Recenzie “Despre eroi și morminte” de Ernesto Sabato

by | May 7, 2021 | Beletristică, Ficțiune, Istorie, Literatura Universală, Recenzii cărți

🔥 CARTEA DESPRE EROI ȘI MORMINTE ARE REDUCERE PE:

Îl recomand pe Sabato oricui și oricând pentru lirismul și profunzimea gândurilor sale, pentru amestecul de sacru și profan pe care-l găsești printre rânduri. Citindu-l, nu ți-ai imagina că a lucrat în Laboratorul Curie, pentru că modul în care își așterne gândurile n-are nicio legătură cu știința și materiile exacte. E fluid, e lin, e profund și abstract, este complet fascinat de psihicul uman, de bine și rău, de curat și machiavelic. Pentru el, arta și știința s-au contopit și e imposibil să fie disociate. Nevoia de absolut și scepticismul în ceea ce privește conflictul dintre progresul tehnologiei și bunăstarea umanității l-au urmărit până la finalul vieții.

Despre eroi și morminte face parte dintr-o trilogie alături de Tunelul și Abbandon Exterminatorul. Este o poveste tragică, o poveste despre decăderea și ruina unei familii pe fondul unei Argentine întunecate, decadente și în plină schimbare. Este despre oameni ce se îndrăgostesc pentru toată viața și oameni care oricâtă dragoste ar primi nu sunt în stare să ofere nimic înapoi. Sabato analizeaza răul și sursa lui. Ca să prindeți ideea de bază o să vă las mai jos rândurile cu care începe cartea:

Primele cercetări au arătat că vechiul Mirador care îi servea de dormitor, fusese închis cu cheia pe dinăuntru de către Alejandra însăşi. Apoi (deşi în mod logic nu se poate preciza la cît timp după aceea), şi-a ucis tatăl cu patru gloanţe trase dintr-un pistol de calibrul 32. La sfîrşit, stropise cu benzină şi dăduse foc.

Povestea este narată pe rând din trei puncte de vedere și are, implicit, trei puncte de interes. Prima este povestea de dragoste dintre Martin și Alejandra, în care primul este și narator. Personajele mi-au părut construite în antiteză. Pe cât de naiv, timid și îndrăgostit e Martin, pe atât de rebelă, egoistă și problematică este perechea lui. Băiatul face o adevărată obsesie pentru ea, iar gelozia îl destabilizează psihic. Alejandra în schimb este foarte detașată și concentrată pe alte probleme care mi-ar fi plăcut să fie aprofundate. Sunt evidente problemele ei psihice generate de traume din copilărie.

Partea a doua îi este dedicată lui Fernando Vidal, tatăl fetei, și investigațiilor și reflexiilor sale scrise într-un raport despre o conspirație a orbilor. Este partea maniacală și psihotică a poveștii. Fernando este întruchiparea răului nativ și cultivat cu grijă obsedantă. Este sigur că există o Sectă organizată a orbilor care îl vânează. Deși psihotic, recunoaște că este o canalie remarcabilă, un cercetător al Răului care pentru a face treabă bună n-are încotro și se afundă în toată mizeria și degradarea lumii.

Ultima parte îi aparține lui Bruno, scriitor și cunoștință a părinților fetei din copilărie și e partea cea mai echilibrată, care oferă cele mai multe explicații despre gesturile și acțiunile membrilor acestei familii bizare. La fel ca cei doi îndrăgostiți, și ceilalți doi naratori mi-au părut construiți diametral opus. Firea răutăcioasă, suspicioasă și egocentrică a lui Fernando față-n față cu empatia, boemia și răbdarea lui Bruno. Psihoza unuia explicată de analiza echilibrată și profundă a celui care a iubit-o toată viața pe femeia care i-a făcut celuilalt un copil.

Sabato explorează probleme filozofice și psihologice dificile, este frământat de întrebări existențiale și folosește ca fond multe evenimente ce au tulburat istoria Argentinei. O poveste în care este testată natura umană, în care se vorbește despre speranță, amărăciune și frustrări. Povestea unei familii care nu pare a aparține existenței brutale a lumii, ce trăiește în bula ei, din ce în ce mai săracă, dar incapabilă a întreprinde ceva, lipsită de orientare materială, izolată de clasa ei, dar și de restul rudelor mai îndepărtate, stârnind comentarii ironice, dar și curiozitate, pierdută în haosul instalat în oraș, un oraș aflat în schimbare, dur și crud, mercantilizat, în care realitatea se risipește ca ceața. O ceață ce ia forme ciudate și ireale: un bătrân nemuritor, dar paralitic, un unchi nebun și un clarinet, o indiancă surdă și mută la toate, o mătușă cu o poveste incredibilă legată de o țeastă umană, o mamă visătoare și diafană ce trăiește din amintiri.

O succesiune nesfârșită de dezastre și stropi de fericire din care plutind se pregătesc să-și facă ieșirea din scenă un șir fantomatic de aristocrați modești, generoși și incapabili de refuz; un simbol al unei epoci pe cale de dispariție, reprezentată de doi urmași bolnavi, egoiști și degradați. O lume paranoică și pasională ce dezvăluie pagini de istorie și cultură argentiniană în timp ce urmărește viața ultimului descendent al unei familii importante și de viță nobilă ajunsă la capăt de existență.

📚 Ți-a plăcut recenzia cărții DESPRE EROI ȘI MORMINTE?

Vezi toată lista de cărți scrise de Ernesto Sabato sau...

🔥 CUMPĂRĂ CARTEA DESPRE EROI ȘI MORMINTE CU REDUCERE DE PE:

Titlu: Despre Eroi și Morminte
Autor: Ernesto Sabato
An apariție : 2020
Editura: HUMANITAS
Nr. Pagini: 480
Gen Literar: Fictiune
Publicată la 7.05.2021
Nota recenzorului: 9.5

Recenzie ”House of Hollow” de Krystal Sutherland

Am fost convinsă că va fi dragoste la prima vedere, probabil impulsionată de coperta extraordinară și de ratingul fabulos de pe Goodreads, dar ceva nu s-a legat între noi. Poate că totul mi s-ar fi părut mai interesant dacă autoarea alegea să meargă pe fantasy, în loc...

Recenzie “Jumătatea dispărută” de Brit Bennett

Jumătatea dispărută, lansată în vara anului 2020, a câștigat primul loc la secțiunea de ficțiune istorică din cadrul Goodreads Choise Awards 2020 și a fost publicată deja și în română de Editura Trei. Este o poveste despre schimbare, despre avantajele și...

Recenzie “Să reîncepem să visăm” de Papa Francisc

"Să reîncepem să visăm" este o carte ce face parte din genul Literatură creștină. Dar ar putea fi la fel de bine încadrată și la genul Literatură motivațională. Este scrisă de Papa Francisc, conducătorul din prezent al Bisericii Catolice de la Vatican, în colaborare...

Angela este redactor Booknation.ro de 885 zile și a scris până acum 211 articole. Se află pe poziția 4 din 36 de redatori. Dacă îți place acest articol, poți vedea toate articolele scrise de Angela aici. Angela are și un blog pe care scrie - îl găsești aici.