Recenzie “În Ape Adânci” de Paula Hawkins

Autor: Paula Hawkins
Editura: Editura Trei
Nr. Pagini: 432

POȚI CUMPĂRA CARTEA DE PE:

Iubitorii genului Mistery & Thriller sigur au auzit de Paula Hawkins, dacă nu, sigur aţi auzit de “Fata din Tren” şi atunci conexiunea carte-autor se face instantaneu. După succesul răsunător avut cu aceasta, Paula revine cu o nouă poveste tulburătoare, “În Ape Adânci”, ce încearcă să egaleze complexitatea şi dramatismul primei apariţii. A reuşit oare? Haide să vedem.

Nel Abbott este moartă. E ultima dintr-un lung şir de femei înghiţite de apele întunecate ale răului. Sora ei, Jules, e măcinată de regretul că i-a ignorat strigătul de ajutor şi are certitudinea că Nel nu s-a sinucis.Fereşte-te de apele liniştite. Nu ştii niciodată ce ascund.

Sumarul prezentat pe copertă este destul de cuprinzător şi în linii mari trasează intriga acestei cărţi. Personajul principal este Jules Abbott care nu se poate împacă cu ideea că sora ei, Nel, s-a sinucis. Aceasta a fost găsită înecată în râul Backford, prezentând pe corp urme de traume compatibile cu căderea forţată sau alunecarea în apă. Totul indică spre un act cu premeditare, însă acest râu şi-a luat tributul de foarte multe ori de-alungul timpului, acesta fiind locul unde multe femei şi-au găsit sfârşitul. Victima Nel era o scriitoare ce dorea să cunoască faima prin cartea pe care o scria până înainte de moartea sa, fiind obsedată de râul Backford şi de istoricul deceselor petrecute acolo. Coincidenţă sau nu? Va las pe voi să decideţi citind cartea.

În această carte există aproximativ 10 voci ce descriu întâmplările, unele fiind relatate din perspective narative diferite. Acest lucru poate avea efecte împărţite asupra cititorului: fie îl ameţeşte şi nu îi facilitează înţelegerea personajelor şi a rolului pe care il are fiecare în acţiune, fie îi aduce o viziune de ansamblu asupra acestora. Din păcate, pentru mine a fost prima variantă şi am reuşit destul de greu de fac legăturile corect. Nu trebuie să vă descurajeze, însă poate a fost puţin prea forţat aici şi trebuia să confere povestii un ton mai liniştit, mai simplu, mai uşor de urmărit. Aş fi apreciat o dispunere mai uniformă a acţiunii, să îmi fie prezentate întâmplările într-un mod constant. Aici veţi vedea că acţiunea este grăbită spre final şi ultimele pagini vor deţine cheia misterului. Finalul, atenţie, nu este previzibil.

Cartea este clar mai complexă şi mai “încărcată” decât “Fata din Tren”, însă pentru gusturile mele, nu pot spune că a fost un lucru bun. Toţi suntem conştienţi de presiunea pe care o are un autor atunci când lansează o carte de succes.. Toată lumea aşteaptă ca şi următoarele să egaleze această performantă sau să aducă ceva în plus, care să atragă mai mulţi cititori. Aici a fost un amestec poate nu extrem de reuşit, Paula introducând mai multe elemente în joc şi de multe ori bulversând poate cititorul cu detaliile prezentate.

Per total, aş fi dorit de la Paula Hawkins ceva mai simplu, mai liniar şi mai constant decât foarte multe informaţii, personaje, istoric şi detalii. Repet, să nu vă descurajeze acest lucru, încercaţi “În Ape Adânci” deoarece stilul este acelaşi şi niciodată o carte cu suspans nu strică pentru iubitorii genului.