Recenzie “Tușa Mame – o aventura ireverențioasă” de Patrick Dennis

by | May 1, 2021 | Beletristică, Cărți pentru Copii, Familie, Ficțiune pentru Adolescenți, Literatura Universală, Părinți și copii, Recenzii cărți

🔥 CARTEA TUȘA MAME - O AVENTURA IREVERENȚIOASĂ ARE REDUCERE PE:

Tușa Mame este un roman clasic. Fiind publicat prima dată de autorul Patrick Dennis în 1955. Cartea s-a  bucurat de un asemenea succes de-a lungul timpului încât anul acesta, 2021 editura Act și Politon a hotărât republicarea ei în limba română. Republicarea în țara noastră vine după succesul obținut de republicarea acestei cărți în ultimii 20 de ani în țări precum Italia, Anglia și America.

Inițial au fost câteva povestiri separate care o aveau ca personaj principal pe incredibila Tușa Mame. La recomandarea unui redactor, acestea au fost puse cap la cap și a rezultat romanul de față cu cele 11 capitole ale sale, al cărui succes a fost departe de ceea ce au prevăzut inițial.

Despre Patrick Dennis pot să va spun că a avut parte de o viață extrem de interesantă atât până să se dedice carierei literare cât și ulterior. A fost brancardier pe front în timpul celui de-Al doilea Război Mondial.

Viața personală a fost cu atât mai interesantă pentru că a dus o viață dublă, fiind pe de o parte un tată și un soț de familie, reprezentant al familiei convenționale și pe de altă parte o persoană cu orientare bisexuală, devenind în timp un participant activ al manifestărilor de susținere a comunității homosexuale din Greenwich Village din New York. Această zona din New York a fost considerată în anii ’60 un adevărat paradis al mișcării LGBT.

În anii ’70 cărțile sale au trecut printr-o perioada de declin. Nu mai exista cerere pentru acestea nemaifiind considerate la modă, astfel că nu au mai fost publicate. Acest lucru l-a împins pe autor renunțe la cariera literară și să lucreze ca majordom în casele multor persoane înstărite ale vremii. Printre personalitățile pentru care acesta a lucrat s-a numărat și Ray Kroc, fondatorul McDonald’s.

Secolul 21 a adus însă din nou în atenția publicului cărțile sale astfel că s-a început din nou publicarea acestora. Autorul pe numele sau adevărat Edward Everett Tanner III a scris 11 cărți semnate cu pseudonimul Patrick Dennis și încă 4 cărți cu pseudonimul Virginia Rowans.

Adaptări ale romanului

Succesul de care s-a bucurat romanul a atras după sine adaptarea sub forma unei piese de teatru pentru Broadway. Piesa de teatru s-a jucat între 1956 și 1958. Rolul principal i-a fost atribuit actriței Rosalind Russell. Aceasta împreună cu o altă actrița care a jucat în această piesă, Agnes Gooch au fost nominalizate în 1957 pentru Premiul Tony. Sorții au fost de partea lui Agnes Gooch care l-a și câștigat.

În 1958, apare filmul inspirat din această carte, film care a păstrat o parte din distribuția teatrală, printre care, Rosalind Russell și Agnes Gooch. Rolul din film i-a adus de această dată lui Rosalind Russell un Glob de Aur.

Deși nu s-a bucurat de același succes ca filmul și piesa de teatru, cartea a avut parte și de o adaptare sub formă de musical. Musicalul a apărut în 1966 cu titlul Mame. Interpreta rolului din musical s-a dovedit a fi pentru mine o reală surpriză, dat fiind că sunt mare fan al actriței Angela Lansbury. Mâna sus, cine a copilărit cu serialul Verdict:Crimă! în care aceasta a jucat. Este probabil serialul meu de suflet, cel care m-a făcut să îndrăgesc filmele polițiste.

Un eșec din punct de vedere al încasărilor a fost considerată adaptarea romanului din 1974, film în care rolul principal a fost interpretat de actrița Lucille Ball.

Prin 2016 umbla zvonul că ne vom bucura și de o adaptare modernă a cărții în care interpretarea va fi a actriței de origine scoțiană, Tilda Swinton. Aceasta a primit un Oscar în 2007 pentru rolul din filmul Michael Clayton. Din păcate până astăzi nu s-a concretizat nimic în acest sens.

Impresii personale

Tușa Mame te face să te gândești serios dacă este o carte destinată copiilor sau adulților. În final am ales să cred că este o carte pentru copii pe care ajuns la vârstă maturității o interpretezi altfel. Copilul vede în paginile scrise de Patrick Dennis, aventurile lui Pat alături de excentrica lui mătușa Mame și de prietenii acesteia, vede o poveste plină de amuzament pe care o citește cu zâmbetul pe buze sau uneori râzând în hohote.

Adultul vede însă și comedia de moravuri care critică societatea americană a anilor ’20 -’50. Personal mă duce oarecum cu gândul la schițele lui Caragiale. Și dacă ne gândim la faptul că inițial au fost povestiri separate, pare cu atât mai veridică această idee.

Am început aceasta carte pentru un pasaj din critica lui Paul Rudnick care însoțește romanul Tușa Mame ca o introducere. Am copilărit cu cărțile despre Mary Poppins așa că mi-a trezit curiozitatea în mod special referirea la aceasta.

“Patrick Dennis poate dauna grav pubertății. Aveam doar unsprezece sau doisprezece ani când i-am descoperit romanele într-o biblioteca publică din New Jersey, iar poveștile lui din rândul oamenilor delirant de sofisticați m-au făcut să-mi doresc cu disperare să fiu adult sau, cel puțîn să beau un cocktail serios și să fumez dintr-un portigaret lung de șaisprezece centimetri. Tușa Mame este fără îndoială cea mai cunoscută și apreciată opera a domului Dennis, iar personajul ei principal a devenit un arhetip: tușa Mame este răspunsul diabolic al Americii la Mary Poppins.”

Cu siguranță, Tușa Mame și Mary Poppins sunt diametral opuse. Cele 8 cărți scrise de autorul de origine australiano – britanică P.L. Travers care constituie seria Mary Poppins scrisă între 1934 și 1988 au în prim plan o bonă oarecum rigidă și inflexibilă dar despre care copiii descoperă că are puteri magice. Am copilărit alături de Mary Poppins și la momentul respectiv poveștile despre aventurile ei alături de copiii din dotare mi s-au părut minunate.

Nu pot spune însă că micuții mei sunt de aceeași părere. Au citit primul volum din Mary Poppins din simplă datorie școlară și n-au fost deloc impresionați de ea. Nici măcar cât să înceapă volumul al doilea. Ce-i drept lumea descrisă de P.L Travers nu este compatibilă cu viață tehnologică a copiilor de astăzi.

Și Tușa Mame este o carte clasică. Diferența constă însă în stilul amuzant de prezentare. Tușa Mame este excentrică, este colorată, dezordonată, efervescentă și perfect încadrabilă în decorul zilelor noastre. Așa că nu m-a mirat faptul că fii-mea a venit râzând cu poftă să-mi povestească cea a mai descoperit în Tușa Mame după fiecare capitol terminat din carte.

De-a lungul cărții întâlnim o mulțime de referiri la cinematografia, literatura dar și persoanele care au marcat America anilor ’20-’50 și nu numai. Va spun sincer că marea majoritate îmi erau total necunoscuți. Clasicii nu sunt marea mea pasiune, recunosc.

Probabil singura mai cunoscută mi s-a părut Mame Eisenhower, soția președintelui american care s-a bucurat de rolul de Prima Doamna a Americii între anii 1953 și 1961. Cumva însă cartea mi-a trezit curiozitatea să aflu mai multe despre aceste nume aruncate aparent întâmplător printre pasajele cărții. Astfel am aflat de exemplu despre cartea Falsificatorii de bani scrisă de laureatul la Premiul Nobel pentru literatură în 1947, Andre Gide pe care sper să o citesc la un moment dat.

Foarte interesant mi s-a părut și referirea pe care autorul o face la familia regală a României, mai exact la asemănarea dintre Pat băiețelul de 10 ani despre care ni se povestește în carte și regele Mihai. Venirea acestuia la tron la doar 16 ani în 1927, fiind un eveniment mult discutat de presa lumii, chiar și de cea de peste oceane din câte se pare.

“După micul dejun, a reușit să-i spună mai întâi însoțitorului vagonului de dormit, apoi conductorului, și de fiecare dată cu puțîn mai multă înfumurare, că eram un băiat putred de bogat – “iegzact că regele Cum-Îl-Cheamă al României””

V-am spus că pentru copii este o carte extrem de amuzantă. Am uitat însă să va spun că este la fel de amuzantă sau chiar mai mult pentru adulții care înțeleg ironiile deloc subtile pe care autorul le aruncă prin toată cartea. Este o carte care deși a fost scrisă acum aproape 70 de ani, este cât se poate de actuală. Nu ai cum să nu observi acest aspect când citești referirile la conceputul de învățământ de tip Montessori de exemplu atât de promovat în ultimii ani. Sunt mii de nuanțe ascunse în paginile acestui roman pe care le descoperi treptat, unele recunosc, nu la prima citire.

Cartea este scrisă sub formă unor memorii, personajul principal, orfanul Patrick Dennis având același nume ca pseudonimul sub care scrie autorul tocmai pentru a întări ideea această biografică a cărții. Romanul urmărește dezvoltarea lui Pat sub influența mătușii sale excentrice de la vârsta de  10 ani când tatăl sau moare, fiind oarecum un soi de Bildungsroman.

P. S. La sfârșitul cărții va puteți bucura în Cuvânt de încheiere de impresiile emoționante lui Michael Tanner, fiul autorului, despre această carte.

Va urez lectură plăcută și va aștept cu impresii în comentarii.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții TUȘA MAME - O AVENTURA IREVERENȚIOASĂ?

Vezi toată lista de cărți scrise de Patrick Dennis sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA TUȘA MAME - O AVENTURA IREVERENȚIOASĂ CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Tușa Mame - O Aventura Ireverențioasă
Autor: Patrick Dennis
Editura: EDITURA ACT SI POLITON
Nr. Pagini: 448
Gen Literar: Carti pentru copii
Publicată la 1.05.2021
Nota recenzorului: 9

Recenzie „Între două fronturi” de Oana David

La ceas târziu, înșir aceste rânduri de suflet fericit. Mă copleșește un sentiment de mândrie pentru simplul fapt că cunosc scriitori contemporani, contemporanii mei, care scriu bine. Și când zic bine, sunt în totalitate îndreptățită să îi declar oameni care au...

Recenzie ”Sărbătoarea continuă” de Ernest Hemingway

Am citit această carte după ce am citit Soția din Paris și a fost un avantaj deoarece eram deja familiarizată cu anumite evenimente și cu multe dintre personajele despre care Hemingway povestește. Soția din Paris este de fapt o replică la această carte în care...

5 1 vote
Simona Mihalache este redactor Booknation.ro de 941 zile și a scris până acum 64 articole. Se află pe poziția 10 din 36 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Simona Mihalache aici.