Recenzie Clienții lu’ Tanti Varvara de Stelian Tănase

by | Nov 8, 2014 | Beletristică, Istorie, Recenzii cărți

🔥 CARTEA CLIENȚII LU TANTI VARVARA ARE REDUCERE PE:

► LIBRIS.RO ► ELEFANT.RO ► CARTURESTI.RO ► EMAG.RO

res_240c6ef9bb677cb95c829da79dd61da1Din capul locului vă avertizez că nu e o carte ușoară. Clienții lu’ Tanti Varvara este o carte document istoric, o compilație de portrete ale unor personaje care au marcat perioada dintre cele două războaie  mondiale și mișcarea comunistă la începuturile ei în țara noastră. Stelian Tănase descrie cu un spirit narativ și analatic specific lui, felul în care România a fost luată în primire  de o bandă măruntă, care a semnat un lung șir de trădări și crime în acea epocă în țara noastră.

Cartea încearcă să clarifice o istorie încețoșată și tristă bazîndu-se pe mărturii din epocă și pe dosarele întocmite de Siguranță unor militanți aflați în fruntea mișcării. Stelian Tănase i-a la puricat cum se spune, toată arhiva disponibilă a vremii pentru  a urmări cu un spirit de detectiv firul mișcării comuniste autohtone în contextul internațional de atunci.

Veți putea citi despre personaje ca Gheorghe Ghiorghiu-Dej, Ana Pauker, Nicolae Ceaușescu, Lucrețiu Pătrașcanu și alții. Un efort maxim din partea autorului de a pune cap la cap toate documentele vremii și a le da forma cărții astfel încât să îl facă pe cititor să cunoască mai bine partea aceasta de istorie românească cu o bine cunoscută influență asupra următorilor zeci de ani în viața noastră de români.

Iorga spunea că popurul care nu își cunoaște istoria este ca un copil care nu își cunoaște părinții, Clienții lu’ Tanti Varvara este instrumentul pentru oricare categorie socială să cunoască pas cu pas prin ce a trecut România între cele două războaie, ce personaje au ajuns să decidă destinele altora. Ascensiunea unui Belu Zilber de exemplu, prezentat în carte care în 1944 devine profesor universitar de economie politică la Universitatea București, câștigă bani mulți și e amestecat în tot felul de combinațiuni. Trecerea sa politică îi deschide toate ușile și astfel se numște singur, un om de succes Numai că visul lui de a participa la revoluția proletară ajunge să se confunde la un moment dat, astfel incât burghezia și dușmanul ei ajung să se arate în aceiași persoană. Dar Belu Zilber merge mai departe în viață și ajunge director la C.E.C , iar cu cât are funcții mai înalte în PCR cu atat este mai adulat și lăudat de sovietici, iar în țară propaganda comunistă îl face popular. Cam astfel de personaje sunt descrise în carte, cu destinele lor, cu ambițiile lor mărunte sau nu, cu poveștile lor amoroase și mndene sau zilele petrecute în închisori.

📚 Îți place cartea până acum? Vezi toată lista de cărți scrise de Stelian Tănase

Unele episoade violente din carte sunt greu de înțeles tocmai pentru că sunt extrem de realist scrise, respectînd adevărul istoric, exprimare care deși poate fii arătată cu degetul ca fiind un clișeu banalizat, aici își are pe deplin argumentul.

Cartea este atât de bine scrisă și chair dacă abundă în trimeteri subterane la documente și evenimente din epocă, autorul reușește să ii dea structura unui veritabil roman cu personaje reale însă. Chiar și titlul ales inspirat – Clineții lui tanti Varvara fiind numele dat Siguranței (deparatmentul Securității Statului sau și mai pe scurt Securitatea) în jargonul folosit de către cei care luptau împotriva ei – stârnește curiozitatea posibilului cititor.

Titlu: Clienții Lu Tanti Varvara
Autor: Stelian Tănase
An apariție : 2008
Editura: HUMANITAS
Nr. Pagini: 500
Publicată la 8.11.2014

Cartea este atât de bine scrisă și chiar dacă abundă în trimiteri subterane la documente și evenimente din epocă, autorul reușește să ii dea structura unui veritabil roman cu personaje reale însă. Se încearcă clarificarea istoriei încețoșate și triste bazându-se pe mărturii din epocă și pe dosarele întocmite de Siguranță unor militanți aflați în fruntea mișcării. Stelian Tănase i-a la puricat cum se spune, toată arhiva disponibilă a vremii pentru a urmări cu un spirit de detectiv firul mișcării comuniste autohtone în contextul internațional de atunci.

Cititorul ar putea fi tentat ca dupa primele o sută de pagini (cartea având 500 cu tot cu fotografii) să renunțe pentru că i se pare greoaie și dificil de urmărit. Dar e posibil să își dorească să o reia dupa ceva timp pentru că ceea ce a citit până atunci s-a transformat în mintea sa, într-un film documentar care necesită imperios continuarea.

Recenzie “Cișmigiu & Comp.” de Grigore Băjenaru

Această carte este un dintre clasicele limbii române și una dintre puținele cărți scrise de autori români pe care o recomand cu mare drag! Am citit această carte în urmă cu 10 ani când eram pe clasa a șaptea, fiind obligată de circumstanțe. Mai exact, circumstanțele...

Recenzie ,,Ugly love” de Colleen Hoover

Recenzie ,,Ugly love” de Colleen Hoover

Miles Archer ar fi trebuit să fie doar vecinul lui Tate Collins, însă atunci când îl întâlnește în apartamentul fratelui ei, Corbin, ea nu știe cum să reacționeze pentru că nu s-ar fi așteptat să îl găsească nici beat și nici plângând. Aflăm în curând că atunci când...

Recenzie ,,Comoara din insulă” De Robert Louis Stevenson

Jim Hawkins locuiește cu părinții săi la hanul Amiral Benbow, acolo unde tocmai a poposit Căpitanul, unul dintre cei mai controversați clienți ce le-au au călcat vreodată pragul! Bill Bones era cel care deținea prețioasa hartă către Insula Scheletelor, unde se afla...

Florentina Turcanu este redactor Booknation.ro de 2170 zile și a scris până acum 92 articole. Se află pe poziția 13 din 150 de redatori, fiind astfel un redactor în creștere. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Florentina Turcanu aici.