Recenzie “Și eu am trăit în comunism” de Ioana Pârvulescu

Autor: Ioana Pârvulescu
Editura: Humanitas
Nr. Pagini: 408
Publicată la January 24, 2018

ACUM GĂSEȘTI CARTEA PE:

Recomand “Și eu am trăit în comunism” pentru toți cei în căutarea unor răspunsuri oneste și a unei imagini autentice a trecutului recent.

Iată câteva titluri de capitole: Nicăieri nu-i mai bine ca acasă!, La serviciu, La muncă voluntară și patriotică, Timp liber, Scăpate de sub control, Cozile, Școală, La munci agricole, În vacanță, în concediu, Dar cu dragostea cum stați?, Haina face pe om. Iar printre autori, găsim nume celebre precum: Adriana Bittel, Andrei Cornea, Andrei Oișteanu, Andrei Pleșu, Antoaneta Ralian, Cristian Pepino, Dan C. Mihăilescu, Horia-Roman Patapievici, Mircea Cărtărescu sau Victor Rebengiuc.

Ca adult născut în 1989, în ultimele zvâcniri ale comunismului, mi-am pus invariabil întrebarea cum a fost în comunism, dorindu-mi ca încercarea mea de răspuns să fie independent de nostalgiile sau de supărările bunicilor, unchilor și mătușilor sau părinților. Așa am ajuns să descopăr cartea Ioanei Pârvulescu. Despre scriitorul Ioana Pârvulescu știam deja că are iscusința de a transforma istoria într-o poveste nemuritoare, de a deschide ușile spre lumi pe care altfel le-am fi lăsat închise. Volumul l-am parcurs pe nerăsuflate, însă cu un dezechilibru – între ras și plâns, între haz de necaz și furia celui fără putere. Nu cred că este cartea care să fie descusută pe toate părțile pentru că modul în care a adunat poveștile a 95 de autori din toate clasele sociale și cu experiențe cât mai diferite oferă cititorului o perspectiva exhaustivă asupra deceniilor aflate sub însemnul autorității comuniste. Printr-un stil accesibil, studiat, însă relaxant, cititorul intră în viețile apuse ale rubedeniilor și vecinilor, care și-au dus tinerețea și toate evenimentele memorabile ale vieții (căsătorie, nașterea copiilor, mersul la serviciu etc.) în plin comunism. “Felii de viață cotidiană”, așa le-a numit scriitoarea.

“Am fost mereu preocupată de viață cotidiană și mi s-a părut că ea dă seamă de reușită sau eșecul unei lumi, unui sistem, unei vieți. Că numai cunoscând-o pe aceasta afli adevărul despre istorie.”, spunea Ioana Parvulesc chiar din prima pagină a volumului “Și eu am trăit în comunism”.