Recenzie ”A opta viață (Pentru Brilka)” de Nino Haratischwili

de | ian. 17, 2024 | Familie, Ficțiune, Istorie, Literatură Contemporană, Mister, Recenzii cărți, Suspans

Una dintre cele mai frumoase saga de familie citite de-a lungul vieții mele de cititor. O multitudine de povești ale membrilor unei familii ce ne poartă din Georgia prin toată Europa și chiar peste ocean, un mănunchi de vieți chinuite, obosite, dar trăite din plin.

Ceea ce vă recomand este o lectură ce necesită timp, cartea este o cărămidă de nouă sute de pagini, cu zeci de personaje și zeci de fire narative ce se întind pe o perioadă de mai bine de un secol, dar care merită din plin tot timpul. Este o carte scrisă de o autoare contemporană, publicată prima dată în 2014 și recunosc că nu am plecat cu așteptări prea mari la drum, dar titlul și sinopsisul mi-au trezit curiozitatea. În concluzie, nu pot decât să felicit editura Trei pentru că ne-a oferit șansa să avem acces la aceasta mică (mare) bijuterie. Povestea, istoria întregii familii alcătuită de fapt din mai multe cărți (deoarece fiecare membru important are propria carte), este narată de mătușa Niza pentru nepoata Brilka, este cadoul pe care aceasta mătușă dezrădăcinată și asocială îl face unei adolescente hotărâte să înfrângă lumea, o fată ai cărei înaintași au luat viața în piept în vremuri tulburi și violente și au simțit pe propria piele amarul destinului, dar și stropii mirobolanți ai fericirii.

Cartea pornește cu povestea Stasiei, fiica unui ciocolatier georgian care primește ca dar de nuntă de la tatăl sau rețeta magică a ciocolatei calde, o rețetă care va fi dar și blestem pentru familie de-a lungul deceniilor ce vor veni. Stasia a fost personajul meu preferat alături de sora ei, Christine (pe care inițial mi-am dorit de câteva ori s-o trag de păr și să-i scot gărgăunii din cap), dar care mi-a dovedit că sub masca superficialității, bate o inimă caldă, puternică și empatică. Christine a fost până la urmă cel mai surprinzător personaj și mi-aș fi dorit să stau de vorbă la un pahar de vișinată cu ea. Două surori, două feministe, Stasia și Christine, cu temperamente și ideologii diferite, dar amândouă puternice, independente, cu inimi mari pe care viața le-a pus la pământ de câte ori a putut fără a reuși să le frângă spiritul. Două femei cărora șansa nu prea le-a surâs, dar care au luptat până la final cu abnegație pentru familie cu toate armele de care au dispus.

Este o poveste despre dragoste, greșeli, curaj, abuz, discriminare, libertate, familie, schimbare și speranță. Este o carte de ficțiune istorică care îți va clarifica relația dintre Georgia și salvatorii lor ruși, îți va explica și va pune pe tapet termeni ca cenzură, dictatură, tortură, manipulare, spionaj, genocid. Vom traversa un secol de istorie, vom traversa Revoluția bolșevică din Octombrie, perioada dictaturii și terorii staliniste, Primul și al Doilea Război Mondial, Războiul Rece, Perestroika, referendumul pentru Independența Georgiei și urmările acestei libertăți.

Fiecare capitol se axează pe viața unui personaj și fiecare în parte își dovedește umanitatea de-a lungul poveștii chiar dacă unii dintre ei inițial nu-ți inspiră deloc încredere. Viața îl lovește pe fiecare în parte și mai mult decât o dată sunt obligați să se scuture de praf și s-o ia de la capăt. Fericirea este întotdeauna cu un pas mai departe, o himeră, un vis de neatins, dar imposibil de abandonat.

Cele opt personaje ce beneficiază fiecare de propria carte în poveste sunt: Stasia, Christine, Kostia, Kitty, Elena, Daria, Niza și Brilka – șase generații ale aceleași familii aruncate în vâltoarea destinului, fiecare cu un vis de urmat, dar și cu propriii demoni de luptat. Povestea curge firesc, firele narative se întrepătrund și mozaicul se deslușește din ce în ce mai clar cu fiecare capitol terminat, personaj amintit, eveniment redat, tragedie expusă și clipă de fericire trăită. Cartea este captivantă și vă recomand din toată inima să purcedeți la citit dacă v-am făcut curioși pentru că de la mine nu primiți mai multe detalii. Ar fi păcat să vă stric cu spoilere farmecul lecturii.

ACUM GĂSEȘTI CARTEA PE Trei

Titlu: A Opta Viață (Pentru Brilka)
Autor: Nino Haratischwili
Traducător: Laura Karsch
An apariție : 2023
Nr. Pagini: 912
Gen Literar: Fictiune
Nota recenzorului: 9 / 10
Vizualizari recenzie: 20254

Alte recenzii de la Nino Haratischwili:

Recenzie „Punk 57” de Penelope Douglas
Recenzie „Punk 57” de Penelope Douglas

Așteptam de mult o carte scrisă de Penelope Douglas, dar care să fie diferită de seria ei de renume "Devil's Night", pentru că aveam nevoie de ceva mai soft și mai ales, ROMANTIC. "Punk 57" este o poveste pe care am citit-o acum mulți ani, dar pe care am recitit-o...

Recenzie ”Ceva în apă” de Catherine Steadman

Titlul cărții „Ceva în apă” de Catherine Steadman este promițător și te îndeamnă la investigații mai aprofundate. Sugerează o poveste plină de mister și tensiune. Și chiar de asta dai. Cartea urmărește povestea unui cuplu de tineri însurăței care se bucură de luna lor...

Angela este redactor Booknation.ro de 5 ani, 3 luni, 10 zile și a scris până acum 586 articole. Se află pe poziția 2 din 15 de redactori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.