Recenzie „Regatul celor mai frumoase depărtări” de Cosmin Neidoni

Nr. Pagini: 166
Recenzie de Corina Moisei
Publicată la 24.10.2018
Nota recenzorului: 8/10
4 (80%) 1 vote

ACUM GĂSEȘTI REGATUL CELOR MAI FRUMOASE DEPĂRTĂRI PE:

Pe Cosmin Neidoni l-am cunoscut cu circa un an de zile în urmă. Şi nu l-am cunoscut în realitatea imediată, ci în cea scrisă, graţie volumului său „Viaţa la de ani”. Aşa se face că destinul sau poate neştiutele sale căi ne-au unit apetitul literar într-o nouă astfel de conjunctură, mie revenindu-mi nobila sarcină de a-i recenza cea mai proaspătă carte, apărută în 2018, la editura Libris Editorial, şi anume volumul „Regatul celor mai frumoase depărtări”. Aşa cum bine am prevăzut, cartea menţine acelaşi stil inconfundabil a lui Cosmin Neidoni, care ne-a obişnuit cu limbajul ireproşabil, construcţiile stilistice şi bagajul semantic bine pus la punct. Una peste alta, „Regatul celor mai frumoase depărtări” este o demonstraţie impecabilă a faptului că eseistica nu este doar un mecanism tehnic de construcţie literară, ci mai ales este o nişă foarte specială, care înglobează multe aspecte demne de elucidat.

Cosmin Neidoni reuşeşte să facă acest lucru graţie atenţiei la detalii, dar mai ales formaţiunii academice pe care o posedă. Se resimte profundul impact al filosofiei în maniera cu care schiţează pilulele literare şi când spun asta, mă gândesc în primul rând la felul în care face apel la cunoaştere, invocând istorii demult uitate sau personalităţi marcante, al căror aport în cunoştinţa mondială este incomensurabil. Cert este că sinceritatea şi nonşalanţa cu care scrie ajunge să fie simţită de cititor, iar sensibilitatea sa îi adaugă un şarm aparte. Reiterez aşadar opinia mea anterioară faţă de maniera în care Cosmin Neidoni scrie, deoarece vedem prin intermediului volumului „Regatul celor mai frumoase depărtări”, că acesta îşi păstrează inatctă paradigma propiei naraţiuni. Deşi unele texte mi s-au părut cumva uşoare reinterpretări ale viziunilor pe care le-a expus şi în „Viaţa la 40 de ani”, acest lucru se datorează preponderent manierei cu care autorul punctează anume valori inefabile: femeia, cunoaşterea, cartea.

Anume cărţii îi dedică această carte Cosmin Neidoni, şi pe bună dreptate căci datorită lecturilor acesta consideră că a ajuns la un punct anumit al cunoaşterii. Faptul că din „Regatul celor mai frumoase depărtări” transcend tot soiul de lecturi inedite, pe care mi le-am notat cu grijă, fac din volumul prezent o mică bijuterie bună de pus la inimă. Mi s-a părut că eseul general al autorului este un veritabil manifest al binelui, căci deşi acesta critică uneori misoginismul şi îngustimea minţii, nu o face cu rea intenţie sau pornind cumva din emfază, mai degrabă din aspectul dreptăţii generale, care trebui restabilită. Şi aici, făcând paralelă cu Don Quijote, Cosmin Neidoni pune mâna pe sabia sa ascuţită, în cazul nostru peniţa, şi punctează ce reprezintă pentru el frumosul, ce rol au cărţile şi cum se iubeşte şi apreciază o femeie. Iarăşi, ca şi în cazul volumului „Viaţa la 40 de ani” avem parte de o doză sănătoasă de ingenuitate, de o naturaleţe care practic te copleşeşte şi linişteşte, dând lecturii o catifelare.

Nu puteam să trec cu vederea pasajul dedicat îngerilor, pe care Cosmin Neidoni îi întruchipează în figuri materne, paternale: “Îngerii noștri păzitori au chipul și asemănarea oamenilor care, în pofida căderilor noastre, ne iubesc cu toată ființa lor până la capăt. De aceea cred, urmând cuvintele lui Donald Walsch, că mama a fost prima mea întâlnire cu un înger”.

Aşa se face că autorul nostru este şi un romantic incurabil, care vede şi imaginea persoanei iubite în figura mirifică a fiinţei angelice, or ce poate fi mai dulce de atât: „Îngerul meu este atât de sfios, el nu zboară, ci alături de mine merge tot timpul pe jos”. Acest pasaj m-am încumetat să îl împart cu persoana mea iubită şi reacţia a fost pe măsură, ceea ce face din cartea lui Cosmin o adevărată sursă de inspiraţie pentru amorezaţi.

Am apreciat îndeosebi, şi aici merită tot respectul meu, evlavia cu care face referinţă la citit. Nu are pic de cinism sau mondenitate în ceea ce afirmă, plasând lectura într-un proces intim, de regăsire a spiritului, de calmare a inimii nebunatice şi pornite spre realizări inimaginabile: „Uneori a citi este cel mai bun mod de a înfrânge orgoliile, timiditățile și de a converti singurătatea în solemnitate intelectuală”. Din aceste rânduri putem concluziona că autorul nostru este un om de un rafinament şi de un sentimentalism, rupt parcă din epocile trecute. Unele pasaje mi-au trezit imagini cu un student de la filosofie, care pleacă în lumea mare pentru a găsi răspunsuri la veşnice întrebări. Oare să fi avut şi Cosmin Neidoni chinurile lui Faust? Această întrebare rămâne un mister pentru mine, dar se pare că această educaţie emoţională, aşa cum este intitulată în prezent, i-au adus lui Cosmin nişte viziuni foarte sănătoase faţă de imaginea femeii, despre care spune într-o manieră foarte savuroasă, că: „Cine aleargă bezmetic pe marile bulevarde ale gândirii fără a se opri reverențios în dreptul femeii, pierde tot ce poate fi mai nobil în ordinea exercițiului de admirație umană” sau „De fapt a exista ca femeie înseamnă a accepta acest statut de metaforă rătăcită în carne și oase”. Mă gândesc în aceste clipe că dacă măcar 10% dintre bărbaţii planetei ar gândi la fel, noi, femeile, am fi cele mai fericite şi radioase fiinţe.

Revenind însă în „Regatul celor mai frumoase depărtări”, mă bucur să observ un anume progres ideatic la scriitura lui Cosmin Neidoni, care păşeşte şi în spaţii dificile, ajungând să filosofeze cu succes, zic eu, asupra unei teme precum profesoratul, despre care afirmă, pornind de la propriile experienţe că: „Vocea profesorilor mei de filosofie s-a stins fără a deștepta în mine bucuria gândirii, în timp ce glasul tău (n.r. aici autorul se referă la Socrate), deși nu l-am auzit niciodată, a rămas viu, învățându-mă că filosofia autentică este cu neputință de imaginat în afara dialogului”. Şi desigur concluziile pertinente pe care le trasează în acest subiect, sunt mai mult decât importante de punctat: „Profesorii cu adevărat mari sunt cei care ne inspiră, sunt aceia în care ni se oglindesc, ca într-un luciu senin de apă, ipostazele a ceea ce putem deveni.

Să ştiţi că am avut mari emoţii când scriam această recenzie. Ştiam că trebuie să îmi domolesc exaltarea, or riscam să fiu subiectivă, dar câteodată învăţ din faptul că oamenii care merită laudă sunt cei care simt, cei care dizolvă emoţiile în cerneala cu care înşiră rândurile. În prezent, este dificil să găseşti un scriitor care nu lucrează de pe calapod, ci face din munca sa o mică bijuterie artistică, lăsând posterităţii un mesaj. Dragă Cosmin, aşa cum tu i-ai scris o scrisoare lui Socrate, eu îţi voi adresa câteva rânduri. Eşti un scriitor cu mult bun gust. Ceea ce scrii şi mai ales cum scrii, îţi acordă dreptul de a fi mândru. Şi nu, nu mă refer aici la volumele vândute sau la recorduri editoriale. Mă refer la valoarea rândurilor tale, care de la carte la carte devin tot mai impregnate cu emoţie şi sentiment. Sper, şi aici o declar cu toată fermitatea, că ascensiunea ta literară nu va presupune pierderea acestei dimensiuni, ci vei rămâne mai departe un scriitor al simţurilor şi al valorilor de înaltă calitate.

Iar voi, dragi cititori, nu pregetaţi să puneţi mâna pe această carte senină, mai ales pentru că timpurile noastre îngreunate de rele, merită o boare proaspătă de aer, venită tocmai din „Regatul celor mai frumoase depărtări”.

Este o carte sensibilă, atentă, minuţioasă, iar stilul lui Cosmin Neidoni are un şarm aparte.

Unele reiterări ale gândurilor din volumul "Viaţa la 40 de ani"