Recenzie “Povestea Slujitoarei” de Margaret Atwood

Autor: Margaret Atwood
Editura: Art
Nr. Pagini: 408
Publicată la January 3, 2018

ACUM GĂSEȘTI CARTEA PE:

Prima ediție a cărții “Povestea Slujitoarei” de Margaret Atwood a apărut în anul 1985 și de la apariția ei s-a bucurat de un succes “controversat” din cauza temelor neobișnuite pe care le abordează. De curând, a apărut și un serial TV, alcătuit din 10 episoade după celebra poveste.

Cartea stârnește curiozități prin intriga distopică prezentată: acțiune plasată într-un viitor strict, sumbru, granițele SUA închise și țara este condusă de o organizație militară, Gilliad, ce își trage credința din Vechiul Testament. Acestă comunitate este lovită grav de infertilitate și singura soluție găsită este “recrutarea” slujitoarelor, care deservesc unei familii din înalta societate. Personajul principal, Offred, este plasată în familia Serenei Joy, soție de comandant. Aceasta nu are niciun drept, nu are acces la bani sau educație, singurul ei scop fiind procrearea în fiecare lună, printr-un ritual foarte ciudat, ce în 99% este viol. Nu are prieteni, nu are încredere în nimeni, practic este îndoctrinată să urmeze această cale, fiind considerată cea dreaptă pentru ea.

Cartea deși controversată, ridică multe semne de întrebare și te face să conștientizezi multe lucruri. Personal, m-a răvășit enorm, deoarece dacă stau să mă gândesc bine, Gilliad nu este foarte departe de prezentul nostru. Există nenumărate țări unde drepturile femeilor nu există și acestea sunt ținute doar pentru corpul lor, folosite ca pe o monedă de schimb. Ce te marchează foarte mult la această carte este modul în care slujitoarele își acceptă destinul, nefiind în putere să riposteze. Offred încearcă în modul ei ciudat să caute răspunsuri, dar nu consider că a fost suficient. M-a speriat idee de control, cât de înrădăcinată este în viața acestor femei și cât de ușor au devenit doar un corp folosit pentru a face copii. Oricum nu mi-a fost foarte clar dacă această problemă de infertilitate vine strict din partea femeilor, deoarece sterilitatea la bărbați este în această carte un subiect tabu.

“Povestea Slujitoarei” de Margaret Atwood este un mix între religie, politică și etică, ce se îmbină foarte bine în această intrigă, însă șochează peste măsură. Sunt foarte multe scene care te marchează și prin faptul că ești conștient de legătura cu realitatea înconjurătoare, nu o tratezi ca pe o ficțiune, ci ca pe o lectură ancorată în prezent.