Recenzie ”Noaptea sufletelor” de Sorin Oprea

de | nov. 6, 2022 | Literatură Contemporană, Recenzii cărți

Noaptea sufletelor de Sorin Oprea este primul volum din seria ”Suflete” și a apărut în anul 2018, la editura Univers.  Romanul de față este debutul literar al autorului – unul foarte bun, aș spune, fără să stau pe gânduri. Numele autorului nu-mi era cunoscut, iar dacă nu-mi ajungea în mâini a doua carte din trilogie, habar nu aș fi avut că există o poveste atât de frumoasă,  atât de bine scrisă – care să captiveze orice cititor, oricât de pretențios ar fi, încă de la primele rânduri.

Noaptea sufletelor este despre influență, schimbare, secrete, atitudine, riscuri, obiective ascunse și planuri bine puse la punct, dar și greșeli, curaj, asumare, decizii care pot împiedica pericolul să stăpânească omenirea. Acest prim volum arată frica, dar și ceea ce sunt în stare să facă cei care își doresc să ajungă în vârf. Arată foarte clar și cine acționează în numele binelui, dar și acțiunile care nu țin cont decât de ceea ce trebuie să se întâmple – pentru că așa a fost gândit Planul.

În Noaptea sufletelor ai oportunitatea de a cunoaște între cine se dau cele mai grele lupte, cine înfruntă cu mult curaj pericolele și cine fuge din calea lor, cine câștigă războiul și cine pierde.  Sunt puși în balanță fricoșii – cei care acționează pentru a intra în grațiile Grupului, cei care sunt însetați de putere și control, cei care nu ajung în interior decât după îndeplinirea unor reguli – și  cei aleși – sunt aceea care nu se tem să se împotrivească, cei care știu adevărul dincolo de ce se vede și li se spune.

Romanul evidențiază lupta binelui cu răul, lupta pentru dreptate, corectitudine și adevăr. Trezirea umanității – deși nu toți vor reuși să facă față, să se adapteze la tranziția aceasta: cine au crezut că sunt și cine sunt cu adevărat. Nu lipsește lupta pentru putere și control sau lupta acerbă cu dependențele de tot felul. Schimbarea nu mai e o opțiune, ci o necesitate. Adevărata misiune a omului e dincolo de ceea ce crede, e cam departe de ceea ce face în viața de zi cu zi.

Asemănarea cu realitatea este pur întâmplătoare, dar nu o poți ignora, nu poți să nu te gândești, să-ți pui întrebări și să cauți răspunsuri.

Personajele sunt diferite, dar fiecare este demn de admirație. Niciunul nu se ascunde, nu lasă frica să-l stăpânească sau nu luptă să se salveze – știind că mai are atâtea de făcut pentru cei din jur. Curajul nu înseamnă lipsa temerilor, ci puterea de a trece dincolo de motivele care te determină să tremuri și conștientizarea că consecințele pot distruge totul, că efectele pot fi mult mai înfricoșătoare.

Vlad Arineanu, unul dintre cei mai buni IT-iști are parte de cel mai mare șoc din viața lui – asta după ce înțelege că nu e dorit în familia senatorului Nichitescu. El nu ar fi renunțat la Dariana nicio secundă, dar alegerea fetei a fost clară. Cine alege drumul lin și sigur? Oare cine e în stare să lupte cu orice și oricine? Răspunsurile sunt clare. Dar din acea zi, Vlad are parte de numeroase situații și provocări. Le va face oare față?

Vlad nu e singur, ci face echipă cu strălucitul Alex. De-ar știe el că aceasta se va mări considerabil! Nu peste multă vreme îl întâlnește pe Angel – nume sugestiv și cel mai căutat om de pe pământ. Câți nu ar vrea să-l găsească și să-l poată opri.

Din România, acțiunea se întinde în Lituania, Franța și Germania. Dar se ajunge până în America și Peru – jungla amazoniană, unde echipei i se alătură o altă ființă curajoasă.  Îngerii binelui se unesc pentru a lupta cu forțele oculte – care vor să stăpânească lumea întreagă. Sunt puși față în față cu pericolele și de fiecare dată devin mai puternici, mai dornici să le țină piept, să-i împiedice să-și atingă obiectivele meschine. Lupta aceasta nu e ușor de dus, nu se poartă cu aceleași arme, dar rezultatele sunt neașteptate.

Am zis deja că povestea se învârte în jurul ideii de luptă – una foarte strânsă, între cei care folosesc toate armele, dar cu teama că vor fi deconspirați și o mână de oameni buni – ce se diferențiază prin personalitate și se aseamănă prin dorința de a schimba, în bine, viața tuturor. Îi unesc, aș spune, pentru totdeauna următoarele: binele – făcut, uneori, prin activități ilegale, prietenia și iubirea. Toate acestea le dăruiește forța de a lupta, de a nu renunța.

În războiul binelui, îngerii pământeni, au parte și de eșecuri și pierderi. Dar știi deja că există înfrângeri care te înalță și pierderi care te forțează să mergi mai departe, cu și mai mult curaj, cu dârzenie și încredere totală. În numele adevărului e posibil orice, indiferent de ce parte a baricadei te afli.

Dacă la început, Vlad refuză misiunea secretă, dată de Angel, mult mai târziu, află, din surse sigure, că el este cel care ia cele mai importante decizii, că el va ști ce e de făcut pe mai departe. Da, viața lui Vlad se schimbă radical, el este unul dintre cei care se trezesc la timp și are drept misiune să ajute și pe alții să facă același lucru. E foarte greu să reușească, dar asta nu-l oprește să se străduiască, să dea tot ce e mai bun din el. Înțelege, odată cu trecerea timpului că, aceasta este adevărata lui scop pe pământ și nu se mai opune. Știe că asta e menit să facă – primește confirmarea chiar la prima întâlnire cu Angel. Oricât i-ar fi de greu, rămâne mereu învăluit în sentimentul de pace după care râvnește oricine.

Vlad, Alex, Angel, Karina, Genesis nu sunt nici așa singuri, sunt sprijiniți, cât de bine se poate, de către alte suflete pregătite să lupte pentru libertatea întregii lumi.

Eroii pământeni își ating obiectivele – să împiedice punerea în aplicare a Marelui Plan, dar asta atrage atenția Grupului – organizație internațională, ce avea drept scop obținerea și deținerea puterii absolute – la nivel global. Cum voiau cei din Grup să obțină asta? Prin control și reducerea semnificativă a populației, iar asta știm deja prea bine cum se poate realiza .

Noaptea sufletelor este și un semnal de alarmă, o ușă deschisă spre un adevăr pe care și noi l-am trăit, din păcate. O poveste tulburătoare în care adevărul nu poate pătrunde și în care nu doar mintea trebuie să se trezească, ci și sufletele să iasă la lumină. Iar omul în cine să mai creadă? În alți oameni nu prea mai are cum. Poate doar în sine, în intuiția lui și ceea ce simte – atât cât mai are libertate.

Titlu: NOAPTEA SUFLETELOR
Autor: Sorin Oprea
Editura: UNIVERS
Nr. Pagini: 336
Gen Literar: Literatura romana
Vizualizari recenzie: 5925

Alte recenzii de la Sorin Oprea:

Recenzie ”Animal pe moarte” de Philip Roth

Romanul "Animal pe moarte" de Philip Roth realizează o meditație profundă asupra iubirii, morții și trecerii timpului, străbătută de un fir narativ complex și captivant. Romanul explorează relația dintre un profesor universitar în vârstă, David Kepesh, și o tânără...

Recenzie “Problema Spinoza” de Irvin D. Yalom

Psihologul și psihanalistul Irvin D. Yalom, autor al mai multor lucrări de psihoterapie, a delectat publicul larg și cu câteva romane, între care și “Problema Spinoza”. Acest volum dezvoltă în paralel două planuri, la distanța de câteva secole, care se...

Recenzie ”Ispita bodyguardului” de Jennifer L. Armentrout

,,El o poate proteja de oricine, însă nu și de el însuși” Povestea din Ispita bodyguardului explorează aventura tumultoasă a unei jurnaliste, Alana Gore, și a bodyguardului ei, Chandler Gamble, într-o călătorie presărată cu provocări și atracție. Confruntată cu o...

Laura Elena Apetroaie este redactor Booknation.ro de 8 ani, 11 luni, 19 zile și a scris până acum 32 articole. Se află pe poziția 10 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Laura Elena Apetroaie aici. Laura Elena Apetroaie are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.