Recenzie „Mințile lui Billy Milligan” de Daniel Keyes

Titlu: Mințile Lui Billy Milligan De Daniel Keyes
Autor: Daniel Keyes
Editura: Young Art
Nr. Pagini: 495
Publicată la 10.06.2017

ACUM GĂSEȘTI MINȚILE LUI BILLY MILLIGAN DE DANIEL KEYES PE:

Îmi aduc aminte că atunci când eram mică adoram să mă uit la documentare polițiste, care pe lângă misterul evident ce trebuie elucidat, tratau și subiecte mai complicate și își doreau să intre în mintea criminalului, pentru a putea descifra care i-au fost intențiile și ce anume l-a determinat să comită acele fapte.

Exact așa m-am simțit în timp ce citeam “Mințile lui Billy Milligan” de Daniel Keyes, fix în mijlocul unui documentar, unde aveam o privire de ansamblu asupra acțiunii și lipeam fiecare părticică până ajungeam la întregul mult așteptat.

” În toamna anului 1977, William Stanley Milligan, în vârsta de 22 ani e arestat în urma săvârșirii celor trei violuri care au dat peste cap viața campusului Universității de Stat din Ohio. Invocând incapacitatea mintală datorată tulburării de personalitate multiplă de care suferă, Milligan devine prima persoană din istoria Statelor Unite declarată nevinovată ca rezultat al unei astfel de apărări, în ciuda delictelor grave pentru care fusese acuzat. Intens mediatizat, cazul lui a șocat și intrigat milioane de oameni. “

Povestea lui Billy Milligan nu este atât de simplă pe cât pare, nu vorbește doar de o boală ce practic nu are nicio explicație. NU, totul începe din copilăria lui Billy și o data ce reușim să înțelegem contextul traumatizant, vom înțelege și de ce această boală a apărut. Billy a fost bătut, traumatizat, torturat și agresat de tatăl său o mare parte din viață și ca urmare a acestor experiențe, mintea sa a fost fragmentată în 24 de personalități, 10 de bază și 14 nedorite. Lista este lungă și mintea lui Billy intră pe rând în trupul unui escroc, unui artist al evadărilor, unui comediant, unui visător și ajunge chiar și în anumite extreme cum ar fii în trupul unei lesbiene sau al unui bătăuș. Aceste personalități l-au împins la fapte oribile și l-au adus în închisoare, însă Billy nu își amintește nimic despre momentele în care a săvârșit crimele, pledând dement.

Totul este “îmbrăcat” în declarații ale martorilor, interviuri, documente din închisoare și rapoarte psihiatrice. Este adevărat, cartea este destul de greu de digerat și poate la un moment dat pare prea tehnică. Însă am avut răbdarea necesară și am reușit să înțeleg contextul care ni se prezintă. Trebuie să fim serioși și să admitem că un asemenea caz nu se putea prezenta altfel, deoarece tratează un subiect tragic și indiferent de nuanța pe care i-ai da-o, tot tragic rămâne. Consider că la baza declanșării bolii lui Billy stă copilăria traumatizantă și ororile la care a fost supus. Această boală a fost singurul mod în care a putut să facă față la cele trăite și fiecare personalitate a fost adaptată în funcție de nevoile sale. Apărarea este aici cuvântul cheie și motivul principal pentru care toți “cei 24” au apărut. Totul izvorăște de aici și trebuie să avertizez cititorii că această carte este încărcată de tristețe, furie, declarații șocante și poate un deznodământ pe care nu am reușit 100% să îl înțeleg.

O carte specială, diferită, tulburătoare, ce te pune pe gânduri și îți dovedește încă o data cât de complexă este mintea umană.