Recenzie Straniul caz al doctorului Jekyll şi al domnului Hyde – Robert Louis Stevenson

Autor: Robert Louis Stevenson
An apariție : 2004
Editura: Minerva
Nr. Pagini: 161

Lectură obligatorie pentru orice iubitor de carte. Este o carte carte prezintă o perspectivă deosebită asupra caracterului dual al omului. Stă la baza a numeroase producţii cinematografice şi teatrale.

Straniul cazDacă mi-ar cere cineva să definesc în doar trei cuvinte „Straniul caz al doctorului Jekyll şi al domnului Hyde” aş spune: „fantastic”, „dualitate” şi „genial”. Apoi, în cuvinte mai multe, aş adăuga că acest volum te ţine cu sufletul la gură de la prima propoziţie până la ultima literă. După ce termini de parcurs textul, înţelegi de ce nu e o întâmplare faptul că opera de artă a lui Robert Louis Stevenson stă la baza a foarte multe producţii cinematografice şi teatrale, dar şi de ce aceasta continuă să reziste în topurile celor mai apreciate producţii literare.

Cum ar fi dacă  ar exista o licoare magică pe care, dacă am bea-o, ar scoate la iveală tot ce e mai rău din noi? Şi nu numai atât! Dacă această poţiune ne-ar transforma fizic astfel încât nimeni să nu ne recunoască, iar noi am putea să ne vedem de răutăţi în voie? Cum ar fi? Şi câtă răutate poate să existe într-un singur om? Toate răspunsurile la întrebări se găsesc într-un singur loc: “Straniul caz al doctorului Jekyll şi al domnului Hyde.”

Unii definesc această operă ca fiind un roman, însă eu, dar şi câţiva specialişti, credem că face parte din categoria literară a nuvelei. De ce? Are o acţiune mai restrânsă din punct de vedere al spaţiului şi timpului decât un roman, are personaje mai puţine şi textul este destul de restrâns ca număr de pagini.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Robert Louis Stevenson.

În prefaţa nuvelei despre doctorul Jekyll şi domnul Hyde se menţionează că subiectul acestei  opere este rodul unui vis pe care autorul l-a avut. După ce s-a trezit din vis, Robert Louis Stevenson a început să pună pe hârtie, fără oprire, fiecare amintire despre vis. Nu a ţinut cont de eventualele greşeli gramaticale ori de exprimare, ci a continuat să scrie. După câteva rafinări ulterioare, a luat naştere una dintre cele mai apreciate opere ale literaturii britanice.

Ca o concluzie, pot să spun că acest volum este un „must – read” nu doar pentru iubitorii de science – fiction, thriller şi mister, ci pentru oricine care ştie să respecte lucrările de geniu.

Câștigă cartea săptămânii
Peste 8000 iubitori de carte s-au alăturat Tribului Booknation.ro și participă săptămânal la concursul Cartea Săptămânii, în care oferim ca premii multe 📖 foarte faine! Hai și tu! 👍