Recenzie Toxic de Françoise Sagan

An apariție : 2010
Editura: Art
Nr. Pagini: 90
Recenzie de Diana Elena Neaţă
Publicată la January 6, 2015

Toxic de Françoise Sagan

Într-o seară  mă tot plimbam printre rafurile Bibliotecii Judeţene Argeş. Căutam o nouă carte care să mă-nsoţească în turele mele interminabile de la job. Şi uite-aşa am dat de o carte cu o copertă neagră pe care e desenat cu alb nudul unei femei. Titlul ei mi s-a părut interesant, iar ceea ce scria pe coperta 4 mi-a confirmat faptul că voi avea parte de o lectură inedită…

Însă, sincer vorbind, nu mă aşteptam să fie chiar atât de inedită. Asta deoarece nu eram familiarizată cu opera excentricei Françoise Sagan  – un fel de “Denis, pericol public” al scenei culturale franceze din anii ’50-’60. Dependentă de adrenalină, sex, substanţe interzise (a consumat diverse droguri până a ajuns la delirium tremens) , Françoise Sagan era un personaj ce nu putea fi ignonrat. Şi-a scris chiar şi propriul necrolog, într-un dicţionar al autorilor:

“Şi-a făcut apariţia în 1954 cu un roman subţirel, Bonjour tristesse, care a provocat un scandal mondial. După o viaţă şi o operă încântătoare, dar de mântuială, dispariţia ei n-a fost un scandal decât pentru ea însăşi.”

Toxic este un roman ce a luat fiinţă ca urmare a unui accident de maşină suferit de autoare. Obsedată de viteză încă de mică, în 1957 a suferit un accident în urma căruia s-a ales cu o fracturi ale craniului, bazinului şi toracelui. A intrat în comă însă a supravieţuit, însă a fost chinuită de dureri – astfel s-a ajuns să fie tratată cu 875 (Palfium) un drog folosit drept înlocuitor al morfinei. Pentru a elimina efectele acestuia în totalitate, Françoise Sagan este internată într-un azil. Aici ţine un jurnal, care ulterior va ajunge să fie tipărit, purtând titlul Toxic.

Îți place cartea până acum? Vezi și lista cărților scrise de Françoise Sagan.

Deşi scurt (eu am terminat lectura într-o singură noapte), Toxic este o lectură cutremurătoare – povestea unei minţi zbuciumate şi confuze. Povestea e dublată  în intensitate de desenele Bernard Buffet care sunt plasate alandala (printre rânduri, pe marginea textului, de-a lungul textului) creând astfel un roman grafic original.. Pur şi simplu, e un roman ce îţi vorbeşte din toate punctele de vedere, iar povestea ce o găseşti în paginile lui nu e una frumoasă – e realitatea crudă şi confuză a unei minţi bolnave.

Ce vi se poate părea ciudat e faptul că firul epic lipseşte cu desăvârşire, gândurile sunt disparate, confuze… Doar nu vă aşteptaţi ca un jurnal de dezintoxicare să fie coerent!?

O lectură puţin altfel: un jurnal de dezintoxicare. Povestea unui personaj pe cât de exuberant, pe atât de tulburat.

Lipseşte firul epic, ideile sunt împrăştiate.