🙂

Cartea prezintă povestea a trei femei, aparent obișnuite, care par a avea niște vieți perfecte. În afară de Jane, Madeline și Celeste au soți iubitori și copii foarte bine educați. Prima menționată este o mamă singură, care, imediat ce sosește în oraș, stârnește fel de fel de intrigi printre locuitori, fugind cu orice preț de o explicație asupra trecutului ei. Cele trei ajung bune prietene, iar cititorul află că niciuna dintre ele nu are un trai așa perfect; Celeste se luptă cu bătăile constante ale soțului, iar Madeline este încă blocată la granița dintre iubire și ură pentru fostul ei soț. Intrigile nu sunt prezente doar între mamele din cartier, ci și între tați. Ed, actualul soț al lui Maddie, este acuzat că îl amenință pe Nathan, fostul ei.

Ce se întâmplă, de fapt, în spatele ușilor închise? Sunt familiile din oraș cu adevărat perfecte, sau se ascund în spatele unor idei preconcepute? După ce unul dintre părinți moare, perfecțiunea se cam dă peste cap. Cine este criminalul din orașul aparent liniștit?

They say it’s good to let your grudges go, but I don’t know, I’m quite fond of my grudge. I tend it like a little pet.

Uau. Marile minciuni nevinovate poate fi descris doar prin uau. Acțiunea este dinamică, unică, te ține în suspans de la prima până la ultima pagină. Liane Moriarty a creat multe piste false, iar finalul a fost chiar neașteptat. L-am prevăzut oarecum, dar doar pe jumătate. Autoarea creionează niște personaje unice în literatură, având un talent în a reliefa viața din spatele cortinei. Mi-a plăcut mult narațiunea antrenantă, dar, mai mult de-atât, mi-au plăcut intervențiile părinților care își dădeau cu părerea privind cele trei mame, Jane, Maddie și Celeste. Cine urăște pe cine, cine are operații estetice, copilul cui e mai deștept?

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Liane Moriarty.

Marile minciuni nevinovate este un roman pe care-l devorezi într-o clipă, dar rămâi cu un gust amar. Parcă l-ai mai devora o dată, nu? Parcă te-ai mai bloca o dată printre toate acele intrigi, parcă te-ai mai lăsa o dată surprins de adevărurile cumplite ce zac în spatele unor familii perfecte. Liane Moriarty creionează un roman actual, dur și adevărat, care abordează teme de la dragostea maternă la violența domestică și înapoi. Deși temele sunt extrem de serioase, umorul lui Moriarty m-a cucerit iremediabil. Micile glume presărate printre vărsările de sânge sunt mai mult decât delicioase, reprezentând cireașa de pe tort a romanului.

Marile minciuni nevinovate de Liane Moriarty este un Gossip Girl al vremurilor moderne, un Gossip Girl varianta anului 2017. Un roman incitant și captivant, scriitura lui Moriarty o să te răvășească complet, o să te zguduie, o să te sfărâme în bucățele și totuși, tot ea te va aduna de pe jos. O carte de-a dreptul formidabilă.

Lecturi și zile senine!